A
F fribygg skrev:
Visst kan politikerna straffa den som eldar med böter, du framförde just den idén och mp tar nog upp den om ett år om de finns kvar.
Nja tänkte mer på att de inte gärna kan beskatta vedeldning... Eller så ska jag vara tyst så de inte får även denna idé för sig... :crysmile:
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nja tänkte mer på att de inte gärna kan beskatta vedeldning... Eller så ska jag vara tyst så de inte får även denna idé för sig... :crysmile:
De danska politikerna har redan försökt beskatta vedeldning, du var inte först med tanken
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
De danska politikerna har redan försökt beskatta vedeldning, du var inte först med tanken
phhuuu
 
Du får inte ta ut ved obeskattat om den inte växer på samma fastighet som den förbrukas på. Något svårt att kontrollera. Men det är skattskyldighet idet läget.
 
F fuktspärr skrev:
Ok 325 döda årligen i tre städer - alltså även ett storstadsproblem.
Så nu har du ändrat dig från 300 i sthlm till 325 döda i tre städer.
Jag vet att svt.se publicerade siffran 324 den 23/12-16 och undrar vart du fått siffran 325 ifrån? Säger inte att du har fel utan ber om källa, då du ändrar dina påståenden på det här viset är det svårt att ta nått av det du skriver på allvar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fuktspärr skrev:
Ok 325 döda årligen i tre städer - alltså även ett storstadsproblem.
Så då kan forumets alla vedeldare, bl a @fribygg och @Maskintok, tända sina pannor eller motsvarande och varje dag under året (förutom juli och augusti när vi ändå inte eldar) säga högt för sig själv: idag dödar jag en storstadsbo i förtid.
F fuktspärr skrev:
Gärna på förnyelsebar energi, men till och med några vedkraftverk med rening skulle få ner miljöutsläppen rejält kan jag tänka mig.
Din minst sagt oortodoxa användning av ämnets terminologi säger mig att du inte har någon större koll på det här. "Vedkraftverk" :cool: ? Ja, mycket ska en höra!
Menar du något i stil med fliseldade kraftvärmeverk, kanske? Det är jättestora pannor som eldas med träflis, pytteliten ved alltså, och de kan göra antingen kraft, ström alltså, eller värme, hetvatten till det lokala fjärrvärmenätet alltså. ;)
 
  • Gilla
  • Älska
guggen och 2 till
  • Laddar…
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Så då kan forumets alla vedeldare, bl a @fribygg och @Maskintok, tända sina pannor eller motsvarande och varje dag under året (förutom juli och augusti när vi ändå inte eldar) säga högt för sig själv: idag dödar jag en storstadsbo i förtid.

Din minst sagt oortodoxa användning av ämnets terminologi säger mig att du inte har någon större koll på det här. "Vedkraftverk" :cool: ? Ja, mycket ska en höra!
Menar du något i stil med fliseldade kraftvärmeverk, kanske? Det är jättestora pannor som eldas med träflis, pytteliten ved alltså, och de kan göra antingen kraft, ström alltså, eller värme, hetvatten till det lokala fjärrvärmenätet alltså. ;)
nåjo jag har tänt i kaminen... ;)
och far har tänt i spisen hemma... Så då borde det vara 2 mindre då eller?
om ca en vecka tänds här 6 kaminer 2 gånger om dagen... Och så hålls det på tills maj... bör bli en hel hög med döingar isåfall.. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Ledsen
Stefflo och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Så då kan forumets alla vedeldare, bl a @fribygg och @Maskintok, tända sina pannor eller motsvarande och varje dag under året (förutom juli och augusti när vi ändå inte eldar) säga högt för sig själv: idag dödar jag en storstadsbo i förtid.
Count me in!

Vi borde specialskriva en hyllningsmarsch att sjunga på nyårsafton. "Nu dödar jag en stadsbo som bor på Södermalm" eller något iden stilen samtidigt som vi skålar i Arboga 10.2.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
A
A Anders_Nilsson skrev:
Count me in!

Vi borde specialskriva en hyllningsmarsch att sjunga på nyårsafton. "Nu dödar jag en stadsbo som bor på Södermalm" eller något iden stilen samtidigt som vi skålar i Arboga 10.2.
Varför ser jag framför mig..
scenen ur trolltyg i tomte skogen... över detta..
När trollen går på led och har facklor i händerna... Och skriker.. bränn bränn. bränn... :crysmile::crysmile::crysmile:
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Så då kan forumets alla vedeldare, bl a @fribygg och @Maskintok, tända sina pannor eller motsvarande och varje dag under året (förutom juli och augusti när vi ändå inte eldar) säga högt för sig själv: idag dödar jag en storstadsbo i förtid.
Som jag uppfattar det tillhör jag alltså de ca 900 personerna som kommer att dö i förtid pga vedeldning, jag hävdar att jag förkortar mitt liv 2min med vedeldningen men är beredd att ändra min uppfattning om det finns trovärdiga källor som har andra uppgifter på hur mycket livet förkortas av att elda ved småskaligt för bostadsuppvärmning.
Storstadsborna eller igentligen alla i samhällen stora nog för fjärrvärme borde värmas med svenkodlad biobränsleeldad kraftvärme enligt mitt förmenande.
Trafiken och dess utsläpp, rökningen, de europeiska olje och koleldade kraftverken samt stressen i storstaden är tillräckligt farlig utan att jag behöver förkorta livet på storstadsborna på något sätt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A

som sagt...
Vad stadsbor tycker om detta kan jag lägga på majbrasan... ;)
 
A Anders_Nilsson skrev:
Count me in!

Vi borde specialskriva en hyllningsmarsch att sjunga på nyårsafton. "Nu dödar jag en stadsbo som bor på Södermalm" eller något iden stilen samtidigt som vi skålar i Arboga 10.2.
Jag gillar varken död, Södermalm eller starka Arboga så räkna inte in mig i kören

Tycker nog att det är utmärkt om samtliga miljöextremister kan samlas på en av sthlms malmar men hoppas att de inte blir fler än att de ryms på Årstaholmar, värma sig kan de ju lämpligen göra med åkarbrasor, raska promenader och cykelturer i omgivningarna
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
@fuktspärr

Du, liksom jag, verkar väldigt mån om klimatet, så jag råder dig att läsa https://www.lu.se/artikel/de-fyra-livsstilsvalen-som-ar-mest-effektiva-att-minska-din-klimatpaverkan.

Jag kan säga att jag med gott samvete och långt mindre klimatpåverkan än den enorma majoriteten av personer i Sverige kan flyga, äta kött, elda, köra bil, osv så mycket jag bara hinner under min livstid.

Det som borde införas är en individuell klimatpott. När den är tömd så är det slut på konsumtion för den individen.

Vad gäller vedeldning så missar du att nämna att skogen i Sverige ÖKAR. Att det skulle avverkas så mycket för just vedeldning är ren och skär BS. https://www.skogssverige.se/skog/fakta-om-skog
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Som jag uppfattar det tillhör jag alltså de ca 900 personerna som kommer att dö i förtid pga vedeldning, jag hävdar att jag förkortar mitt liv 2min med vedeldningen men är beredd att ändra min uppfattning om det finns trovärdiga källor som har andra uppgifter på hur mycket livet förkortas av att elda ved småskaligt för bostadsuppvärmning.
Storstadsborna eller igentligen alla i samhällen stora nog för fjärrvärme borde värmas med svenkodlad biobränsleeldad kraftvärme enligt mitt förmenande.
Trafiken och dess utsläpp, rökningen, de europeiska olje och koleldade kraftverken samt stressen i storstaden är tillräckligt farlig utan att jag behöver förkorta livet på storstadsborna på något sätt.
Det finns all anledning att tvivla på påståendena om vedeldningens skuld till en massa förtida dödsfall i och utanför storstäderna, mitt förra inlägg var aningen tillspetsat.
Det blir helt absurt att påstå att det är vedeldning för att värma bostäder som är den stora boven i dramat med luftföroreningar i städer. I våra 3 största städer torde finnas ett 7-siffrigt antal motorfordon, de flesta fortfarande drivna med fossileldade förbränningsmotorer, samt ett stort antal industrier som gör intressanta utsläpp från sina skorstenar. Gissa vad det är som gör folk sjuka och förkortar deras liv? (Ledtråd: det är inte grannens kakelugn.)

I övrigt håller jag med dig!
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det finns all anledning att tvivla på påståendena om vedeldningens skuld till en massa förtida dödsfall i och utanför storstäderna, mitt förra inlägg var aningen tillspetsat.
Det blir helt absurt att påstå att det är vedeldning för att värma bostäder som är den stora boven i dramat med luftföroreningar i städer. I våra 3 största städer torde finnas ett 7-siffrigt antal motorfordon, de flesta fortfarande drivna med fossileldade förbränningsmotorer, samt ett stort antal industrier som gör intressanta utsläpp från sina skorstenar. Gissa vad det är som gör folk sjuka och förkortar deras liv? (Ledtråd: det är inte grannens kakelugn.)

I övrigt håller jag med dig!
Och ändå är det inte de fossildrivna fordonen som är den stora boven. Se mitt inlägg före ditt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.