j.f.s
Rengöring/renovering av förgasare samt inställning av densamma är nog lösningen på erat problem. Kan ni inte själva så finns det garanterat någon i närheten som kan mot betalning (y)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Rengöring/renovering av förgasare samt inställning av densamma är nog lösningen på erat problem. Kan ni inte själva så finns det garanterat någon i närheten som kan mot betalning (y)
Vi har lärt oss göra det på åkgräsklipparen.. är det svårare att göra på en röjsåg tro?
 
Åsa Lund
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Man får välja sina slag. Det finns så mkt att lägga tiden på, särskilt på en gammal gård. Jag lämnar in mina motorverktyg till en utmärkt gammal verkstad här i krokarna för den typen av utrustningar. Det de inte vet om dessa tingestar är inte värt att veta. Det går snabbt att få problem fixade, och det är inte så dyrt, samt att de kan tipsa om andra saker som man bör se över, om de inte redan fixat dem också.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det finns en guru på maskiner här på forumet. Han älskar att lösa bekymmer som rör maskiner åt folk. Han älskar det så mycket att han gjort en egen tråd i ämnet till och med. Maken till klurig mekare får man leta efter.
[länk]
Han brukar tipsa om våra bilproblem hehe (y)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
j.f.s
Snigla Snigla skrev:
Vi har lärt oss göra det på åkgräsklipparen.. är det svårare att göra på en röjsåg tro?
Principen är densamma. Brukar sitta Walbro-förgasare på dessa småmaskiner och en repsats är inte så dyr. Det som kan vara är att munstyckena (hög och låg) kräver ett specialverktyg för att kunna justeras. Det kostar dock inte så mycket det heller.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Principen är densamma. Brukar sitta Walbro-förgasare på dessa småmaskiner och en repsats är inte så dyr. Det som kan vara är att munstyckena (hög och låg) kräver ett specialverktyg för att kunna justeras. Det kostar dock inte så mycket det heller.
Det är en större Jonsered (hm.. tror den heter så.. finns det ett sånt märke? röd är den haha) .. för stor/tung för mig - håller mig till de vanliga som är lite mindre :)

Men vi får kika lite.. annars tror jag att det finns nån som faktiskt fixar just såna inne i Hörby :) (dvs inte så långt bort)
 
  • Gilla
j.f.s
  • Laddar…
Traditionellt rött hus med stenfot och texten "GRATTIS TILL OSS 8 år sedan vi fick nyckeln" och en stor rosa rosett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag är det 8 år sedan vi fick nycklarna till vår kära lilla gård härute på landet!

Känns både som igår och som för en "evighet" sedan! Men oavsett fattar jag inte att det gått åtta år.. helt sanslöst va tiden har rusat förbi. Klassiskt uttryck för en åldring som mig hahaha.. (var det inte så man tyckte alla äldre sa när man var liten.. "tiden går så fort"?).

Så vad har hänt på 8 år här eg?
Nä, inte så mycket som jag trott eller hoppats på för 8 år sedan! Minns planerna, drömmarna.. visionerna vi hade då.. jag vet vad vi gjort nu.. och vad vi hoppas ska hända sen.

Snacka om att saker och ting kan förändras (på gott och ont). Idag är inte visionerna likadana hehe.. valen vi gjort blev kanske inte heller som planerat från början (förändrades längs vägen).

Prioriteringarna förändrades helt enkelt..

Våran "5-årslista" är numer passerad.. och vi är ju närmare slutet på "10-årslistan" ... :oops: vi sa tex att vi skulle sätta upp ett ikeakök när vi rev upp golvet i köket/hallen.. för vi hade inte tid att snickra ett eget.. men att om 10 år hade det nog lugnat ner sig så vi kunde göra om köket :oops: .. host.. vi har inte ens satt sista listerna i köket än (Ikea köket..) gaaahhh..

Tvärtom kan jag också berätta att vi fick badrummet utdömt av besiktningsmannen redan innan köpet.. och det låg inom den här 5-årsplanen.. jag kan säga såhär... att hade vi inte fått vattenläckan hade vi nog inte gjort om badrummet än! Men nu är dt faktiskt gjort.. (pga läckan och mögel..) men det blev fortfarande gjort snäppet efter de där 5 åren haha.

Balkongen var högprioriterad.. :seenoevil: och som ni vet har vi ingen balkong än :seenoevil: lite kul (och irriterande) är det allt att se över sin tid i huset och tänka på vad som hänt och inte!

Saker som faktiskt har hänt enligt plan..
- Badrum klart,i uthusets källare
- Badrum byggt till lägenheten (gjordes när vi flyttade in)
- Golvbjäklag bytt/stöttat i hall, badrum, kök, sovrum (lite olika år)
- Balkongen till lgh 1 utbytt och extra stolpe/plint ditsatt (träet var murket)
- Uteplatsen på framsidan omlagd.. också murken.. också omgjord
- Ytterdörrarna på huset utbytta
- Badrum hus är renoverat
- Balkongdörrarna som besiktningsmannen slog skruvmejseln igenom.. är utbytta.
- Fibern is in da building
- Köket är renoverat/nytt (efter golvrivning - dags o se över igen snart)
- Kittat om och lagat några fönster (dock många kvar

Saker som hänt utanför ursprungliga planen..
- 2 (!) omgrävningar av avloppet
- Ommurad skorsten på bostadshuset
- Lusthus
- 2 växthus
- Odlingsområde
- Rivning av balkong på lgh2 (murken)
- Ny ytterdörr på loghuset (pardörren hade för liten öppning, behövde bli handikappvänlig)


Saker som skulle varit gjorda, men fortfarande är ogjorda..
- Golvet i matsalen/vardagsrummet (sjunkit avsevärt mer nu)
- Balkongen som fortfarande inte existerar..
- Växthuset vi planerade redan innan köpet gick igenom.. (grejerna är kvar!)
- Tvättstugan, den är halvklar.. men ja.. inte helt klar. Dock dax att köpa nya maskiner snart....
- Tömma vattenbrunnen (det var inte planerat från början heller, tillkom för nått år sedan tyvärr)
- Litet kök till lgh 2

Ja det finns mycket mer på listorna nu..
Det tillkommer saker hela tiden när man bor i hus..! :oops:

Har man kittat o målat 5 fönster.. finns det 40 till väntandes.. är helt övertygad om att man eg inte hinner klart med första varvet.. innan man eg måste börja om! (gäller många saker).

Älskar omgivningen här.. utsikten.. hatar blåsten och igendrevningarna av snö på vägen på vintrarna..

Nog svamlat för idag .. nu skålar vi för 8 år :beer:
 
  • Gilla
  • Älska
16386 och 13 till
  • Laddar…
Åh hittade en mycket vacker tapet i ett hus på Hemnet .. men vet inte varifrån den är!

NÅGON som känner igen den?

Blommig tapet med gröna och blåa växter mot ljus bakgrund på Hemnet-listat hus.
 
D dougue skrev:
Är det denna från Rusta?
[länk]
Ser onekligen ut som den! Lite blekare ii färgen bara (men det har nog med ljuset på bilden att göra och ev om den suttit uppe länge i ljust rum) :)(y)

Den var väldigt charmig och stilfull (för ett gammalt lantligt hus) ..!

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
dougue
  • Laddar…
Utsikt från fyra fönster och altandörr mot en tillfällig sjö och en solig trädgård.

Funderade på om denna passade i fototråden för himlen, eller här.. valde här :)

Fyra av våra "söderfönster" (eller eg är ett av dem altandörrar, men jag är inte så nogräknad) mot insjön vi inte har.. i solskenet för nån vecka sedan!

Fascinerande hur ett dygns regnande kan fullkomligt dränka en hel åker i vatten.. (och ge oss sjöutsikt!). Efter ett par dagar var halva sjön borta.. och nu någon vecka senare så är åkern grön och fin igen (utan vatten).

Fast det regnar nu..
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
SÄGER BARA EN SAK

Jag är jäkligt glad att jag/vi renoverade handikappvänligt på toaletten!

Bara att ta sig in genom förra dörren hade varit ett problem..

Nu har jag inga problem att ta mig in i badrummet! Har plats för duschstolen.. förhöjning av toa funkar tipptopp.. armstöd att ta sig upp med får oxå plats (y) ..och jag kan både duscha och gå imellan saker o ting :)

Livet kan förändras jäkla fort ibland.. peppar peppar är mitt behov bara temporärt - men det hjälps ju inte, vad hade man gjort utan tillgång till toa/dusch liksom?!

Man åker in till akuten för man mår dåligt.. kommer hem 1,5 v (+) senare med delar av buken borta.. efter att akut ha fått op bort en elak bacill som tagit över.. och käkade upp/dödade min insida :oops:

Köttätande saker ska bara vara på tv… inte i mig!

Op gick bra och jag är hemma igen..
Saknar delar av mig, men bacillen e förhoppningsvis väck!
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Lill72 och 16 till
  • Laddar…
Googla på den här om ni undrade över vad som drabbat mig!

Nekrotiserande fasciit

..fråga dock inte hur i hela helskotta jag fått in den i kroppen från början!
 
  • Ledsen
  • Wow
KristinaRT och 6 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Köttätande saker ska bara vara på tv… inte i mig!
Jag klickade "Älska" men det är inte "Köttätande saker" saker jag älskar men det fattar nog alla! Hoppas allt blir bra! (y)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.