Skåp nummer två på plats!

Väggskåp med verktygstavla och ordnade handverktyg inklusive vinklar och fräsar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En samlingsplatta i björkplywood med vinklade hållare för 1/2” frässtålen har monterats med fyra magneter på plåtryggen. Nästa moment blir liknande hållare för dom mindre ståldimensionerna.

Verkstadsskåp med verktygsförvaring: skruvmejslar, fräsar och tänger organiserade på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blir det att sortera alla olika tillbehör för dom olika fräsarna. Det skall bli skönt när allt är sorterat och upphängt i skåpet på rätt plats.

Dag
 
  • Gilla
LoweW och 14 till
  • Laddar…
”Snickeripennor Speziale”


Detaljerad sniderikonst på toppen av en snickeripenna som föreställer en häst vid en smedja, bredvid en skala som visar storleken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detaljerad träsnickeripenna med en miniatyr hammare skulpterad på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vackra!
Men det blir nog svårt att vässa dom igen!
Dag
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
swe.jocke och 12 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Snickeripennor Speziale”
Men va f-n!....

Jag har svårt att ens vässa en snickarpenna utan att spetsen går av och jag får börja om.... Kan iofs möjligen ha en koppling till att "alla" mina pennor kommer från julaerbjudande om typ ett tiopack för en femma... :oops:
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Snickeripennor Speziale”
Vackra!
Men det blir nog svårt att vässa dom igen!
Dag
Hur i helsike har du lyckats med detta. Har du köpt dem via mun- och fotmålarna? :thinking:
 
B Beemaster skrev:
Hur i helsike har du lyckats med detta. Har du köpt dem via mun- och fotmålarna? :thinking:
Tyvärr inte mina. :(

Hittade bilderna och ville visa konstverken.
Dag
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Skåp nummer två på plats!
Ordning och reda blir pengar på fredag!

[bild]

En samlingsplatta i björkplywood med vinklade hållare för 1/2” frässtålen har monterats med fyra magneter på plåtryggen. Nästa moment blir liknande hållare för dom mindre ståldimensionerna.

[bild]

Sen blir det att sortera alla olika tillbehör för dom olika fräsarna. Det skall bli skönt när allt är sorterat och upphängt i skåpet på rätt plats.

Dag
 
Delmoment

Många olika delar behöver tillverkas för att kunna nyttja skåpens möjligheter.
Frässtålshållarna är nu klara.

Vinkelsågade björkhållare med uppsättning av frässtål och tillbehör ordnat på plywoodplattor i ett verktygsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett verktygsskåp med trä- och metallfräsar organiserade i rader, fastsatta med magneter på plywoodplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Björkhållarna är vinkelsågade för att lättare komma åt stålen.

Två handtillverkade björkhållare med flera hål, monterade på en plywoodplatta med magneter i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plywoodplattorna sitter med 4 magneter. Dom sitter som berg.

En plywoodplatta med fyra magneter och vinkelsågade björkhållare på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick bända med kobenet när jag skull ta ner den första plattan!
Nu blir det frästillbehörens tur att få sin plats i skåpet.
Dag
 
  • Gilla
ceson och 16 till
  • Laddar…
Ser riktigt fint ut det där! Gör du ett skåp till, med hållare, när du ändå håller på;)
 
  • Gilla
Öyivind och 1 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Ser riktigt fint ut det där! Gör du ett skåp till, med hållare, när du ändå håller på;)
Tack JFrisk!

Två skåp blir det. Det var enklare att montera hållarna för stålen på plattor än att sätta varje hållare med magneter. Som jag sa, dom sitter som berg med 4 magneter. Ingen risk att det ramlar ut om du rycker upp skåpet.

Dag
 
”Det som göms i snö……..”

Lådtömningen fortsätter. Hittade ett komplett Trend CRB7 system för handöverfräsar i lådorna. Med systemet kan man fräsa på många olika sätt bara man har en överhandsfräs.

Komplett Trend CRB7 system för handöverfräsar med olika tillbehör och instruktioner utspridda på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte det för några år sedan men har inte använt det någon gång. Verkar vara ett komplett system och alla instruktionspapper finns med.

Fyra instruktionsmanualer för Trend CRB7 system för handöverfräsning spridda på verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om du kollar på Youtube ligger där också flera filmer om hur systemet används.
Är det någon som är intresserad?
Nypris på hyvlar.se ligger runt 3000kr för alla delarna.
Kom med ett prisförslag i PM!

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Nykomlingar flyttar in

I dag var jag och hämtade ut lite paket från Post Nord.
Jag har tröttnat på att inte ha en riktigt bra penna att markera med så det blev en Rotring Pro 0,7.

Rotring Pro 0,7 mekanisk penna med reservstift på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den känns riktigt bra och 0,7 verkar vara perfekt när man snickrar.

Fick också två paket från Banggood med lite olika prylar. Den lilla fashyveln från Hongdui fungerade väldigt bra att bryta kanterna på hållarna till skåpen. Den har två olika sorters stål i hyvelkroppen och det bästa är att man kan låsa djupet på stålen.

Hylla med snickeriverktyg inklusive en fashyvel, en Rotring Pro 0,7 penna och hjälpmedel till MFT-bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några hjälpmedel till MFT- bordet låg också i paketet.

Nyinkomna verktyg inklusive en svart fashyvel och tillbehör till MFT-bord på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den kommande veckan kommer det lite mer leksaker som skall in i skåpen.
Men nu gör vi kväll och tar lite reflektionstid.

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
richardtenggren
Kul att jag inspirerade dig till pennköpet! Hoppas du blir nöjd du också! :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kul att jag inspirerade dig till pennköpet! Hoppas du blir nöjd du också! :)
Tack richardtenggren!

Jag har använt pennan i eftermiddag och den känns verkligen bra.
Tack för att du fick mig att ta steget! :love:
Dag
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
CRB7 är fin, har min permanent monterad i en av fräsarna. Jag använder framförallt till att fräsa tappar och håll i reglar och byggtimmer.
När den väl blivit monterad är det svårt att gå tillbaka till standardfot. AEG MF 1400 är visserligen föredömlig med bred, cirkulär och genomskinlig platta men CRB7 medger mer stabilitet ändå.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
CRB7 är fin, har min permanent monterad i en av fräsarna. Jag använder framförallt till att fräsa tappar och håll i reglar och byggtimmer.
När den väl blivit monterad är det svårt att gå tillbaka till standardfot. AEG MF 1400 är visserligen föredömlig med bred, cirkulär och genomskinlig platta men CRB7 medger mer stabilitet ändå.
Jag får kanske ompröva mitt beslut och börja använda systemet.
Fräsar har jag ju gott om.

Dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.