Hej alla!

vi håller på med en stor köksrenovering som innebär lite rivning av väggar och golv.
Vad vore en tråd utan bilder?!
Så här kommer några.
Ett kök under renovering med rivet golv och köksskåp, och en spärrad hörna som indikerar arbetsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering med borttagna väggpaneler och oslipat golv, samt en varningsskylt för steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis rivet kök med öppnad vägg och synlig stomme, vit köksinredning och röra på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

köket,
Väggen som är mellan kök och vardagsrum idag ska bort. Se ritning nedan.

Handritad ritning av en köksrenovering med markerad vägg för rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

samt väggen här.
Kök före renovering med markerade väggar som ska rivas och oordning från pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan vill vi göra en lite bredare ingång till vardagsrummet
Vägg delvis rivet för köksrenovering, ritningsmarkeringar synliga, rörigt med byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

obs ursäkta röran vi bygger om
 
  • Delvis rivet väggparti mellan kök och vardagsrum under renovering med exponerade träreglar och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Har fortsatt med rivningen lite nu, men inte kommit så långt, har en fråga till er varför tror ni man valt att regla upp 2 väggar som det är gjort här?
En pågående rivning av en vägg som visar två bakomliggande regelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis rivna gipsskivor som avslöjar en dubbel regelvägg med träreglar och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har rivit gipsen på ena sidan för att få en lättare överblick, nu blir det att fälla in en balk där väggen varit innan.
Avklädd vägg med trästomme synlig, kablar och isolering borttagna, golvmopp i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett avtäckt timmerväggsskelett i ett rum med verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avtäckt trävägg med synliga stolpar och borttagna gipsskivor, förberedd för balkinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Finaste kyl och frys samt spis
 
Kvalite är det åtminstone dom är över 12 år gamla och fungerar än, vi kommer behålla kyl och frys och sätta dem i förrådet.
 
R Ryttarnn skrev:
Har fortsatt med rivningen lite nu, men inte kommit så långt, har en fråga till er varför tror ni man valt att regla upp 2 väggar som det är gjort här?
[bild] [bild]
Det är inte så att den väggen är bärande? Har ett liknande hus med ganska så lik planlösning och där är väggen som går 'mitt i' huset bärande. Dessutom har vi en balk som går från väggen du håller på att riva över till gavel ytterväggen.
 
Jo precis som jag nämnde ovan den är bärande så en balk kommer fällas in ca 4m. Men det får byggare avgöra, lämnar det till experterna
Bärande vägg med röd markerad linje där en balk ska installeras, verktyg och renoveringsdetaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ber om ursäkt för mina skills att rita. Balken kommer gå härifrån och till ytterväggen.
 
Jag rev sista gipsen och reglarna som var mellan köket och vardagsrummet. Nu väntar jag på elektrikern för att koppla bort elen i taket. Sen blir det att riva takgipsen samt golvet.
Renoveringsarbete i hemmet där väggreglar mellan kök och vardagsrum har tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med borttagna väggreglar, parkettgolv och synliga elinstallationer i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såg nu när jag rivit takgipset att där fanns en stålbalk. Detta underlättar ofantligt i både tid och pengar. Här kommer en video på kaoset.
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
R Ryttarnn skrev:
Såg nu när jag rivit takgipset att där fanns en stålbalk. Detta underlättar ofantligt i både tid och pengar. Här kommer en video på kaoset.
[video]
Ja det känns ju logiskt att där fanns en balk som fortsättning på den bärande väggen. Det gör ju det dock lite svårare att ta ner den väggen eftersom balken har den som upplag. Hur ser planen ut nu då? Att byta till en längre balk eller försöka skarva på den gamla? Eller bara behålla den bärande väggen och nöja er med att ta bort den vägg ni redan rivit?
 
S Snappahaneklanen skrev:
Ja det känns ju logiskt att där fanns en balk som fortsättning på den bärande väggen. Det gör ju det dock lite svårare att ta ner den väggen eftersom balken har den som upplag. Hur ser planen ut nu då? Att byta till en längre balk eller försöka skarva på den gamla? Eller bara behålla den bärande väggen och nöja er med att ta bort den vägg ni redan rivit?
Kommer kontakta en konstruktör och fråga vad hen anser vara bäst, men jag misstänker att den stålbalken går åtminstone 9m för det står skrevet på den 9.27. Jag återkommer hur vi går vidare.
 
I väntan på en kunnig i ämnet så har jag inte varit sysslolös inte. Här kommer lite bilder på vad som hänt under tiden.
Kök under renovering med omonterade överskåp och synlig ventilation, svart kakel och grå skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med synlig isolering, oavslutade golv och väggar samt tak utan innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med avlägsnat tak, isolering synlig, och byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i källare med borttaget gips från taket, synlig isolering, byggmaterial och stege på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skrutten18 och 2 till
  • Laddar…
R Ryttarnn skrev:
Kommer kontakta en konstruktör och fråga vad hen anser vara bäst, men jag misstänker att den stålbalken går åtminstone 9m för det står skrevet på den 9.27. Jag återkommer hur vi går vidare.
Update på balken, den var bara 3,5m lång tyvärr. Den gick ifrån yttervägg till hörnet på väggen vi vill riva. Konstruktör kommer i veckan och tittar på detta.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Hallå där, det känns som om vi har varit mer än 15 år för tidiga; i princip har vi gjort allt detta + lite till. Dessutom rev vi bort allt golv (korkmatta, gammal parkett, etc), la en styv matta, i något rum ytterligare en matta, allt för att få samma nivå i alla rum, och följdaktligen ingen tröskel. Allt gjordes också innan skåp, garderober, kyl, frys, diskbänk, etc installerades; vägg - till - vägg med ekparket (oljad) i samtliga rum förutom våtutrymmen. Det vi har bytt ut är Halogen-spottar mot LED-spottar x 12st, a 850 Lumen och dimbart i vårt kök. Allt detta gjordes sommaren 2005./John/0761336677
 
R Ryttarnn skrev:
Har fortsatt med rivningen lite nu, men inte kommit så långt, har en fråga till er varför tror ni man valt att regla upp 2 väggar som det är gjort här?
[bild] [bild]
För att täcka den igensatta dörren mellan kök och vardagsrum kanske.
 
  • Gilla
Kontza
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.