M merbanan skrev:
Trodde också inte på detta men följande information indikerar ju att det stämmer:

[länk]

Att notera så kan man inte bygga 800kV ledningar i Sverige eftersom det är mot lagen.

Mer info fanns här:
[länk]

"Utredningar kommer löpande visa om de tekniska och geografiska förutsättningarna i NordSyd ger möjligheten att använda dubbelledningar och genom att placera två ledningar i varje stolpe ökar resursutnyttjandet av mark, eftersom en dubbelledning tar mindre mark i anspråk än två enkelledningar. Dubbelledningar bidrar med utökad kapacitet och ger en nätlösning för snitt 2 som är robustare mot omvärldsförändringar samt varierande driftsituationer jämfört med om enkelledningar skulle användas."
Ja, men det där syftar ju bara på att man använder duplex iställer för singel när det gäller linorna, som jag förstår det i alla fall.
Och det har vi redan här uppe i norr sedan länge, så det verkar bara vara att man ändrar i sin investeringplan.
Två faslinor istället för en, och lite kraftigare torn.
Men frågan var hur man får det till en 800kV ledning, det är ju helt andra tekniska lösningar?
 
Hannuse Hannuse skrev:
Det som är intressant med elmarknaden är att stora ägare, och stora avtal, ägs av utländka investerare, inte av Svenskar.
Den energi som produceras i Markbygden är redan såld, till andra länder än Sverige, så per definition kommer inte en enda kWh att förbrukas i Sverige av den energimängden.
Eftersom jag jobbar där så har jag god insyn i den biten, men tycker att det är lite konstigt att vi inte har större investeringsvilja från inhemskt håll.
Men jag är tekniker, och inte politiker, så därför funderar jag också på hur man får två 400kV ledningar att bli en 800kV ledning?
Vet ej mer än dubbelmontage på samma armdel., dvs 2x400kV. Kolla Svenskt kraftnät.
Kan stå lite där eftersom jag hämtade info om Nordsyd investeringen varvid det stod där om både 220 och 400 kV ledningarna.
 
Å Ådi88 skrev:
Vet ej mer än dubbelmontage på samma armdel., dvs 2x400kV. Kolla Svenskt kraftnät.
Kan stå lite där eftersom jag hämtade info om Nordsyd investeringen varvid det stod där om både 220 och 400 kV ledningarna.
Ja, men eftersom du hänvisar till "fakta" så är det ju viktigt med källor att det är korrekt.
Det är så mycket rykten och tyckande, så ibland blir jag lite frustrerad av alla dessa faktafel, som får debatten att kollapsa.
Vad gäller elpriset så styrs det av så många fler faktorer än de vi kan påverka här i Sverige.
Nästan hälften av kärnkraften, och över hälften av vindkraften, ägs ju av utländska företag.
Vi har valt att ha det så, och då får vi också ta den baksidan med att produktionen kan säljas till någon annan än just svenska företag.
Och mycket av detta säljs med fleråriga avtal (5-10år), så etableringar som ska starta upp kan stå helt utan möjlighet att teckna in sig på dessa avtal.
Och, visst kan till exempel Vattenfall teckna ett avtal med en storförbrukare, som kan anses som förmånligt, men det är också förenat med risker som elhandlaren måste "spela" med.
Men elpriset styrs helt av marknaden idag, och du som kund kan välja hur du vill spela dina kort, långsiktigt eller spotpris, men elhandlaren spelar naturligt vis också med sina risker.
 
Å Ådi88 skrev:
Eller så kanske du har svårt för att den verklighet du känner/har känt till INTE blir så i framtiden. Det kan vara svårt att acceptera förändringar som påverkar sitt eget liv.
Roligt att du skriver det här, sen gör en lång utläggning om hur du tror att inget kommer förändrads ur just ditt perspektiv.

Sanningen är den att jag tror att svenska och tyska politiker kan fucka upp elmarknaden för oss alla. Jag pratar inte om att hybrit skulle göras i Småland istället för Norrbotten, utan snarare i så fall i Kina eller Mexiko.

Jag hoppas att jag har fel och att vi inte har politiker som slår ut vårt eget elsystem i EU, men jag är långt ifrån säker på att de kan hejda sig. Så jo, jag tror att mitt liv kommer ändras av energiomställningen. Liksom ditt. Frågan är mest hur.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Enbart dyrt pga skatter.
Ganska lite pga. skatter numera väl. Slutförvarsavgiften är väl ändå rätt beskedlig, och någon annan särskild kärnkraftsskatt finns väl inte. Nån mindre vindkraftssubvention finns förvisso, men även den är måttlig.

Snarare är det andra sorters hinder, som svåra tillståndsprocesser och andra krav som är problemet. En rejäl kärnkraftsutredning som jämförde asiatiska och europeiska kärnkraftsbyggen och analyserade varför de förra är så mycket billigare och mer snabbyggda vore bra.

Energiforsk har ju gjort en, men en fet SOU vore något.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ganska lite pga. skatter numera väl. Slutförvarsavgiften är väl ändå rätt beskedlig, och någon annan särskild kärnkraftsskatt finns väl inte. Nån mindre vindkraftssubvention finns förvisso, men även den är måttlig.

Snarare är det andra sorters hinder, som svåra tillståndsprocesser och andra krav som är problemet. En rejäl kärnkraftsutredning som jämförde asiatiska och europeiska kärnkraftsbyggen och analyserade varför de förra är så mycket billigare och mer snabbyggda vore bra.

Energiforsk har ju gjort en, men en fet SOU vore något.
Jag använder skatter som samlingsnamn för massor med åtgärder som gjorts genom åren för att försvåra och fördyra kärnkraften.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ganska lite pga. skatter numera väl. Slutförvarsavgiften är väl ändå rätt beskedlig, och någon annan särskild kärnkraftsskatt finns väl inte. Nån mindre vindkraftssubvention finns förvisso, men även den är måttlig.

Snarare är det andra sorters hinder, som svåra tillståndsprocesser och andra krav som är problemet. En rejäl kärnkraftsutredning som jämförde asiatiska och europeiska kärnkraftsbyggen och analyserade varför de förra är så mycket billigare och mer snabbyggda vore bra.

Energiforsk har ju gjort en, men en fet SOU vore något.
Jag hörde en professor från Chalmers prata om detta med dyra kärnkraftverk i P1 häromdagen, han hävdade att priset på ett nytt kärnkraftverk i praktiken bara styrdes av hur unikt det är. Han såg hellre att man bygger många likadana i exempelvis Sydkorea och att vi i Sverige köper från dem istället för att bygga lokalt. Detta då man om man designar dem från början måste lösa alla problem igen.

Hans åsikt var att man skall bygga kraftverken i serieproduktion och placera kluster av dem där de behövs istället för att göra som man gjorde i Finland där man designade allt nytt från ax till limpa...
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Något verk måste ju vara först i serien….
 
D Daniel 109 skrev:
Något verk måste ju vara först i serien….
Sydkoreanerna har redan flera som varit före i serien, det var just det som var poängen. De har byggt i serieproduktion.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hans åsikt var att man skall bygga kraftverken i serieproduktion och placera kluster av dem där de behövs istället för att göra som man gjorde i Finland där man designade allt nytt från ax till limpa...
Men är det verkligen så nu? Olkiluoto 3 är väl baserad på en fransk(?) standardmodell, EPR. Sen kanske den anpassas för mycket, men det är ju i alla fall en typreaktor i grunden.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag använder skatter som samlingsnamn för massor med åtgärder
Synd. Det fördummar och gör dig svårare att förstå.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men är det verkligen så nu? Olkiluoto 3 är väl baserad på en fransk(?) standardmodell, EPR. Sen kanske den anpassas för mycket, men det är ju i alla fall en typreaktor i grunden.
Jo, men som du skriver, man gjorde mängder med anpassningar. Och iom att det inte var exakt samma så måste man ju göra om massor med delar av tillståndsprocesserna istället för att kopiera det som redan är gjort på annat håll.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Synd. Det fördummar och gör dig svårare att förstå.
Skatt är rätt bra samlingsnamn på när staten fördyrar och försvårar. Jag gissa på du är en av dem som anser att arbetsgivaravgiften heller inte är en skatt?
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Att kärnkraft är dyrt nu är heller inte enbart pga rådande politiska åtgärder just nu. Allt från tankeförbudet till effektskatter påverkar hur det idag ser ut
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag gissa på du är en av dem som anser att arbetsgivaravgiften heller inte är en skatt?
Jag tillhör dem som tycker att den allmänna löneavgiften och allt över brytpunkterna är skatt, men att det i övrigt kan diskuteras. De förra tycker jag vidare att det är rent bedrägeri att de göms undan.

Kort sagt tycker jag att det är bra om man är specifik.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.