E erimos skrev:
ahh tänk om man kunde förklara alla sina juridiska felsteg med att det saknades skyltar! Tyvärr så är vi alla skyldiga att ha koll på vad som gäller. Med det sagt så har jag också lekt med lösa hundar i parker etc. utan att ens reflektera över om det varit fel.

Det finns ganska många platser med koppeltvång och hundförbud och det här är man som hundägare skyldig att hålla koll på.

Själv bor jag där alla hundägare är tvärsäkra på att just deras hund är totallydig och att reglerna på badplatsen, naturreservatet, begravningsplatsen, parken osv av någon anledning inte gäller dom.

Ser därför alltid till att ha kängor på mig när jag leker på allmän plats med barnen. Även när jag badar! :cool:
Vad menar du? Sa jag att det bara saknades skylt?
Jag nämnde Länsstyrelsen, lagen och föreskrift för min hemkommun…
Jag undrade alltså om jag hade gjort ett snedsteg trots ovannämnda. Tydligen så hade jag inte det.
 
  • Gilla
Graffen och 2 till
  • Laddar…
E
J J00 skrev:
Vad menar du? Sa jag att det bara saknades skylt?
Jag nämnde Länsstyrelsen, lagen och föreskrift för min hemkommun…
Jag undrade alltså om jag hade gjort ett snedsteg trots ovannämnda. Tydligen så hade jag inte det.
Inte i inlägget jag citerade. Där nämnde du att du tänkte använda frånvaron av skyltar som argument.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Egoistiska hundägare är det gott om...

Alla uppskattar inte löst springande hundar men det är vanligtvis för mycket begärt av hundägare att visa hänsyn... Men vid fyrverkeritider begär de hänsyn själva.

Gäller allemansrätten lösa hundar?

/ATW
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
muppenx och 51 till
  • Laddar…
Det beror på vad du menar med lösa hundar. Hundägaren ska ha koll på sin hund. Men den kan ju springa och apportera eller liknande. Man får ha med hund om det inte finns specifikt förbud.
 
  • Gilla
Elektra och 5 till
  • Laddar…
E erimos skrev:
Inte i inlägget jag citerade. Där nämnde du att du tänkte använda frånvaron av skyltar som argument.
Bland flera andra argument ja.
 
  • Gilla
Effelito
  • Laddar…
J J00 skrev:
Man tränar och uppfostrar hunden. Men 100% säker kan man väl aldrig vara men det är som med barn, man uppfostrar dem och hoppas att de inte kommer göra något dumt. Eller som i trafiken, man hoppas att man inte ska orsaka något vådligt men 100% säker kan man ju inte vara…
Och precis som i trafiken går du bara fri om du har sådan koll att inget händer. Kör du på någon har du gjort fel. Om du inte har sådan koll på din hund att den garanterat inte gör något dumt är det ok, men för alla normala hundar och hundägare är det koppel som gäller om man är någonstans där det som många slarvigt kallar för ”koppeltvång” gäller.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Egoistiska hundägare är det gott om...

Alla uppskattar inte löst springande hundar men det är vanligtvis för mycket begärt av hundägare att visa hänsyn... Men vid fyrverkeritider begär de hänsyn själva.

Gäller allemansrätten lösa hundar?

/ATW
Och sura människor finns det också gott om.
Om alla hundägare håller sig till lagen och alla sura människor också har koll på den och kan acceptera den så borde det inte vara något problem.
 
  • Gilla
245 Lux och 20 till
  • Laddar…
Skulle man inte kumna se samfällighetens gräsmatta som en privat brygga...

Den är ok att använda mha allemansrätten tills någon från samfälligheten ber en avlägsna sig.


/ATW
 
  • Gilla
LATH och 1 till
  • Laddar…
Nej, det kan de inte göra bara för att de känner för det. På samma sätt med en brygga. Du får inte hindra ägaren från att nyttja den. Men de kan inte köra iväg dig bara för att de fått syn på dig.
 
  • Gilla
245 Lux
  • Laddar…
J J00 skrev:
Och sura människor finns det också gott om.
Om alla hundägare håller sig till lagen och alla sura människor också har koll på den och kan acceptera den så borde det inte vara något problem.
Det är ju snart vinter och då finns det ju skidspår att trampa sönder mha allemannsrätten... nåt att se fram emot för alla hundägare.

/ATW
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
kwasibengt och 15 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Och precis som i trafiken går du bara fri om du har sådan koll att inget händer. Kör du på någon har du gjort fel. Om du inte har sådan koll på din hund att den garanterat inte gör något dumt är det ok, men för alla normala hundar och hundägare är det koppel som gäller om man är någonstans där det som många slarvigt kallar för ”koppeltvång” gäller.
Jag har aldrig ifrågasatt ställen där hunden enligt lagen ska ha koppel.
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det är ju snart vinter och då finns det ju skidspår att trampa sönder mha allemannsrätten... nåt att se fram emot för alla hundägare.

/ATW
Nu är det ju inte så att enbart hundar och hundägare trampar sönder skidspår…
 
  • Gilla
HeyJon och 9 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det är ju snart vinter och då finns det ju skidspår att trampa sönder mha allemannsrätten... nåt att se fram emot för alla hundägare.

/ATW
Det finns rätt gott om skidspår som tillåter skidåkning med hund.
 
H
J J00 skrev:
Morgonens hundpromenad avslutade jag med lite kast med boll på en större gräsmatta som tydligen är en samfällighet (jag kollade upp det idag).
När jag kastat bollen första gången så kommer en medelålders kvinna cyklandes från bostadsområdet och grymtar något i stil med "att ha okopplad hund på våra ägor är inte ok". Hon cyklade bara vidare och det hela gick så fort att jag inte hann svara henne. Jag kastade bollen en gång till och sen gick vi vidare.

Detta hade jag svarat henne om jag hunnit:
- Gräsmattan är "öppen" och angränsar direkt mot bilväg. Dvs inget stängsel eller dylikt finns.
- Inga skyltar finns om att det är privat mark eller att hundar ska vara kopplade.
- Vi störde ingen. Jag var tyst och min hund var tyst. Det löper dessutom ytterligare en väg/gångbana mot de närmast angränsande husen. Ingen annan var ute.
- I princip gäller allemansrätten för den här typen av ytor i villaområden.
- Det finns inget som heter allmänt koppeltvång för hundar (något många har fått om bakfoten) vare sig i tätort eller på landsbygd, vare sig det är jaktsäsong eller ej.

Eller vad säger ni, är jag ute och cyklar? Borde jag skämmas och aldrig mer visa mig där igen med min söta, snälla, tysta, lekiga hund?
Eller ska jag bara ignorera den här sura kvinnan som inte har koll på vad som egentligen gäller?
En samfällighet ägs av de boende, även all skötsel och planteringar betalas av de boende. Någon allemansrätt gäller inte där. Så är det där vi bor.
 
  • Gilla
  • Haha
245 Lux och 8 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
En samfällighet ägs av de boende, även all skötsel och planteringar betalas av de boende. Någon allemansrätt gäller inte där. Så är det där vi bor.
Min fastighets ägs och sköts av mig men ”tyvärr” gäller allemansrätten även där (utanför hemfridszonen)
 
  • Gilla
Anonymiserad 486519 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.