Å Ådi88 skrev:
Tex Naturreservat med skyltning om att koppla hund är det inte tillåtet att gå med en lös hund, oavsett dess lydnad.
Sedan kan det faktiskt vara så att en del är hundrädda och då borde man respektera dessa individer och koppla hunden även på andra ställen. Dessutom en lösspringande hund har ju också möjligheten att angripa andra hundar som går i koppel.
Koppla hunden.
Jag såg att det finns ett strikt koppeltvång, alltså man måste ha ett koppel. Det är tyvärr bara i närheten av renar och nationalparkerna.
På naturreservat krävs skylt bara vid "entren" dvs om man kommer in från annat håll måste man ändå ta reda på det.

Och i nationalparker så behövs inga skyltar alls, där är det också koppeltvång.

Om det är så att man i skog och mark inte har koll på hunden får markägare eller jakträttshavare koppla den.
I allra värsta fall tydligen till och med skjuta den, men undrar om det ens har hänt?
Hundar i naturen (naturvardsverket.se)
 
R Rkarlsson skrev:
Jag såg att det finns ett strikt koppeltvång, alltså man måste ha ett koppel. Det är tyvärr bara i närheten av renar och nationalparkerna.
På naturreservat krävs skylt bara vid "entren" dvs om man kommer in från annat håll måste man ändå ta reda på det.

Och i nationalparker så behövs inga skyltar alls, där är det också koppeltvång.

Om det är så att man i skog och mark inte har koll på hunden får markägare eller jakträttshavare koppla den.
I allra värsta fall tydligen till och med skjuta den, men undrar om det ens har hänt?
Hundar i naturen (naturvardsverket.se)
Exakt, jag skrev inte nationalparker eftersom där är det förbjudet med lösspringande hundar. Renar kan vara dräktiga och snart kalva så de är då väldigt känsliga.
Det finns andra fördelar med att ha hunden kopplad och det är att den överlevar troligen om ANDRA lösspringande hundar angriper din hund.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Lösspringande hundar i benämningen att de springer på egenhand och kan jaga djur är generellt inte tillåtet. Många hundägare släpper hundar väl fritt i skogen. Man ska ha koll på vad hunden gör.
 
  • Gilla
Kunnasebilderna
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
Exakt, jag skrev inte nationalparker eftersom där är det förbjudet med lösspringande hundar. Renar kan vara dräktiga och snart kalva så de är då väldigt känsliga.
Det finns andra fördelar med att ha hunden kopplad och det är att den överlevar troligen om ANDRA lösspringande hundar angriper din hund.
Jag visste faktiskt inte om det med nationalparker, men det är för att jag inte har hund eller är i nationalparker =)

I våra skogar ser jag väl för hundens egna skull att den ska vara kopplad för vildsvinsskador.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag visste faktiskt inte om det med nationalparker, men det är för att jag inte har hund eller är i nationalparker =)

I våra skogar ser jag väl för hundens egna skull att den ska vara kopplad för vildsvinsskador.
Är det på samma sätt med vildsvin som med jakthundar som retar björnar och sen springer tillbaks till hundägaren med björnen efter sig?
Även älgar för den delen.
 
Redigerat:
Å Ådi88 skrev:
Är det på samma sätt med vildsvin som med jakthundar som retar björnar och sen springer tillbaks till hundägaren med björnen efter sig?
Även älgar för den delen.
Alla tamhundar eller jakthundar springer inte tillbaka i tid. De slutar med räliga skador eller död.
 
Om man inte jagar, eller jakttränar ska inte hunden springa på egenhand alls. Man ska ha uppsikt på hunden oavsett om den har koppel eller inte.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
A
Å Ådi88 skrev:
Exakt, jag skrev inte nationalparker eftersom där är det förbjudet med lösspringande hundar. Renar kan vara dräktiga och snart kalva så de är då väldigt känsliga.
Det finns andra fördelar med att ha hunden kopplad och det är att den överlevar troligen om ANDRA lösspringande hundar angriper din hund.
Bästa sättet att du och din hund skadas är att ha den kopplad när andra hundar angriper, din sjukhusvistelse kommer att bli lång och smärtsam din hund kommer troligen att behövas avlivas.
 
  • Gilla
PixieEddie
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Hundar funkar till 99% inte med allemansrätt.
Hundägare funkar till 99% inte med allemansrätt. Det är ofta mycket respektlösa hundägare som låter hundarna springa fritt.
Av alla hundratals hundar jag mött i skogen så är där endast en hund som jag träffat på som efterlevt kravet på kontroll, det var nästan häftigt så extremt lydig den var. Den kommer nån meter framför ägaren och han säger bara något så stannar hunden exakt i den position den står och rör sig inte ur fläcken.

Annars brukar hundar springa fram till en, mycket värre när man är på cykel då de inte viftar på svansen när de kommer mot en, men då är man redo att försvara sig. Sådana hundägare spelar oförstående att de gjort fel.

I vår motionsslinga är det koppel året runt, men det är inte många som efterlever det.
Det finns många hundar som kan fås att stanna på kommando.
Att du sett hundratals hundar utav den ca. miljon hundar det finns i Sverige, säger ju ingenting om hur lydiga hundar kan vara.
 
KristinaRT
Verkar inte som att alla har samma bild när de pratar om lösspringande hundar, egentligen….

Vissa tycks mena att det innebär att hunden är utan koppel men nära och inom synhåll, medan andra tycks mena att det innebär att hunden drar iväg okontrollerat och utom synhåll för att jaga ifatt vildsvin eller älgar…

Sedan vet jag ju av egen erfarenhet att många hundägare (av olika skäl) inte har den lydnaden på hunden som krävs för att kunna ha den lös någonstans utom i hundgårdar. Och det är klart att om man är en av dem kanske det sticker i ögonen att att andra har arbetat sig till detta……
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
F fridde skrev:
Han får naturligtvis vistas där, med hunden kopplad. Det är min åsikt, och så jag hanterar min hund själv.
Åsikter får vi naturligtvis alla ha men var hittar du lagstöd för ett koppeltvång på en plats där hund och hundägare får vistas? Jag påstår inte att det inte finns utan är nyfiken på om/var man kan hitta det.

F fridde skrev:
vad är problemet att då definiera att en hund måste vara kopplad inom tätbebyggt område?
Problemet skulle kunna vara det ovan, det vill säga att det måste finnas lagstöd för att kräva "att en hund måste vara kopplad inom tätbebyggt område". Och återigen, det kanske finns. Jag vet inte.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Åsikter får vi naturligtvis alla ha men var hittar du lagstöd för ett koppeltvång på en plats där hund och hundägare får vistas? Jag påstår inte att det inte finns utan är nyfiken på om/var man kan hitta det.

Problemet skulle kunna vara det ovan, det vill säga att det måste finnas lagstöd för att kräva "att en hund måste vara kopplad inom tätbebyggt område". Och återigen, det kanske finns. Jag vet inte.
Krav på koppel eller inte regleras i de kommunala ordningsföreskrifterna och med reservation för att jag inte läst dem alla, så är mitt intryck att i en del kommuner är det utan undantag koppel som gäller på vissa definierade platser, medan andra har en öppnare skrivning. I Uppsala där jag bor gäller att "På en offentlig plats ska hunden hållas kopplad eller på annat sätt hållas under sådan tillsyn att den inte hoppar mot eller skadar någon" (https://www.uppsala.se/kommun-och-p...okala-ordningsforeskrifter/#hundar-och-katter). I §3 kan man sedan läsa om vilka områden som är att likställa med offentlig plats, men hit hör bland annat samtliga friluftsområden och badplatser.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
så är mitt intryck att i en del kommuner är det utan undantag koppel som gäller på vissa definierade platser
Fast bara för att en kommun hävdar något betyder det inte nödvändigtvis att det är korrekt och har stöd i lagstiftningen.

Jag tror att vi alla är överens om att ingen kan tvinga mig som hundägare att ha min hund kopplad inomhus i min bostad. Däremot är det kanske är så att en kommun klan tvinga mig att ha min hund kopplad på en "allmän gräsplätt". Jag är intresserad av vilken lagstiftning som ger kommunen den rätten.

Sen skriver du "gäller på vissa definierade platser". Betyder det att kommunen måste vara tydlig med var "koppeltvånget" gäller eller har kommunen rätt att kräva koppel "lite allmänt" med mer svepande formuleringar? Jag har som sagt ingen aning.
 
  • Gilla
frause
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast bara för att en kommun hävdar något betyder det inte nödvändigtvis att det är korrekt och har stöd i lagstiftningen.

Jag tror att vi alla är överens om att ingen kan tvinga mig som hundägare att ha min hund kopplad inomhus i min bostad. Däremot är det kanske är så att en kommun klan tvinga mig att ha min hund kopplad på en "allmän gräsplätt". Jag är intresserad av vilken lagstiftning som ger kommunen den rätten.

Sen skriver du "gäller på vissa definierade platser". Betyder det att kommunen måste vara tydlig med var "koppeltvånget" gäller eller har kommunen rätt att kräva koppel "lite allmänt" med mer svepande formuleringar? Jag har som sagt ingen aning.
Lokala ordningsföreskrifter har stöd i ordningslagen (https://sv.wikipedia.org/wiki/Ordningslagen_(Sverige)) och ger kommunerna rätt att själva definiera hur ordningslagen ska tolkas och användas lokalt. Så ja: de har lagstöd för detta.

Kommunen kan kräva kopplingstvång på offentlig plats, alltså platser dit allmänheten har tillträde som gator, torg, parkmark och liknande. Sedan kan de i ordningsföreskrifterna jämställa platser med offentlig plats. I Uppsala är det till exempel lekplatser, idrottsanläggningar, begravningsplatser, skolgårdar, och då de tidigare nämnda friluftsområden och badplatser. Så det kan gälla både "lite allmänt" på samtliga gator och torg i hela kommunen, men också mer specifikt. Jag har för mig att Uppsala tidigare exempelvis hade krav på koppel på skolgårdar och lekplatser, men nu även verkar tillåta bara "tillsyn".
 
  • Gilla
helrob och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Kommunen kan kräva kopplingstvång på offentlig plats, alltså platser dit allmänheten har tillträde som gator, torg, parkmark och liknande. Sedan kan de i ordningsföreskrifterna jämställa platser med offentlig plats
Men kan ett "lokalt koppeltvång" som kommunen har utfärdat med hänvisning till ordningslagen gälla för:

J J00 skrev:
Morgonens hundpromenad avslutade jag med lite kast med boll på en större gräsmatta som tydligen är en samfällighet
Kan det inte det är väl eventuella kommunala krav på kopplade hundar på "offentlig plats"/"allmän plats"/"därmed jämställd plats", irrelevanta utifrån TS frågeställning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.