oskar.valta oskar.valta skrev:
Nej, det är inte riktigt så som vi menar. Syllen ersätts rakt av och kommer ha en likadan konstruktion efter bytet (med undantag för komplettering med plast och syllisolering).

Bitarna på ömse sida om väggregeln är enbart tänkt att stötta den kapade väggregeln, dessa kommer alltså att vila på syllen och inte på plattan som i din bild.
Sådär dvs.? Inte hundra på i vilken ordning plasten/syllpappen kommer men men.

Diagram över väggsektion med betongplatta, plastisolering, syllpapp och träregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AnnaKJohansson
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Sådär dvs.? Inte hundra på i vilken ordning plasten/syllpappen kommer men men.

[bild]
M Mjolnir skrev:
Sådär dvs.? Inte hundra på i vilken ordning plasten/syllpappen kommer men men.

[bild]
Precis så.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
oskar.valta oskar.valta skrev:
Precis så.
Tack för svar
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Precis så.
Hur brukar de se ut vid innedelen, brukar gipsen sitta fast i syllen? Jag tänker om man får ett helvete inne även om man byter utifrån?
 
L lillespillevinken skrev:
Hur brukar de se ut vid innedelen, brukar gipsen sitta fast i syllen? Jag tänker om man får ett helvete inne även om man byter utifrån?
Vet du vad du har för golvkonstruktion?
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Vet du vad du har för golvkonstruktion?
Yes. Vi har precis helrenoverat, men vi hade inte tid eller pengar till att byta syllarna, så nu funderar vi på att de senare, men utifrån istället.

Vi har betongplatta, med platon, spånskiva och parkett på.
 
L lillespillevinken skrev:
Yes. Vi har precis helrenoverat, men vi hade inte tid eller pengar till att byta syllarna, så nu funderar vi på att de senare, men utifrån istället.

Vi har betongplatta, med platon, spånskiva och parkett på.
Ok, frågan är då om de gipsade eller la golvet först. Har de gipsat först är det risk att de satt fast i syllen men kom golvet först sitter platonuppviket rimligen mot syllen. Lite spekulationer..

Jag hade inte det problemet pga av att jag hade ett flytande golv på platta innan renoveringen. Där hade de lagt golvkonstruktion först.
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Ok, frågan är då om de gipsade eller la golvet först. Har de gipsat först är det risk att de satt fast i syllen men kom golvet först sitter platonuppviket rimligen mot syllen. Lite spekulationer..

Jag hade inte det problemet pga av att jag hade ett flytande golv på platta innan renoveringen. Där hade de lagt golvkonstruktion först.
Ah. Kan klarifiera lite. Det var vi som la platon, spån & parkett, och vi tejpade/körde uppviket på gipsväggen. Innan så låg de plastmattor limmade på plattan, så misstänker att gipsen sitter fast i syllen tyvärr.
 
L lillespillevinken skrev:
Ah. Kan klarifiera lite. Det var vi som la platon, spån & parkett, och vi tejpade/körde uppviket på gipsväggen. Innan så låg de plastmattor limmade på plattan, så misstänker att gipsen sitter fast i syllen tyvärr.
Ok, jag förstår. Ja, jag skulle anta samma sak såsom du beskriver konstruktionen.
 
L lillespillevinken skrev:
Ah. Kan klarifiera lite. Det var vi som la platon, spån & parkett, och vi tejpade/körde uppviket på gipsväggen. Innan så låg de plastmattor limmade på plattan, så misstänker att gipsen sitter fast i syllen tyvärr.
Men då har ni väl en isolerad platta. Varför vill ni byta syll?
 
Larsa Larsa skrev:
Men då har ni väl en isolerad platta. Varför vill ni byta syll?
Inte isolerad, nej.
 
Rätt konstig artikel, verkar fokusera på oisolerade plattor med tryckta reglar på. Syllen kan ju vara rutten, men även hela bjälklaget, som ofta har ingjutna reglar om det är runt 70-talet.
 
H
S Solskiftet skrev:
Vi har 70-talshus med tryckta syllar. De är torra och luktar inte, men vi byter dem ändå eftersom elvärmeslingan som värmer dem drar ca 1000 kWh per månad. Så det ska bli stålsyllar i höst av Platcon, ca 90 000 kr beräknas det kosta och värmeslingan ska sen stängas av.
Hej
Blev ni nöjda med jobbet och resultatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.