Alfredo Alfredo skrev:
Men kan ett "lokalt koppeltvång" som kommunen har utfärdat med hänvisning till ordningslagen gälla för:



Kan det inte det är väl eventuella kommunala krav på kopplade hundar på "offentlig plats"/"allmän plats"/"därmed jämställd plats", irrelevanta utifrån TS frågeställning?
Jag vet inte. Det beror nog på hur marken är planlagd. Jag vet inte om samfälld mark kan vara planlagd som offentlig plats, det övergår mina kunskaper. Spontant tror jag inte det, och jag tror också spontant att TS inte gjort något fel. Men det kan väl hända att en grönyta som är samfälld är parkmark i planen, och då kan den vara jämställd med offentlig plats. I sådana fall kan TS har gjort fel under förutsättning att kommunen kräver koppel på offentlig plats. Men nu är jag långt ute i spekulativa tassemarker.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men kan ett "lokalt koppeltvång" som kommunen har utfärdat med hänvisning till ordningslagen gälla för:

Kan det inte det är väl eventuella kommunala krav på kopplade hundar på "offentlig plats"/"allmän plats"/"därmed jämställd plats", irrelevanta utifrån TS frågeställning?
Med offentlig plats enligt denna lag avses
  1. allmänna vägar,
  2. gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål,
  3. områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark för hamn- verksamhet, om de har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten, samt
  4. andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik
 
  • Gilla
Puhnallen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag vet inte. Det beror nog på hur marken är planlagd. Jag vet inte om samfälld mark kan vara planlagd som offentlig plats, det övergår mina kunskaper. Spontant tror jag inte det, och jag tror också spontant att TS inte gjort något fel. Men det kan väl hända att en grönyta som är samfälld är parkmark i planen, och då kan den vara jämställd med offentlig plats. I sådana fall kan TS har gjort fel under förutsättning att kommunen kräver koppel på offentlig plats. Men nu är jag långt ute i spekulativa tassemarker.
Ordningslagens "offentlig plats" är bredare än PBLs "allmän plats", se ordningslagen 2 § (EDIT: citeras i inlägget ovan som uppstod när jag skrev). Detaljplanerad allmän plats som har upplåtits för sitt ändamål är t ex offentlig plats men lite mer än så ingår i begreppet.

Allmän plats enligt PBL kan vara under enskilt huvudmannaskap och därmed ha upplåtits för sitt ändamål i form av en gemensamhetsanläggning, Platsen blir då offentlig plats. (Om jag har förstått denna komplicerade relation mellan lagstiftningarna rätt och "upplåtits" inte specifikt syftar på kommunal upplåtelse enligt PBL.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik
Jag har svårt att se att den "gräsplätt" TS beskriver passar in på detta. Om "andra landområden" skulle syfta på godtyckligt markområde skulle ordningslagens andra paragraf kunna förenklas till "2 § Med offentlig plats enligt denna lag avses precis vilket markområde som helst som kommunen tycker ska omfattas" och så ser ordningslagen lyckligtvis inte ut. :)
 
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har svårt att se att den "gräsplätt" TS beskriver passar in på detta. Om "andra landområden" skulle syfta på godtyckligt markområde skulle ordningslagens andra paragraf kunna förenklas till "2 § Med offentlig plats enligt denna lag avses precis vilket markområde som helst som kommunen tycker ska omfattas" och så ser ordningslagen lyckligtvis inte ut. :)
Den skrivningen gäller typ köpcentrum/gallerior och liknande anläggningar.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
A
Henningelvis Henningelvis skrev:
Lokala ordningsföreskrifter har stöd i ordningslagen ([länk]) och ger kommunerna rätt att själva definiera hur ordningslagen ska tolkas och användas lokalt. Så ja: de har lagstöd för detta.

Kommunen kan kräva kopplingstvång på offentlig plats, alltså platser dit allmänheten har tillträde som gator, torg, parkmark och liknande. Sedan kan de i ordningsföreskrifterna jämställa platser med offentlig plats. I Uppsala är det till exempel lekplatser, idrottsanläggningar, begravningsplatser, skolgårdar, och då de tidigare nämnda friluftsområden och badplatser. Så det kan gälla både "lite allmänt" på samtliga gator och torg i hela kommunen, men också mer specifikt. Jag har för mig att Uppsala tidigare exempelvis hade krav på koppel på skolgårdar och lekplatser, men nu även verkar tillåta bara "tillsyn".
Nej en kommun har inte tolkningsrätt i en lag däremot förtydliga!

Enligt Förordning (1993:1632) med bemyndigande för kommuner och länsstyrelser att meddela lokala föreskrifter enligt ordningslagen (1993:1617) får varje kommun och länsstyrelse besluta om lokala ordningsföreskrifter.

och samtidigt förtydliga se Stockholms stad
bilaga-2-kartor-avseende-badplatser-som-utgor-offentlig-plats-samt-omraden-med-hundforbud.pdf
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Bästa sättet att du och din hund skadas är att ha den kopplad när andra hundar angriper, din sjukhusvistelse kommer att bli lång och smärtsam din hund kommer troligen att behövas avlivas.
Att du inte är en flockledare råder det inga tvivel om men döm inte andra efter dig själv.
Det bästa sättet att skydda din Hund är att vara i närheten.
Alla hundar som angriper andra hundar är inte kamphundar utan det kan genom ett dåligt ledarskap av hundägaren trigga sin hund att försvara/angripa andra ordentliga kopplade hundar.
Tyvärr finns det inte licens/körkort för att bli förälder/hundägare utan det är fritt till var och en att bestämma.
Det behöver ju inte betyda att man är lämplig förälder/flockledare i sin familj/flock.

Så en liten knähund/mindre hund som är kopplad har sämre överlevnadschans än en som springer fritt?
Utifrån sin storlek hinner en mindre hund inte springa i skydd.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Som jag har förstått och blivit informerad av länsstyrelsen att 1mars till 20 augusti är det ett indirekt förbud att ha lös hund där det förekommer vilt för att du kan aldrig garantera att du inte har kontroll över din hund.
Finns det ingen risk för vilt så ska det vara okej. Men givetvis måste alla ha respekt till varandra.
Jag vill inte att någon hund ska springa fram till mig. Tycker det är väldigt dålig uppfostran.
Jag har själv hund men vill absolut inte att andra hundar ska "hälsa" på min hund heller. Den hunden kan ju ha alla möjliga sjukdomar.
 
A
Å Ådi88 skrev:
Att du inte är en flockledare råder det inga tvivel om men döm inte andra efter dig själv.
Det bästa sättet att skydda din Hund är att vara i närheten.
Alla hundar som angriper andra hundar är inte kamphundar utan det kan genom ett dåligt ledarskap av hundägaren trigga sin hund att försvara/angripa andra ordentliga kopplade hundar.
Tyvärr finns det inte licens/körkort för att bli förälder/hundägare utan det är fritt till var och en att bestämma.
Det behöver ju inte betyda att man är lämplig förälder/flockledare i sin familj/flock.

Så en liten knähund/mindre hund som är kopplad har sämre överlevnadschans än en som springer fritt?
Utifrån sin storlek hinner en mindre hund inte springa i skydd.
Helt okay om du vill leva i den villfarelsen. Från en som varit med om fler hundslagsmål än du någonsin kommer att uppleva. Många är de idioter som har trott att de varit flockledare för att upptäcka att det inte funkar på det viset i bla trängda situationer
 
KristinaRT
Å Ådi88 skrev:
Att du inte är en flockledare råder det inga tvivel om men döm inte andra efter dig själv.
Det bästa sättet att skydda din Hund är att vara i närheten.
Alla hundar som angriper andra hundar är inte kamphundar utan det kan genom ett dåligt ledarskap av hundägaren trigga sin hund att försvara/angripa andra ordentliga kopplade hundar.
Tyvärr finns det inte licens/körkort för att bli förälder/hundägare utan det är fritt till var och en att bestämma.
Det behöver ju inte betyda att man är lämplig förälder/flockledare i sin familj/flock.

Så en liten knähund/mindre hund som är kopplad har sämre överlevnadschans än en som springer fritt?
Utifrån sin storlek hinner en mindre hund inte springa i skydd.
Jag skulle säga att den stora majoriteten av hundar som biter andra hundar inte alls är ”kamphundar”….

Och vad får dig att tro att det antingen är koppel eller springa vind för våg som gäller? Är det SÅ ofattbart att ha en hund som är under kontroll och är 10 m från föraren men utan koppel?
Som sagt, de hundägare jag ser och träffar som har hunden lös har fullt fokus på hunden isf mobilen, vilket är väldigt vanligt hos personer på promenad m kopplad hund….
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag skulle säga att den stora majoriteten av hundar som biter andra hundar inte alls är ”kamphundar”….

Och vad får dig att tro att det antingen är koppel eller springa vind för våg som gäller? Är det SÅ ofattbart att ha en hund som är under kontroll och är 10 m från föraren men utan koppel?
Som sagt, de hundägare jag ser och träffar som har hunden lös har fullt fokus på hunden isf mobilen, vilket är väldigt vanligt hos personer på promenad m kopplad hund….
Om du tar dig tid att läsa de som kommenterar mina inlägg så sparar du ett och annat inlägg själv .
Det är inte jag som säger att man skall springa?, läs med glasögon, det enda jag säger är väl att koppla hunden och ha den kopplad.
 
  • Gilla
  • Arg
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det finns många hundar som kan fås att stanna på kommando.
Att du sett hundratals hundar utav den ca. miljon hundar det finns i Sverige, säger ju ingenting om hur lydiga hundar kan vara.
Det säger hur det är i mitt närområde. Självklart kan jag inte träffa hundarna hemma hos dig (om du inte bor vid mig)
Men det är troligtvis ungefär samma överallt ;)
 
Hep Hep skrev:
Det brukar bli en diskussion där hundägarna säger att det inte finns något som heter koppeltång, medan motståndarsidan pratar om just koppeltvång. Det finns extremt få hundar och ägare som tillsammans har sådan koll att koppel inte behövs när man förväntas ha full uppsikt och kontroll på hunden. Jag har blivit glädjehälsad på av både polishundar och agilitystjärnor när jag suttit på cykel och inte varit speciellt sugen på umgänge. När jag hade hund hade jag absolut inte total koll på hunden och samma sak gäller för i princip alla andra hundägare. Därför menar jag att det för alla normala hundar faktiskt är koppeltvång vid rätt många tillfällen.
Det finns många människor som inte verkar förstå att en glad hundhälsning knappast går under skador eller avsevärd olägenhet (därav glad hälsning av polishund). Som Länsstyrelsen säger:

Du som äger en katt eller hund ansvarar för att förebygga att ditt djur inte orsakar skador och avsevärd olägenhet.

Med avsevärd olägenhet menas olägenhet av allvarligare slag som kan påverka människors eller djurs liv, hälsa och säkerhet eller den allmänna ordningen. Ju mindre allvarligt ett problem är, desto oftare måste det förekomma för att anses vara en avsevärd olägenhet.

Sen har jag förståelse för att vissa är extremt hundrädda och även att hundägare med hundar som har tendens att kunna vara aggressiva inte bör ha sina hundar okopplade om det finns risk för att hunden springer fram till andra människor eller djur.
Det är dock inte så att hundar MÅSTE vara kopplade bara för att hundägaren inte har 100% kontroll.

Läs ”Skador och avsevärd olägenhet” och tänk till en gång till.

Kommunala föreskrifter ska givetvis också besktas.
 
J J00 skrev:
Läs ”Skador och avsevärd olägenhet” och tänk till en gång till.
Skada och avsevärd olägenhet skrev:
Med avsevärd olägenhet avses situationer eller händelser som kan påverka människors eller djurs liv, hälsa och säkerhet eller den allmänna ordningen. Exempel på avsevärd olägenhet är om en hund tillåts springa fram och skrämma människor.
https://www.lansstyrelsen.se/download/18.15ddfd0e16ed55d34794713/1575990609211/Hundägare - information om lagen om tillsyn över hundar och katter.pdf
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Det säger hur det är i mitt närområde. Självklart kan jag inte träffa hundarna hemma hos dig (om du inte bor vid mig)
Men det är troligtvis ungefär samma överallt ;)
Tyvärr har jag inte själv hund, men som jägare har jag sett många hundar som vars ägare har full (100%) kontroll på sin hund.
Idealt räcker ett tecken med handen, men vanligtvis behövs ett röstkommando.
Det krävs många timmars arbete med hunden för att nå detta och naturligtvis finns många hundar och ägare som inte nått det samspelet mellan förare och hund.
Jag är övertygad om att 99% av polisens och försvarets hundekipage har detta samspel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.