C
S SA6BTU skrev:
Se det som 20 cm marginal uppåt och 10-20 i sidled, inte dumt med tanke på att fastighetsägaren betalar eventuella skador på fordonet om det tar i och visar sig vara för trångt.
Kravet är tydligen baserat på fordonets bredd + minst 50 cm marginal i sidled.

Jo visst, det är ju toppen med goda marginaler. Inget tvivel om det.
Men är det inte lite märkligt att man har så stora fordon att man inte ens får framföra dem på en svensk standardväg enligt arbetsmiljöföreskrifterna?
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Kolla upp ifall det går att ordna så att t.ex. en bonde i trakten tar över ansvaret för slamtömningen. Det blir förhoppningsvis både billigare och smidigare. Jag vet ej om det går att göra i alla kommuner, men jag har det så efter att jag tröttnade på att kommunens slamtömmare började kräva extra betalt för att lyfta på locket till trekammarbrunnen.Kostade 700:- har jag för mig (+10 år sedan), men det har jag tjänat in hur många gånger som helst. Bonden brukar ta några hundralappar för besväret och så får han ju lite gratis gödsel vilket borde vara värt en del dessa dagar med skenande konstgödselpriser. Sen behöver man ju inte tömma lika ofta utan kan vänta tills det verkligen behövs.
Är denna bonden upphandlad av kommunen? Nu säger jag inte att det kan bli problem av det men ingen annan än kommunen eller en av den utsedd entreprenör får köra det kommunala avfallet, som slammet räknas som.

//Peter
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Hur långt tycker du att de bör gå då? Ska de köpa in ett specialfordon för att tömma kunds brunn? Eller hur tycker du att det bör gå till?

Och vilken verklighet är det du relaterar till? Om man anlägger en avloppsbrunn kan man väl åtminstone tycka att man bör se till att transporterna kan utföras på ett bra sätt. Vafab (eller kommunen) har ju inte tvingat fastighetsägaren vare sig att plantera träd, anlägga brunnen där den ligger eller bygga en smal väg. Jag förstår inte varför kommunen ska lösa ett problemen som de uppenbarligen inte har skapat.
Träden i Allén, stenmuren, och den aktuella trekammarbrunnen, är nog väldigt mycket äldre än vad både du, och kommunalförbundet är.

Det är ingen som planterat ett gäng med träd förra vecka precis.

Brunnen har uppenbarligen kunnat tömmas tidigare, det är alltså en ny sak, att en sedan kanske 50-60 år anlagd brunn, med en allé med kanske 100 år gamla träd, och en stenmur som kan vara ännu äldre plötsligt inte är nåbar.

Både stenmurar och alléer skyddade enligt biotopskydd, och fornminneslagar. Kan och får inte flyttas eller tas bort.

Det är väldigt sannolikt, att det finns flera brunnar inom verksamhetsområdet, som har trånga tillfarter av olika slag.

Kanske är chauffören grinig och en ny osäker förare, kanske har något ljushuvud i beslutande ställning på Vafab, köpt nya, "fina" bilar, som är större än de tidigare bilarna.

Kanske fungerar den politiska och tjänstemannamässiga styrningen dåligt, så att de direktiv man har blir alldeles för fyrkantiga för verkligheten.

Knepiga förare av slamtömningsbilar, har många landsbygdsbor fått uppleva.
Den som tog priset här, var den som påstod att det stod fordon i vägen här på gården en viss dag, en viss tid sagda dag, när hen skulle tömt, och därför gav sjutton i tömma.

Jag var hemma och målade just den dagen, på farstukvisten, ingen bil, ingen traktor, ingen släpkärra eller något stod hemma, alla fordon var ute och åkte. Jag såg slambilen stanna till utanför gårdsplan ett kort ögonblick, sedan for hen vidare...
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
En förlängning av sugslangen måste vara det bästa alternativet. Om det är bara en gång per år kanske den inte behöver grävas ner utan bara tas fram vid behov.9
 
  • Gilla
BrunoK och 2 till
  • Laddar…
M Marcus123456 skrev:
Alltså, det här med backning... Jag har C och E-kort och då måste man lära man sig backa med ekipagen. Om det nu är risker med att backa så kan man ju installera backningskamera... Det finns faktiskt såna som man har på en stor skärm i hytten där man ser flera kameror samtidigt. Hur smidigt som helst.
Så är det, men det har tyvärr inte med det att göra. Precis som det har skrivits om tidigare i tråden så är det arbetsmiljöverket som ställer många av kraven på just sop-bilar och slamsugningsfordon. En ny chaufför, plus ett skyddsombud och ett samtal till arbetsmiljöverket så blir det skydds-stopp. Har varit med om helt oresonabla skyddsombud ibland.
 
Är det ingen som undrar vart frågeställaren tagit vägen?
 
  • Gilla
M_Erlandsson och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
[länk]

Kraven är tydligen minst 4,7 meter fri höjd, minst 3,5 meter bredd och bärighet minst 26 ton.
Dvs. de kan i många fall inte ens köra på allmän väg... :thinking:
Kraven är säkert tagna från Avfall Sveriges handbok för avfallsutrymmen: https://www.avfallsverige.se/kunskapsbanken/handbocker/handbok-for-avfallsutrymmen/

Den är det som "gäller" när man tömmer avfall. Men det är som du säger, skulle man följa den benhårt så kan man inte tömma vare sig hushåll-sopor eller slam någonstans på glesbygden. Jag tror ingen kommun följer den benhårt. Men de flesta har den att titta i när det blir problem. Nybyggt ska definitivt följa den tycker jag. Men visst spelrum måste finnas.

Dock så kommer en ny generation chaufförer in nu och den gamla stammens slambilsförare går i pension. Det ihop med skyddsombud hos en entreprenör kan ställa till det ganska rejält.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Man får väl anta att ts kontaktat vafab och bett att rätt person kommer förbi. Kan ju vara så enkelt att det är en dålig entreprenör / chaufför / fel fordon. Vore ju märkligt om vafab inte hade mindre fordon att kunna nyttja. Träden är väl inte tätare i år än förra året mer än någon årsring.
Minde fordon kan ju tex kanske vända för godkänna så lång backning tror jag kan bli svårt att godkänna med arbetsmiljöverkets regler. Backning in på tomten bör ju kanske fungera men bäst är nog om man ber vafab komma ut för diskussion. Den servicen förutsätter jag att dom har. Och reklamera tömningen skriftligt (Mail) så man kan hänvisa till något är sällan en nackdel
 
  • Gilla
Blåsalvia
  • Laddar…
Umo Ulla-Maria Olofsdotter skrev:
Vi bor i ett hus från ca1850, med en alle' med lindar från ca 1900.
Vi har bott här sen 2010 och fått slamtömning varje år.
I år fick vi att Vafab skulle komma under oktober månad. Dom kom sista dagen på månaden. Vi sitter och äter lunch när han kommer nerbackande, för att sedan lägga i växel och åka härifrån utan tömning?!
Han åker till grannen och tömmer, och min man frågar honom varför han inte tömde vår.
Det är för trång passage och du får göra ny grusad väg åt oss, är svaret. Han åker härifrån utan att tömma. Vi får meddelande från Vafab, att vi får betala bomkörning (fastän vi är hemma?!)
Ni får såga ner träd i alle'n. Det ska vara 3,5 m fritt bredd och 4 m fritt uppåt.

Dom menar att vi ska kapa hela allé n plus göra en ny väg.

Enligt länsstyrelsen så är alléer Biotopskydd ande efter 20 år.
Hur ska man göra???
Men vem tömde föut då? har Hen gått i pension? Slutat? Har de fått större bilar? Varför plötsligt ett problem.
 
R RetepG skrev:
Kraven är säkert tagna från Avfall Sveriges handbok för avfallsutrymmen: [länk]

Den är det som "gäller" när man tömmer avfall. Men det är som du säger, skulle man följa den benhårt så kan man inte tömma vare sig hushåll-sopor eller slam någonstans på glesbygden. Jag tror ingen kommun följer den benhårt. Men de flesta har den att titta i när det blir problem. Nybyggt ska definitivt följa den tycker jag. Men visst spelrum måste finnas.

Dock så kommer en ny generation chaufförer in nu och den gamla stammens slambilsförare går i pension. Det ihop med skyddsombud hos en entreprenör kan ställa till det ganska rejält.
Intressant. Kravet på 3,5 meter återfinns

6.1 ... Riktlinjer ... Transportvägarnas mått skrev:
Om vägen är mötesfri och det inte finns parkerade fordon kan vägen vara smalare, men den ska vara minst 3,5 meter
Riktlinjer beskrivs (min understrykning)

1. Inledning... skrev:
Riktlinjer som är generellt vedertagna inom branschen för att uppfylla övergripande lagkrav såsom t.ex. försiktig- hetsprincipen och arbetsmiljökrav eller för att följa allmänna råd. I bilaga 2 finns hänvisningar till vilka krav i lagar, förordningar, myndighetsföreskrifter eller allmänna råd som riktlinjerna bedöms bidra till. Riktlinjerna är i juridisk mening inte tvingande och utgör ingen garanti för fullständig uppfyllnad av t.ex. lagkrav. Om andra mer för-delaktiga lösningar finns för att uppfylla de övergripande kraven kan dessa lösningar användas istället för de rikt- linjer som anges, men detta bör då först stämmas av med kommunens avfallsorganisation (se kapitel 3).
I bilaga två ges följande referenser till 6.1 (som också innehåller andra liknande krav)

Bilaga 2 ... skrev:
  1. Kapitel 6.1
    • Arbetsmiljöverkets föreskrifter om arbetsplatsens utformning samt allmänna råd om tillämpningen av föreskrifterna (AFS 2009:2), 3, 54 §§
    • Kommunala renhållningsföreskrifter (föreskrifter fast- ställda av kommunfullmäktige i respektive kommun)
    • Trafikverket ”Krav för vägars och gators utformning”, 2012:179.
Arbetsmiljöverkets föreskrifter förefaller inte innehålla något krav på 3,5 meter eller ens några krav på vägbanor. Mer fokuserad på gångvägar där personaler släpar och bär saker.

Kommunala renhållningsföreskrifter orkar jag inte hitta och läsa

Trafikverkets krav låter mest rimliga för att finna minsta bredd att köra fordonet framlänges. Det kräver 3,5 meter för nybyggda motorvägar och tycker i allmänhet att 3,5 meter är en god normalstorlek för nya körfält i många situationer men tillåter körfält på minst 3 meter vid mindre frekvent trafik (och ner till 2,75 meter för enbart biltrafik). Dessa texter är också väldigt långa och jag har ej gått igenom dessa noggrant.

Min slutsats är att 3,5 meterskravet för körning framlänges är svagt underbyggt.

Sen kommer TS så klart inte få detta ändrat och kommer behöva betala för bomkörningen samt ordna någon form av lösning så stora fordon inte backar ner för allén, men det är världsliga saker.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Men är det inte lite märkligt att man har så stora fordon att man inte ens får framföra dem på en svensk standardväg enligt arbetsmiljöföreskrifterna?
Enskilda vägar ska, enligt Trafikverket, ha 2 meter fritt på båda sidor om körbanan och 4.6 meter fri höjd.
https://www.trafikverket.se/resa-oc...Underhall-av-enskild-vag/Rojning-och-slatter/

Här kom Trafikverket (eller kanske deras entreprenör) och röjde förra sommaren för att uppfylla åtminstone höjdfriheten. De hade stora cirkelsågar på långa vridbara armar så det gick undan. Åt sidan vågade de nog inte röja eftersom det står en gammal stenmur på ena sidan av vägen.

Först blev jag lite putt för att de inte ens frågade först, men sen blev jag glad för att någon annan gjorde mitt jobb :)
 
P
S skogaliten skrev:
Jag var hemma och målade just den dagen, på farstukvisten, ingen bil, ingen traktor, ingen släpkärra eller något stod hemma, alla fordon var ute och åkte. Jag såg slambilen stanna till utanför gårdsplan ett kort ögonblick, sedan for hen vidare...
Hur gick det till slut?
 
https://vafabmiljo.se/wp-content/uploads/2020/11/Avfallstaxa-2020_AR_KU_KO_uppd201103.pdf

På sid 21 i avfallstaxan kan man läsa att det går att betala tillägg för slangdragning. Nu vet vi ju fortfarande inga mått eller var man ska slamsuga. Men om dom har 25 slang i ordinarie taxa och tar betalt för var 10e meter kan man ju anta att 3 st såna skarvar ska väl gå och då pratar vi 55 meter slang. Och att backa in direkt på tomten verkar väl rimligt men inte hela vägen till huset

men som sagt, be vafab komma förbi är ju min rekommendation
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Karlia Karlia skrev:
Problemet du får då är att du kan hamna i situationen att ingen vill tömma ditt avlopp.
Det får man väl ta och kolla upp innan man bygger sitt hus i ödemarken?
 
P
M Maledictus skrev:
Men vanligtvis finns kraven på hämtvägar inskrivna i tillståndet för anläggningen
Då bör TS se efter vad det står i tillståndet för anläggningen. Den är uppenbarligen mer än 10 år gammal. Kan kommunen ändra ett sådant tillstånd retroaktivt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.