H hapazard skrev:
Mm, brukad åker är inte terräng dock.
Man får dock köra skoter där om det är uppenbart att marken inte tar skada.
 
KristinaRT
N Nilsson i Boda skrev:
Jag håller med, då har man orsakat skada.

Men en stor schäfer eller liknande som springer omkring vind för våg hindrar andra att utnyttja området. Jag skulle vara försiktig att släppa ut en lilla hund om en stor en springer omkring. Jag såg en hundägare som hade en sådan där gul väst med texten "Håll koll på din hund. Jag vill inte att din hund "hälsar" på min." Inte exakt så men andemeningen var åt det hållet. Det får jag respektera.
Men vad är det som säger att det måste vara koppel eller vind för våg?

Min hund är sällan mer än 10m från mig när han är lös - är det att springa vind för våg? Eller kontrollerat lös? Eller koppelekvivalent?
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Men vad är det som säger att det måste vara koppel eller vind för våg?

Min hund är sällan mer än 10m från mig när han är lös - är det att springa vind för våg? Eller kontrollerat lös? Eller koppelekvivalent?
Det ser ut som om du har bra koll. Men jag har sett hundägare som vrålar efter sin hund när den försvinner i horisonten.
 
Unikt namn
D Daniel 109 skrev:
Små hundar är ofta värre än större.
En liten hund bjäbbar kanske oftare.
Men en stor ofostrad kamphund kan definitivt orsaka mer skada.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Men när små hundar råkar illa ut är det nog inte sällan för att de börjar mucka.
 
Unikt namn
Är det offret eller gärningshundens fel att det gick överstyr? :p Sen är väl hundattacker mot människor inte heller helt sällsynt...
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Men vad är det som säger att det måste vara koppel eller vind för våg?

Min hund är sällan mer än 10m från mig när han är lös - är det att springa vind för våg? Eller kontrollerat lös? Eller koppelekvivalent?
Exakt! Det är därför jag aldrig har säkringen på på mitt gevär, jag har ju inte skjutit någon än! Än sen om alla andra i jaktlaget blir obekväma för det, jag VILL ju inte ha säkringen på och min vilja i en situation som jag själv valt att skaffa mig är ju mycket viktigare än hänsyn till andra. Vissa människor...
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det beror som sagt på. Allemansrätten behöver inte gälla där man äger och sköter marken och planteringar i samfälld form. Men den kan gälla.
Du förvränger orden medvetet. Allemansrätten upphör inte att gälla därför att man äger och sköter marken. Ge dig nu.
 
Claes Sörmland
Skumpe Skumpe skrev:
Du förvränger orden medvetet. Allemansrätten upphör inte att gälla därför att man äger och sköter marken. Ge dig nu.
Det kan den göra. Om man t ex hävdar en tomtplats så gäller inte allemansrätten där. River man huset så gäller plötsligt allemansrätten där.

Som sagt, det beror på.

Men om du menar att en markplätt som inte har ett bostadshus i närheten så har man fortfarande rätt att gå över den eller tillfälligt uppehålla sig där enligt allemansrätten även om någon annan äger och sköter marken. Men det kan nog de flesta från småskolan.
 
J J00 skrev:
Morgonens hundpromenad avslutade jag med lite kast med boll på en större gräsmatta som tydligen är en samfällighet (jag kollade upp det idag).
När jag kastat bollen första gången så kommer en medelålders kvinna cyklandes från bostadsområdet och grymtar något i stil med "att ha okopplad hund på våra ägor är inte ok". Hon cyklade bara vidare och det hela gick så fort att jag inte hann svara henne. Jag kastade bollen en gång till och sen gick vi vidare.

Detta hade jag svarat henne om jag hunnit:
- Gräsmattan är "öppen" och angränsar direkt mot bilväg. Dvs inget stängsel eller dylikt finns.
- Inga skyltar finns om att det är privat mark eller att hundar ska vara kopplade.
- Vi störde ingen. Jag var tyst och min hund var tyst. Det löper dessutom ytterligare en väg/gångbana mot de närmast angränsande husen. Ingen annan var ute.
- I princip gäller allemansrätten för den här typen av ytor i villaområden.
- Det finns inget som heter allmänt koppeltvång för hundar (något många har fått om bakfoten) vare sig i tätort eller på landsbygd, vare sig det är jaktsäsong eller ej.

Eller vad säger ni, är jag ute och cyklar? Borde jag skämmas och aldrig mer visa mig där igen med min söta, snälla, tysta, lekiga hund?
Eller ska jag bara ignorera den här sura kvinnan som inte har koll på vad som egentligen gäller?
Ignorera, sura missundsamma människor finns överallt
 
B bissylissy små hundar skrev:
Ignorera, sura missundsamma människor finns överallt
Egocentriska, arroganta hundägare finns överallt dom med. Undrar just vilken grupp som skapat vilken...
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Kunnasebilderna Kunnasebilderna skrev:
Exakt! Det är därför jag aldrig har säkringen på på mitt gevär, jag har ju inte skjutit någon än! Än sen om alla andra i jaktlaget blir obekväma för det, jag VILL ju inte ha säkringen på och min vilja i en situation som jag själv valt att skaffa mig är ju mycket viktigare än hänsyn till andra. Vissa människor...
Instämmer helt, vissa människor…
Han man den kunskapsnivån och oförmågan att göra realistiska och relevanta jämförelser är det nog säkrast att varken skaffa vapen eller hund.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Instämmer helt, vissa människor…
Han man den kunskapsnivån och oförmågan att göra realistiska och relevanta jämförelser är det nog säkrast att varken skaffa vapen eller hund.
nä men det är ju försent för din del märker jag, förstår du inte jämnförelsen med att KOPPLA din hund så är det ju lite synd om dig
 
Skumpe
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan den göra. Om man t ex hävdar en tomtplats så gäller inte allemansrätten där. River man huset så gäller plötsligt allemansrätten där.

Som sagt, det beror på.

Men om du menar att en markplätt som inte har ett bostadshus i närheten så har man fortfarande rätt att gå över den eller tillfälligt uppehålla sig där enligt allemansrätten även om någon annan äger och sköter marken. Men det kan nog de flesta från småskolan.
Vi menar väl rimligen det fall som tråden handlar om?
 
Claes Sörmland
Skumpe Skumpe skrev:
Vi menar väl rimligen det fall som tråden handlar om?
Det kan vara ett område som omfattas av allemansrätten eller så är det inte det. Den skissartade beskrivningen i trådstart går att tolka både som att det gäller ett område som omfattas av en hemfridszon eller inte gör det. Jag är öppen för båda alternativen, därav att jag skrivet "det beror på" i varje inlägg.

(Men det var inte trådstartens område som du ursprungligen kommenterade utan en skribents erfarenheter från annan samfälld mark där du kategoriskt menade att allemansrätten gäller. Kanske hade du rätt i det fallet eller så hade du fel. Det beror på.)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.