gs242 gs242 skrev:
Ett tips då kan kanske vara elektriska termostater med centralstyrning. På så sätt kan du vara säker på att ingen drar på full värme och sen har öppna fönster på vintern. Vet att vi hade så när jag tidigare jobbade för ett fastighetsbolag. minnst tyvärr inte viket märke.

Pratade med Danfoss om deras ECO och teknikern tyckte inte att den var optimal till ett hyreshus, även om det då går att styra lägenhet för lägenhet, eller rum för rum.
Batteribyten, kortare livslängd osv
 
nino nino skrev:
Pratade med Danfoss om deras ECO och teknikern tyckte inte att den var optimal till ett hyreshus, även om det då går att styra lägenhet för lägenhet, eller rum för rum.
Batteribyten, kortare livslängd osv
MMA har motorventiler till radiatorer. Så kan du ha rumsgivare till det. Funderar på det till källaren när jag fixar golvvärme uppe
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
MMA har motorventiler till radiatorer. Så kan du ha rumsgivare till det. Funderar på det till källaren när jag fixar golvvärme uppe
Det ska jag kolla upp
 
Kapade och kortade fönsterbänken så den passar till hallen, får väl spackla och ev lämna den på målning igen

Fönsterbänk som kapats och hålls ihop av klämmor på ett arbetsbord med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
[länk]

Typ denna
Styrning då?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ska du styra flera lägenheter borde det gå med ett styr-kit till golvvärme. Det handlar ju om att öppna och stänga ställdon
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Då skulle det räcka med termostater och ställdon? Rummet jag håller på med har ju två radiatorer, kanske ska prova där.

Men som han på Danfoss sa så är det ju dyrare och kortare livslängd på elektriska prylar...
 
Danfoss har ju sitt living-system. Men där är det batteri i termostaterna. De hade vi i gamla huset men det funkar inget vidare. Det ställdonet jag länkade till är ju trådbundet så där behövs det inte bytas batteri. Men visst kostar det mer än en vanlig termostat. Fördelen är ju att du kan sätta regleringen utanför lägenheten så det inte kan justeras av hyresgästen :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag tycker att det ska vara såpass snålt med värme att håller sig på 21 grader i lägenheterna.
Är det kallare är det ett fel. Är det varmare är det oxå fel. Bland det viktigaste är att hyresgästerna inte vädrar ut värmen i alla fall.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja man blir tokig när man ser öppna fönster på vintern...

Danfoss har en 8-21 graders termostat, tror jag ska satsa på den.

Det ultimata vore ju ställdon på varje radiator, rumsgivare i varje rum och styrning till det.
Öppnas fönstret så tempen åker ner nån grad så ska termostaten stänga inte öppna mer :)
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Det är därför individuella mätningar börjat göras…… samma grundhyra och sen betala värme och varmvatten separat
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jepp
Jobbat inom allmännyttan.

Där var en regel att det blev straff om nån hade lägre än 16 grader i lägenheten. Det fanns de som ställt fönster på glänt och åkt på solsemester mitt i vintern.

Att ta betalt för värmning av varmvatten är klockrent! Total vattenförbrukning kan gå ner med uppemot 40% på lång sikt tack vare det.

Inför stambyte skickades det ut informativa brev om att debitering skulle införas. Och vips sjönk förbrukningen 20%.
Sedan drog bygget igång, 20% till.
Och till slut när debitering inleddes 20% ytterligare. Efter ett år när hyresgästerna inser att det inte är så många kronor så återhämtar sig värdena något, men ofta stannar det på - 40% mot ursprunget.
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jepp
Jobbat inom allmännyttan.

Där var en regel att det blev straff om nån hade lägre än 16 grader i lägenheten. Det fanns de som ställt fönster på glänt och åkt på solsemester mitt i vintern.

Att ta betalt för värmning av varmvatten är klockrent! Total vattenförbrukning kan gå ner med uppemot 40% på lång sikt tack vare det.

Inför stambyte skickades det ut informativa brev om att debitering skulle införas. Och vips sjönk förbrukningen 20%.
Sedan drog bygget igång, 20% till.
Och till slut när debitering inleddes 20% ytterligare. Efter ett år när hyresgästerna inser att det inte är så många kronor så återhämtar sig värdena något, men ofta stannar det på - 40% mot ursprunget.
Ja jag ska ju dra om allt är det tänkt och har då tänkt att det ska gå ganska enkelt att koppla på mätare på varje lgh, för kv och vv alltså.
Hur man mäter värmen har jag ingen aning om...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.