Loctite 2701, det är pålitligt och billigt för en 5ml flaska, räcker bra till
 
kört med biltema på allt nu i vvs väg inga problem
 
N ninasky skrev:
jag behöver skruvlåsning till min elsparkcykel. tänkte säkra 8st ganska stora skruvar.

vilken rekommenderar ni?

är detta overkill?

[länk]
Den är för stark. Kör inte den.
Kör loctite 243 eller biltemas
 
N
har precis köpt biltemas gånglåsning. hur använder man den? får inte ut medlet ur behållaren?

ok jag skar av en liten del av toppen på pinnen.

36-30_xl_1.jpg
 
Redigerat:
Av med vita locket. Dra sedan pipen uppåt.
 
N
H HSP skrev:
Av med vita locket. Dra sedan pipen uppåt.
den är inte dragbar. jag skar av en liten del på toppen istället.
 
S
mekar mycket med MTB-cyklar och använder 3 olika Loctite , låg styrka -medium -stark, den starka måste man värma för att kunna lossa skruvar utan att dra av dom .
 
Kör biltema gänglåsning blå på sånt som inte är kritiskt, typ kåpor på hojen. Har även original loctite blå och röd som används där det är mer viktigt. Håller med om att biltemas är lite mer rinnig men funktionen verkar likvärdig loctite trots allt.
 
Loctite 243 är en perfekt allround. Gillar den mycket.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Jo man kan det om anledningen till att man låser skruven är att den inte ska lossna. Det finns massor med skruvar runt i världen som håller alldeles utmärkt även löst dragna och riskerar dom lossna kan man använda loctite skruven kommer inte få högre skjuvkrafter för det utan kommer fortsätta hålla lika bra och förhoppningsvis sitta kvar på sin plats.
Ytterligare några tankar om skruvförband. Det är inte helt sällan jag gör hållfasthetsanalyser på skruvförband i mitt arbete. Normalt sätt vill man utforma ett skruvförband så att risken för utmattningsbrott blir så låg som möjligt. Utmattning är den stora risken för skruvförband, en skruv i sig är jätte dålig på att stå emot utmmattningsbelastning (varierande/cyklisk belastning). Gängan på skruven fungerar som en sprickanvisning. Därför vill man normalt sätt spänna skruven så hårt som möjligt, det är precis under plasticitetsgränsen eller sträckgränsen på skruven.

Har man då ett skjuvbelastat förband kommer alla kraft att gå via friktion mellan delarna och skruven kommer inte alls att märka av någon varierande belastning. Om skruven inte är tillräckligt spänd eller om den är underdimensionerad kommer man istället att föra över kraften via skruvhålen och som skjuvspänningar på skruven. Framför allt hållen brukar inte tåla så stor belastning, så om man hamnar i det läget så är det inget bra skruvförband, sen har man ibland inget annat val. Skruven gillar inte heller det här om man har en utmattningsbelastning.

Om man istället har ett skruvförband som är belastat i skruvens riktning är det fortfarande lika viktigt att spänna skruven så mycket som möjligt. Det handlar åter igenom om att reducera utmattningsbelastningnen på själva skruven. Låt säga att skruven inte alls är spänd, då kommer skruven att uppleva hela variationen hos belastningen. Om skruven är spänd kommer bara en mindre del av belastningsvariationen att påverka skruven. Hur stor del beror på tjocklek och styvhet på delarna och förbränning på skruven.

I princip är det så att ett korrekt utformat skruvförband rätt åtdraget inte ska kräva någon skruvlåsning. Men verkligheten ser ju inte ut så, ibland har man sättning m.m. som gör att skruven ändå kan lossna och då tar man ju till någon typ av låsning för att förhindra att skruven lossnar helt och delarna lossnar från varandra, men det är samtidigt så att om låsningen behöver "utnyttjas" i det läget så har förbandet tappat delar av sin förmåga att stå emot utmattningsbelastningar.

Sen finns det självklart special situationer, jag läst om något fall där jag tolkade att skruvarna satt i långhål för att kunna ta upp förskjutningar i en riktning. Som beräknignsingenjör hoppar jag inte högtt över den typen av förband med ibland är det ändå den enklaste och bästa lösningen och då för man försöka dimensionera efter det. Annan risk att det lossnar är ju om man har gängat in i något gods (t.ex. det här dörrhandtaget, det brukar innebära att man måste reducera åtdragningsmomenten rejält då finns det alltid en risk att de lossnar. Ett annat fall är när klämlängden är väldigt kort typ att man skruvar ihop tunna plåtar det blir inte heller något bra förband.
 
  • Gilla
Isakare och 5 till
  • Laddar…
Har också testat Liqui Moly medelstark med dåligt resultat. 10g räckte typ ingenstans och det sista i flaskan (som inte stått alls länge) upplevde jag som rent omöjligt att få att sätta sig. Men det kan ju vara så att jag slarvade lite och när jag sedan skulle lägga på mer så orkade jag inte tvätta bort det "gamla". Eller så blir det här märket gammalt riktigt snabbt. Eller kanske extremt känsligt för oljor eller nåt. Jag kanske har fingrat mer och mer på stålet ju längre projektet det gått.

Jag funderar hur som helst på att köpa Liqui Moly rött / starkt och testa med. Har en applikation där jag behöver få muttar att sätta sig på gängstång och kan ej använda kupolmutter eller kontradra muttrar.

Googlade lite på gänglåsning och fick intryck av att iaf Loctite kunde förvaras hur länge som helst (flaskorna är ju rymliga för att kunna hålla extra luft). Men att det inte var nån succé att lägga ovanpå halvhärdat utan att först rengöra. Det som mest intresserade mig var dock påståendet att det fanns nån typ av aktivator för rostfria och förzinkade applikationer där låsningen annars inte fungerade optimalt. Erfarenheter? Några tips för att få gänglåsningen att hålla sig utan att bli dålig?
 
bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Har också testat Liqui Moly medelstark med dåligt resultat. 10g räckte typ ingenstans och det sista i flaskan (som inte stått alls länge) upplevde jag som rent omöjligt att få att sätta sig. Men det kan ju vara så att jag slarvade lite och när jag sedan skulle lägga på mer så orkade jag inte tvätta bort det "gamla". Eller så blir det här märket gammalt riktigt snabbt. Eller kanske extremt känsligt för oljor eller nåt. Jag kanske har fingrat mer och mer på stålet ju längre projektet det gått.

Jag funderar hur som helst på att köpa Liqui Moly rött / starkt och testa med. Har en applikation där jag behöver få muttar att sätta sig på gängstång och kan ej använda kupolmutter eller kontradra muttrar.

Googlade lite på gänglåsning och fick intryck av att iaf Loctite kunde förvaras hur länge som helst (flaskorna är ju rymliga för att kunna hålla extra luft). Men att det inte var nån succé att lägga ovanpå halvhärdat utan att först rengöra. Det som mest intresserade mig var dock påståendet att det fanns nån typ av aktivator för rostfria och förzinkade applikationer där låsningen annars inte fungerade optimalt. Erfarenheter? Några tips för att få gänglåsningen att hålla sig utan att bli dålig?
Du kanske skulle överväga lågmuttrar?

Annars hade jag kört på cylindrisk låsning istället för gänglåsning på den typen av applikation..
 
Violina Violina skrev:
Du kanske skulle överväga lågmuttrar?

Annars hade jag kört på cylindrisk låsning istället för gänglåsning på den typen av applikation..
Jag vet inte om låsmutter är tillräckligt starkt. Dvs jag har varit för lat för att testa trots att jag faktiskt har testmonterat ett av benen med låsmutter. Det jag har är en slags justerbar fot för arbetsbord där man skruvar på ovandelen för att trycka ned nederdelen och lyfta bordet upp från hjulen. Det kanske är 400kg eller nåt till slut uppdelat på fyra ben/fötter.

Cylindrisk låsning hade jag inte koll på. Bra tips! Sökte och såg att Biltema tidigare haft det i sortimentet men kan ej längre hitta det. Hade jag haft svets hade det varit första valet förstås.
 
bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Jag vet inte om låsmutter är tillräckligt starkt. Dvs jag har varit för lat för att testa trots att jag faktiskt har testmonterat ett av benen med låsmutter. Det jag har är en slags justerbar fot för arbetsbord där man skruvar på ovandelen för att trycka ned nederdelen och lyfta bordet upp från hjulen. Det kanske är 400kg eller nåt till slut uppdelat på fyra ben/fötter.

Cylindrisk låsning hade jag inte koll på. Bra tips! Sökte och såg att Biltema tidigare haft det i sortimentet men kan ej längre hitta det. Hade jag haft svets hade det varit första valet förstås.
Nej, lågmuttrar.. de är ju lägre än vanliga muttrar, så då kanske det finns plats för kontramutter?

Svårt att riktigt förstå hur det ser ut på din beskrivning..

Annat alternativ kanske hade varit epoxi och helt enkelt limma fast det?
 
Violina Violina skrev:
Nej, lågmuttrar.. de är ju lägre än vanliga muttrar, så då kanske det finns plats för kontramutter?

Svårt att riktigt förstå hur det ser ut på din beskrivning..

Annat alternativ kanske hade varit epoxi och helt enkelt limma fast det?
Här framgår det kanske lite bättre. Den nedre delen har en islagsmutter (som nog också skulle må bra av epoxy mot träet!)

3D-rendering av träkonstruktion med islagsmutter och gängstång, möjligt förstärkningsbehov med epoxy diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver vara tillräckligt med plats på muttern för att få på en hylsa för att dra manuellt eller med maskin. Allt är redan tillkapat så jag vill helst inte köpa ny gängstång för att få plats med flera muttrar el dyl. Epoxy kanske vore nåt. Inte så farligt dyrt på Biltema ser jag. Kanske bättre än att köpa på sig en massa gänglåsning och bli besviken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.