A
B BSOD skrev:
Vart tar fosfor och andra grundämnen som trekammarbrunnen ska stoppa vägen om man aldrig tömmer tanken?
Det blir aldrig så mycket i dessa om det är rätt räknat... Då finns överkapacitet.
Allt sjunker till botten och vattnet renas...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Sådana här fordon är ju ofta special, eller i varje fall kortseriebyggen. Ute i Europa finns många orter där de är tvungna att jobba med små fordon, så det finns ju. Med dagens teknik kan det heller inte vara någon omöjlighet att bygga en separat backningshytt bak på fordonet för att reducera backningsriskerna. Det blir för all del bakhjulsstyrt men hastigheten blir ju inte så hög så det ska nog gå bra. Det blir förstås en initial utvecklingskostnad, men frågan är hur mkt dyrare serieplattformen behöver bli. Denna platt form kan ju sedan byggas på med slamsugning, sophantering etc etc, men även påbyggnaderna kan behöva ändras en del.
separatlastare kan köras utan att man kliver ur kranhytten,men skulle tro att en sopbil är tämligen dyr i inköp redan då en timmerbil kostar 1-1 1/2 miljon
 
Vafab... Ibland har jag undrat om deras huvuduppgift är att driva något sorts vetenskapligt experiment. Hur mycket kan man krångla till människors liv med nya oomkullrunkeliga regler och arrogans innan människorna bara segnar ner och upphör att existera?
 
  • Haha
CCPusher
  • Laddar…
Alltså, det här med backning... Jag har C och E-kort och då måste man lära man sig backa med ekipagen. Om det nu är risker med att backa så kan man ju installera backningskamera... Det finns faktiskt såna som man har på en stor skärm i hytten där man ser flera kameror samtidigt. Hur smidigt som helst.
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F FGLIN skrev:
Det är kanske inte så rimligt att kommunen antar anbud med jättebilar som inte passar etablerad infrastruktur.
TS får ta det med sina kommunpolitiker.
 
Karlia
M mnils skrev:
Så om man bor avigt till så skall någon annan betala för att man skall få tömt?

Som sagt, mycket som fungerar så idag. Det som vinns i tättbebyggt område förloras i glesbygd. Skulle bli mycket billigare om tåg, el, internet etc bara fanns i Stockholm ev några halvstora orter till. BB i mindre orter läggs ner redan idag..

Allt beror väl på vilket land vi vill leva i.
 
  • Älska
  • Gilla
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M maria01 skrev:
Varför ska det tömmas varje år i Sverige hägr nere säger dom en trekammarbrunn som är rätt byggd och skött ska man aldrig behöva tömma alls
Det är en rent kulturell fråga. I Sverige valde man när man tog fram svensk standard där på 80-talets början relativt små slamavskiljare. De var praktiska att lägga och men de måste tömmas ofta för att inte bli fulla. Det tråkiga är att eftersom de töms så ofta så hinner ingen bra kultur etablera sig för att bryta ned slammet.

I andra länder bygger man ofta enorma septiktankar och då behöver de bara grävas ur enstaka gånger under sin livslängd. Det funkar särskilt bra i varmare klimat eftersom nedbrytningshastigheten är temperaturberoende.
 
  • Gilla
Drömtroll och 5 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Det är kanske inte så rimligt att kommunen antar anbud med jättebilar som inte passar etablerad infrastruktur.
Vadå jättebilar? Jag har åtminstone aldrig sett en slambil som varit bredare än 2,60 m, vilket är standard för lastbilar i Europa. Jag skulle också vilja påstå att det allra mesta av infrastrukturen på landet är anpassad till lastbilstrafik med normala svenska ekipage, max 25,25 m långa. Hur skulle annars timmerbilar kunna hämta något öht? Det är klart att vissa små stickvägar, som TS' alléväg, inte är lämpliga att trafikeras med lastbil, men jag skulle ändå hävda att det är betydligt lättare att köra tunga fordon på landet än i stan. Villa- och radhusområden samt äldre stadskärnor torde vara allra sämst anpassade till tung trafik, om det är någon tröst för TS.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
L
Har liknande problem som TS. Förr om åren var det inga problem för slamsugaren att dundra ner för vår hundraåriga allé. Men nu är de så rädda om lacken på nya finbilarna att minsta löv som riskerar snudda bilen får dom att bokstavligt talat backa.

Något är fundamentalt fel med vårt system när folk som kör träck är så oerhört rädda om bilarnas yttre. Robusta enkla fordon som inte är så in i helvete stora, bilar med standardiserade delar för enkelt underhåll hade varit det enda raka i ett sunt samhälle.

Men nu trampar jag väl som vanligt på en massa tår.
 
  • Gilla
TRJBerg och 9 till
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Använder bonden innehållet från en trekammarbrunn till att gödsla åkern med är jag rätt säker på att han han begår ett miljöbrott. Slammet måste gå genom ett reningsverk. Har något att göra med spridning av patogena bakterier.

Reningsverken avskiljer INTE patogener utan efter att fosfor, organiskt material och kväve avskilts
så släpps spillvattnet ut i en sjö, havet eller en å med tillräckligt stort vattenflöde, så att patogenerna spädes ut till en koncentration som förhoppningsvis inte gör folk sjuka. Därför får de inte släppa ut behandlat spillvatten i närheten av badplatser, dricksvattenintag etc.
Det är väsentligt mindre smittrisk om innehållet från en trekammarbrunn sprids på en åker, gärna när solen skiner och nedmyllning snarast.
Körs det till ett reningsverk så blir det olämpligt som gödsel pga alla kemikalier som leds dit från industrier, sjukhus mm.
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är en rent kulturell fråga. I Sverige valde man när man tog fram svensk standard där på 80-talets början relativt små slamavskiljare. De var praktiska att lägga och men de måste tömmas ofta för att inte bli fulla. Det tråkiga är att eftersom de töms så ofta så hinner ingen bra kultur etablera sig för att bryta ned slammet.

I andra länder bygger man ofta enorma septiktankar och då behöver de bara grävas ur enstaka gånger under sin livslängd. Det funkar särskilt bra i varmare klimat eftersom nedbrytningshastigheten är temperaturberoende.
jag har sprilans ny en bara några veckor gammal och den är samma storlek som jag var tvungen att bytta till innan huset i sverige såldes
 
P
Umo Ulla-Maria Olofsdotter skrev:
Vi bor i ett hus från ca1850, med en alle' med lindar från ca 1900.
Vi har bott här sen 2010 och fått slamtömning varje år.
I år fick vi att Vafab skulle komma under oktober månad. Dom kom sista dagen på månaden. Vi sitter och äter lunch när han kommer nerbackande, för att sedan lägga i växel och åka härifrån utan tömning?!
Han åker till grannen och tömmer, och min man frågar honom varför han inte tömde vår.
Det är för trång passage och du får göra ny grusad väg åt oss, är svaret. Han åker härifrån utan att tömma. Vi får meddelande från Vafab, att vi får betala bomkörning (fastän vi är hemma?!)
Ni får såga ner träd i alle'n. Det ska vara 3,5 m fritt bredd och 4 m fritt uppåt.

Dom menar att vi ska kapa hela allé n plus göra en ny väg.

Enligt länsstyrelsen så är alléer Biotopskydd ande efter 20 år.
Hur ska man göra???
Chauffören var väl berusad och ville inte köra in i träden.
 
  • Gilla
M_Erlandsson
  • Laddar…
Om dom kräver 4 meter fritt uppåt är dom snälla, svensk standard är 4,5 meter.

Standardbredd i Sverige är 2.6 meter plus backspeglar, dvs ca 3,2-3,4 meter.

Betänk att räddningstjänsten har lika breda bilar och dom chansar inte dom heller utan drar slang hela vägen om det skulle brinna.

Om det tar dom 5 minuter att lägga ut o koppla 100 meter slang så ka det ha ödesdigra konsekvenser.

Min åsikt?

Överväg en alternativ framkörning, behöver inte hålla personbilsstandard, bara det kan bära 28 ton
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
C
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Se det som 20 cm marginal uppåt och 10-20 i sidled, inte dumt med tanke på att fastighetsägaren betalar eventuella skador på fordonet om det tar i och visar sig vara för trångt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.