Mäte först v på 5 mot jord sen 6 mot jord visade 0 på båda.

Sen OM mäte jag mellan 5-6 visade lo.

Gjorde ett fel och mäte på samma sätt igen.
Alla värden va samma då som innan röd lampa lyste.
 
okej, bara en sista kontrollfråga innan vi lämnar tanken på att det finns något relä som man kan koppla in sig på mellan 5&6 – jag antar att mätinstrumentet visar 0 ohm om du lägger mätpinnarna direkt mot varandra, utan något annat anslutet?
 
Då visar den 00.2 ohm

Men som sagt vi kanske kan lyckas få något larm, avi via temperaturen sen.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
leby leby skrev:
Du får dra i lite extra tråd men.. dimmer2 om du vill ha dimmning. Shelly1 PM plus till övrigt. Du får inte in båda i dosan bakom brytare så därav sannolikt en fas tråd till lamputaget
Tack för svaret @leby.
"Elektriker ström" sa att takdosorna var "gördjupa" så det går kanske att få plats där.
Om jag förstod allt rätt så går resp. dubbelbrytare via takdosan, alltså en stannar i takdosan för att tända/släcka taklampan och den andra av dubbelbrytarna går vidare för att tända/släcka överfönsteruttaget. Så ser det ut i alla rummen då det är både ett takuttag och
ett överfönsteruttag i alla rummen.

Räcker det med en dimmer2 per rum eller ska det vara två st dimmer2, alltså en puck till takuttaget och en puck till överfönsteruttaget ?
 
R
Bono_R Bono_R skrev:
Räcker det med en dimmer2 per rum eller ska det vara två st dimmer2, alltså en puck till takuttaget och en puck till överfönsteruttaget ?
Dimmer2 har bara en utgång så om du vill styra lamputtagen individuellt behöver du två stycken.
 
R RoAd skrev:
Dimmer2 har bara en utgång så om du vill styra lamputtagen individuellt behöver du två stycken.
Tack för hjälpen både Leby o RoAd.
12 st Shelly dimmer2 beställda, då blir nog elektrikern glad "när han slipper att installera plejd".

Är det någon som vet om man kan "få in Ikea trådfri i shelly appen.
/B
 
Bono_R Bono_R skrev:
Tack för hjälpen både Leby o RoAd.
12 st Shelly dimmer2 beställda, då blir nog elektrikern glad "när han slipper att installera plejd".

Är det någon som vet om man kan "få in Ikea trådfri i shelly appen.
/B
Man kan inte få något annat än Shelly i Shelly appen. Vill du kombinera så får du välja en fristående hub. Finns många att välja på både opensource (Domoticz, HA, etc) och mer kompletta.
 
leby leby skrev:
Man kan inte få något annat än Shelly i Shelly appen. Vill du kombinera så får du välja en fristående hub. Finns många att välja på både opensource (Domoticz, HA, etc) och mer kompletta.
OK. många tack då vet jag.
/B
 
Hej,

Någon med erfarenhet att styra Carisma CRC-MV från Eveco tillsammans med Shelly och sen upp vidare i HA?
Går det? Hur han man löst det?

Tack på förhand.
 
J JPlicious skrev:
Hej,

Någon med erfarenhet att styra Carisma CRC-MV från Eveco tillsammans med Shelly och sen upp vidare i HA?
Går det? Hur han man löst det?

Tack på förhand.
Det beror väl lite på vad du har för regleringsmodul kopplad till den, verkar finnas 3 olika för inbyggnad och 5 olika för väggmontage. Så det handlar lite om vilken modul du har/köper och vad den klarar att ta emot för signaler externt. Tex ser det ju ut att finnas extern kontaktslutning för kyla/värme på de mer avancerade, men antar att du vill göra mer än så?

Plint 5/6/7 verkar vara seriell anslutning, så du kanske kan sniffa trafiken mellan regleringsmodulen och enheten, och sedan styra det via en ESP ifrån HA, det är lite vilken kunskapsnivå du har.

Verkar finnas en till/från slutning direkt på centralkortet, så där kan du ju lägga en shelly om du bara vill styra till/från.
 
Redigerat:
Har en äldre dimmer till lampan över köksbordet som jag vill ha bytt ut till en Shelly 2 och en tvåknappars strömbrytare (Schneider Exxact Primo), där jag vill att ene knappen dimmar upp och den andra knappen dimmar ner.

Blir dock inte klok på om jag skall köpa in en kron- eller trappströmbrytare - om det nu spelare någon roll?
 
N nikno skrev:
Har en äldre dimmer till lampan över köksbordet som jag vill ha bytt ut till en Shelly 2 och en tvåknappars strömbrytare (Schneider Exxact Primo), där jag vill att ene knappen dimmar upp och den andra knappen dimmar ner.

Blir dock inte klok på om jag skall köpa in en kron- eller trappströmbrytare - om det nu spelare någon roll?
En trappströmbrytare har ju bara 1 st vippa, eller menar du en dubbeltrapp? Det känns lite onödigt dyrt isf. En vanlig kron fungerar fint då det bara handlar om att skicka in fasen på SW1 eller SW2. Glöm inte fjädrarna!

Du har bara tändning på denna lampa från 1 ställe?
 
J Jsson83 skrev:
Det beror väl lite på vad du har för regleringsmodul kopplad till den, verkar finnas 3 olika för inbyggnad och 5 olika för väggmontage. Så det handlar lite om vilken modul du har/köper och vad den klarar att ta emot för signaler externt. Tex ser det ju ut att finnas extern kontaktslutning för kyla/värme på de mer avancerade, men antar att du vill göra mer än så?

Plint 5/6/7 verkar vara seriell anslutning, så du kanske kan sniffa trafiken mellan regleringsmodulen och enheten, och sedan styra det via en ESP ifrån HA, det är lite vilken kunskapsnivå du har.

Verkar finnas en till/från slutning direkt på centralkortet, så där kan du ju lägga en shelly om du bara vill styra till/från.
Tack för input!
Till/Från är nog det som blir aktuellt för just detta utrymmet. Vad väljer jag för relä då?
 
J JPlicious skrev:
Tack för input!
Till/Från är nog det som blir aktuellt för just detta utrymmet. Vad väljer jag för relä då?
Vilken av de olika reglermodulerna är det du har? Detta avgör lite vad som är lämpligt.

Antingen kan du ju bara stänga av/sätta på strömmen till alltihop, eller om du har en reglermodul som tillåter extern till/från gå den vägen och då ser det ut som den vill ha en slutning mellan två plintar. Då kan ju en potentialfri kontakt vara lämplig = shelly 1.

Så svaret är väl lite "det beror på".
 
J Jsson83 skrev:
Vilken av de olika reglermodulerna är det du har? Detta avgör lite vad som är lämpligt.

Antingen kan du ju bara stänga av/sätta på strömmen till alltihop, eller om du har en reglermodul som tillåter extern till/från gå den vägen och då ser det ut som den vill ha en slutning mellan två plintar. Då kan ju en potentialfri kontakt vara lämplig = shelly 1.

Så svaret är väl lite "det beror på".
Missade den informationen.... Jag har inte valt någon reglermodul än utan skall göra det inom närmsta, jag kan alltså gå vilken väg jag vill härifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.