”Varde ljus”!

När den nya skåpväggen började ta form insåg jag att det behövdes lite mer ljus på alla verktygen. Bra belysning kan man inte få för mycket av numera.
Funderade lite på att lägga belysning inne i skåpen men med lite testande fastnade jag för en takmontering av en LED-lampa med fyra ställbara spottar.
På Amazon hittade jag denna behändiga lampan komplett med lampor till ett bra pris.

Swivel LED-lampa för tak med 4 riktbara spotlights och GU10 glödlampor för verktygsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målet med bygget har varit att på en given yta 1,5m² få en överskådlig och lättarbetad förvaring av mina mest frekventa handverktyg i närheten av MFT-bordet och att samla alla stål och tillbehör till fräsarna på en plats mot tidigare förvaring i olika lådor.
Skåpens konstruktion med rena plåtar i väggar och dörrar kombinerat med magnetinfästning av hållare och verktyg har ökat ytorna att använda till 3,5m².
Ett annat delmål var att försöka hålla MFT-bordet helt rent för där behöver man all plats när man jobbar. Det får bli nya rutiner. Plocka fram dom verktyg som behövs och använda verktygsförvaringen på min Moxon när jag snickrar. Kommer helt klart att bli en inlärningsfas på det!

Skåpväggen börjar bli klar även om inte alla saker har kommit och är på plats ännu men jag känner mig nöjd med resultatet så här långt. Givetvis kommer det att bli ommöbleringar efterhand som skåpen och verktygen används men det är ju grundtanken med hela systemet.

Välordnat snickarverkstad med skåpväggar, upplyst av takmonterad LED-lampa med spottar och verktyg på magnetiska hållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktygsvägg med upplyst pegboard och sorterade handverktyg under LED-spottar, med en humoristisk skylt ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktygsvägg med upplyst takmonterad LED-lampa och organiserade handverktyg på magnetiska hållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Välorganiserad verktygsvägg med rader av skruvmejslar och andra handverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktygsskåp med välorganiserad förvaring av verktyg och handverktyg monterade på magnetiska hållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktygsvägg med organiserad förvaring av skruvstäd och klämmor mot en plåtbeklädd bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välordnad verktygsvägg med uppsättning av handverktyg, bitar och en Bosch verktygshållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggmonterat skåp öppet med noggrant organiserade verktyg, inklusive fräsar och skruvmejslar, under bra belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppet verktygsskåp med välorganiserade handverktyg och tillbehör på magnetiska hållare och hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välordnad verktygsvägg med belysta hyllor, skåp och upphängda handverktyg i en snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktygstavla med såg, ölburk och vattenpass under en skylt med texten "Everyone should believe in something. I believe I'll have another beer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det några frågor på projektet så är det bara att höra av sig.
Dag :beer:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
DANNE_K_ och 27 till
  • Laddar…
Blodvite

Skulle justera en av verktygshållarna i det nya verktygsskåpet och kraften i dom små magneterna skall man tydligen inte underskatta!

Finger med blåmärke efter att ha klämts av kraftiga små magneter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så kan det gå om ”man har ett finger med i spelet”!
Dag
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Yaax och 4 till
  • Laddar…
Ja det kan vara ordentlig kraft i magneter. Magneter till gammal hårddiskar är omöjliga att få loss rakt ut, man måste dra den över en kant...
Fascinerande att en liten metallbit kanha sån kraft!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Kedjereaktion

När jag börjar göra en mindre förändring i min ”Snickerboa” påverkar det alltid helheten. Den nya verktygsväggen med skåpen har blivit mycket bra men tillgängligheten är inte optimal.

Så en ny omdisponering av ytorna står på tur. Det kommer att bli en kedjereaktion och först när varvet runt väggar och golv är klart kan jag testa och utvärdera helheten. Verkstaden har fyra hörn. Jag startar i hörnet med dom nya skåpen så får vi se hur det blir.

Som alltid går allting att förbättra!
Dag
 
  • Gilla
LoweW och 4 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Kedjereaktion

När jag börjar göra en mindre förändring i min ”Snickerboa” påverkar det alltid helheten. Den nya verktygsväggen med skåpen har blivit mycket bra men tillgängligheten är inte optimal.

Så en ny omdisponering av ytorna står på tur. Det kommer att bli en kedjereaktion och först när varvet runt väggar och golv är klart kan jag testa och utvärdera helheten. Verkstaden har fyra hörn. Jag startar i hörnet med dom nya skåpen så får vi se hur det blir.

Som alltid går allting att förbättra!
Dag
Vet att du inte har oändligt med tid. Men några bilder på hur det ser ut nu, med kommentar om varför det ser ut så.
Och sen bilder på flytt och kommentar om tanken bakom.
Hade vart intressant, ffa process och tankarna kring.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Den nya verktygsväggen med skåpen har blivit mycket bra men tillgängligheten är inte optimal.
Som alltid går allting att förbättra!
Skall bli intressant att se vad mer som du kan förbättra/ändra. Dina idéer/lösningar kring de nya skåpen med magnetupphängda hyllor/krokar var en smidig och kompakt lösning där verktygen får en tre ggr så stor ytan att utnyttja.

Håller med i ovanstående att lite mer "före" bilder skulle vara intressanta för att sedan se det blivande/"slutliga" resultatet. Om det någonsin blir ett slutlig resultat när det gäller en verkstad/snickarbod....
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Bilder kommer när det blir Dags för reflexion och en ”Pelarborr”.

Dag
 
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
60cm - ”Movie time”

I stället för en massa bilder kommer här en film på hörnet som är justerat och ombyggt.
Genom att flytta justersågen 60cm bakåt öppnades ytan framför verkstadsskåpen upp och nya möjligheter öppnade sig.
Jag har fortfarande ca. 250cm fritt bakom klingan. Det räcker. Runt 200cm är det mått som jag tycker att jag kan kontrollera kvaliteten på. Nu kommer jag lättare till att mata min planhyvel och slipper skruvmejslarna ovanför sågklingan.
Lite nya mätverktyg har flyttat in under veckan. Insidan av skåpen är som tidigare. Det blir väl först när jag börjar använda insidan av skåpen som justeringarna kommer där.
Den gamla topphyllan uppe vid taket har fått nya funktioner. Under skåpen har jag placerat mina små skruvdragare, bits och två sortimentlådor med 3mm skruvar. Jag använder ofta dessa när jag bygger mindre saker. Till vänster om skåpen blev det plats för lim och ytbehandlingsoljor.
Figursågen, en maskin som inte används så ofta, har flyttat ner under horisontalfräsen och kan snabbt användas på MFT-bordet när den behövs. Två 20mm hål på rätt avstånd håller den på plats med två stumpar av VP-rör. Har samma låsningssystem på det lilla fräsbordet.

Nu är 1/4 av ”Snickerboa” justerat. Nu blir det en ”Pelarborr” och reflektion över hörn nummer två. Tänk vad 60cm kan ställa till med!

Trevlig Helg! :beer:
Dag

 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 17 till
  • Laddar…
Men va f-n...

Fyra uppradade elektriska skruvdragare på en verktygstavla, ett verktyg felplacerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men va f-n...

[bild]
Det är ju stigens barnbarns stövlar?
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Det är ju stigens barnbarns stövlar?
Eller kan @stigen ha missat att de går att ladda när de börjar gå sakta? :thinking::thinking::thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Eller kan @stigen ha missat att de går att ladda när de börjar gå sakta? :thinking::thinking::thinking:
Att ha 4 små maskiner laddade för olika moment när jag jobbar ligger i verkstadstänket. Man slipper byta olika bits, borr och försänkare.
Samma tanke gäller dom större maskinerna. Efter några försök med kombinationsmaskiner valde jag att satsa på singelmaskiner. Det blir ett betydligt bättre flyt i verkstadsarbetet och väldigt enkelt att gå tillbaks och göra en ny bit när det skiter sig. Och det gör det ganska ofta när det skall göras lite större serier.
När jag gjorde våra 6 barstolar för några år sedan med 15 olika bitar varje stol flöt det på bra.
Inga onödiga ställtider, bara att göra dom olika momenten efter varandra.
När slutmontering skulle göras var jag extra kräsen och trots några extrabitar av varje gjorde jag om en del. Då kändes det bra att alla maskiner var rätt inställda!
Dag
 
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
60cm - ”Movie time”

I stället för en massa bilder kommer här en film på hörnet som är justerat och ombyggt.
Genom att flytta justersågen 60cm bakåt öppnades ytan framför verkstadsskåpen upp och nya möjligheter öppnade sig.
Jag har fortfarande ca. 250cm fritt bakom klingan. Det räcker. Runt 200cm är det mått som jag tycker att jag kan kontrollera kvaliteten på. Nu kommer jag lättare till att mata min planhyvel och slipper skruvmejslarna ovanför sågklingan.
Lite nya mätverktyg har flyttat in under veckan. Insidan av skåpen är som tidigare. Det blir väl först när jag börjar använda insidan av skåpen som justeringarna kommer där.
Den gamla topphyllan uppe vid taket har fått nya funktioner. Under skåpen har jag placerat mina små skruvdragare, bits och två sortimentlådor med 3mm skruvar. Jag använder ofta dessa när jag bygger mindre saker. Till vänster om skåpen blev det plats för lim och ytbehandlingsoljor.
Figursågen, en maskin som inte används så ofta, har flyttat ner under horisontalfräsen och kan snabbt användas på MFT-bordet när den behövs. Två 20mm hål på rätt avstånd håller den på plats med två stumpar av VP-rör. Har samma låsningssystem på det lilla fräsbordet.

Nu är 1/4 av ”Snickerboa” justerat. Nu blir det en ”Pelarborr” och reflektion över hörn nummer två. Tänk vad 60cm kan ställa till med!

Trevlig Helg! :beer:
Dag

[video]
Väldisponerad yta Dag!
Med en upplyst hedersplats åt pelarborren. ;)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Kulturhelg

Nästa helg blir det äntligen kompisträff efter uppehåll under pandemin.
Intressanta utflykter och kulturella besök står på dagordningen. God mat och dryck ingår och en varm bastu med dopp i havet är också bokad.

Den ena kompisen har med sig ett trevligt litet campingbord som behöver en ny yta.

Ett vikt campingbord med grön träskiva och svarta metallben på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ek är beställt och ek kommer det att bli. Jag hyvlar/fräser fram ämnen under veckan och förbereder så får han själv göra slutmonteringen.

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.