Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tillhör dem som tycker att den allmänna löneavgiften och allt över brytpunkterna är skatt, men att det i övrigt kan diskuteras. De förra tycker jag vidare att det är rent bedrägeri att de göms undan.

Kort sagt tycker jag att det är bra om man är specifik.
Jag har ett företag att driva, har inte tid med utlägg, kort och koncist är bra :)

Personligen tycker jag hela är skatt då pengar som borde tillgå löntagaren istället går till staten är förfoga som de vill.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att kärnkraft är dyrt nu är heller inte enbart pga rådande politiska åtgärder just nu. Allt från tankeförbudet till effektskatter påverkar hur det idag ser ut
Om man släpper detta med att vi inte kan köpa klara koncept på bygge av kärnkraft här och då från kinesena , ja då då blir det både billigt, och går fort. ca 5 år. Men vi ska väl göra en egen lösning och då blir det dyrt samt tar tid.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Om man släpper detta med att vi inte kan köpa klara koncept på bygge av kärnkraft här och då från kinesena , ja då då blir det både billigt, och går fort. ca 5 år. Men vi ska väl göra en egen lösning och då blir det dyrt samt tar tid.
Det mest tragiska är att de reaktorer vi hade hade kunnat gå köra ett bra tag till för låg kostnad
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det mest tragiska är att de reaktorer vi hade hade kunnat gå köra ett bra tag till för låg kostnad
Det mest tragiska av allt är det tydligen finns en reaktor som är avvecklad men så bra att den skulle kunna startas på 6 mån om man började investera
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Man kanske skulle kunna crowd-source'a ett nytt kärnkraftverk, hade inte haft något emot att ha ett här i krokarna.
 
A ajn82 skrev:
Man kanske skulle kunna crowd-source'a ett nytt kärnkraftverk, hade inte haft något emot att ha ett här i krokarna.
Riksdagen har tyvärr förbjudit byggnation av kärnkraftverk på andra ställen än befintliga (Ringhals, Forsmark, Oskarshamn). Lite svårt för nya aktörer att ta sig in på marknaden :)

Energiöverenskommelsen:
https://www.regeringen.se/49cc5b/co...1de2aabe76/energioverenskommelse-20160610.pdf
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att kärnkraft är dyrt nu är heller inte enbart pga rådande politiska åtgärder just nu. Allt från tankeförbudet till effektskatter påverkar hur det idag ser ut
Det s.k. tankeförbudet är en felaktig beteckning på den gamla lagen om kärnteknisk verksamhet. Det fanns inget förbud mot att forska om och utveckla kärnreaktorer. Det som var förbjudet var att utföra en del åtgärder i syfte att att inom landet uppföra en kärnkraftsreaktor. Att göra motsvarande i syfte att exportera en reaktor var inte förbjudet.

Sen cirka 15 år är den famösa paragrafen avskaffad. Den avskaffades av regeringen Persson.
 
  • Gilla
Silver78 och 1 till
  • Laddar…
Vad i tankeförbudet känner du dig nödgad att försvara? Tycker du ändå inte att det är en smula frapperande att det exempelvis var otillåtet att forska på ny svensk kärnkraft?

Det var i allt väsentligt en lagstiftning syftande till att förhindra seriös diskussion om vidareutveckling av sagda svenska kärnkraft. Ett lagstiftningsmässigt lågvattenmärke att skämmas över för de inblandade.
 
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad i tankeförbudet känner du dig nödgad att försvara?
Jag tycker inte om felaktig historieskrivning, och det är fortfarande en felaktig beskrivning att kalla lagen för ett "tankeförbud".
Tycker du ändå inte att det är en smula frapperande att det exempelvis var otillåtet att forska på ny svensk kärnkraft?
Om det hade varit otillåtet att "forska på ny svensk kärnkraft" så hade jag säkerligen tyckt illa om det.
Det var i allt väsentligt en lagstiftning syftande till att förhindra seriös diskussion om vidareutveckling av sagda svenska kärnkraft. Ett lagstiftningsmässigt lågvattenmärke att skämmas över för de inblandade.
Birgitta Dahl ville förmodligen ha ett tydligt förbud mot FoU om kärnkraft överhuvudtaget, men så blev det inte.

Lagen var en rätt tandlös kompromiss som gjorde att kärnkraftsmotståndarna kunde känna sig lite varma inombords. Den var också helt onödig eftersom det finns (och fanns) en ordentlig tillståndsprocess för den som ville bygga ett kärnkraftverk. 6 § i den gamla lagen om kärnteknisk verksamhet tillförde ingenting.
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Lagen var en rätt tandlös kompromiss
Därom kan vi vara tämligen ense.

Jag vidhåller dock att ambitionen var ett tankeförbud. Man skrev (i prop. 1986/87:24, avsnitt 2.3) saker som att man ville hindra förberedelser att uppföra nya reaktorer och att ”förberedelser för ytterligare reaktorer utgör ett onödigt slöseri med resurser”.

När det begav sig hade väl även miljödepartementet jurister som såg till att lagtexten i någon mån var förenlig med grundlagen och allmänna rättsprinciper, men att staten försökte diktera vad som var rätt och meningsfullt att jobba med torde vara uppenbart för alla som ens i någon mån minns den tidens korporativistiska anda.
 
  • Gilla
noone70 och 2 till
  • Laddar…
P
Jag håller helt med om att avsikten förmodligen var en annan än vad resultatet blev.
 
Regeringen ska i ännu en fråga gå emot folkviljan. En treåring fattar att du kan bygga hur många vindkraftverk som helst men utan blåst blir det ingen produktion ändå.

Offattbart att galenpannorna i MP får diktera landets undergång.
 
  • Gilla
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Lär nog inte hända, vi hade ju en folkomröstning en gång där man fick välja mellan tre olika nej alternativ, vilket jag inte var så nöjd med, då jag tom ritade utrustning till kärnkraften vid tillfället (på ASEA)

Men det låter som att en del partier kommer att vara positiva till kärnkraft vid nästa val.
Inget företag vill bygga dyr kärnkraft i Sverige. Det är populistiska förslag.
 
R Rolles skrev:
Inget företag vill bygga dyr kärnkraft i Sverige. Det är populistiska förslag.
Så klart inget företag vill. Riksdagen har ju klubbat att Sverige ska ha 100% förnyelsebar energi från 2040. Lite dumt att bygga nytt kärnkraftverk och sedan tvingas stänga ner efter ett fåtal år.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.