richardtenggren
J JohanLun skrev:
Hoppas ni bytte alla avloppsrör!

Ser att det inte är målat bakom skåpen... Är det bara jag som är så sjuk att jag målar och spacklar väggar där man sen monterar skåp eller annat så de inte syns alls? Jag har svårt att lämna en vägg orenoverad även om den inte syns...
När jag gjorde vår garderob tidigare i år så valde jag att sätta gips bakom ändå, tänkte att det var lika bra då det bidrar till ljuddämpning mellan sovrum och vardagsrum. Spacklade också men blev aldrig målat ;)
 
Fulkemisten
J JohanLun skrev:
Ser att det inte är målat bakom skåpen... Är det bara jag som är så sjuk att jag målar och spacklar väggar där man sen monterar skåp eller annat så de inte syns alls? Jag har svårt att lämna en vägg orenoverad även om den inte syns...
Gipsar och spacklar och slipar gör jag, möjligen grundar jag, sen är det bra.
 
jejdig jejdig skrev:
Mycket snyggt och det är verkligen denna typen av lösningar som gör skillnaden! Vet du vilka gångjärn ni har använt?
Gångjärnen är från Eskilstuna Kulturbeslag. Gångjärnen i köket är av obehandlat stål som sedan målas i samma färg som skåpen. Det är samma typ av gångjärn som vi har i våra fönster, ytterdörrar och nästan alla våra innerdörrar. Dessa gångjärn ligger mig varmt om hjärtat. Jag gillar att de är tidstypiska, enkla i stilen och har kantiga hörn. Och att de kommer från Eskilstuna där jag är uppväxt.

Allra snyggast blir det med spårskruv, men det är inte alltid så praktiskt i tunga ytterdörrar. I nya köket har vi spårskruv.
 
Mycket snyggt! Ser att ni anlitat den bästa målaren också
 
Tack! Ja Kritan är en toppenmålare. :)
 
  • Gilla
Jonatanm535
  • Laddar…
Idag blev det lite jobbigt helt plötsligt. Snickarna var och skulle jobba vidare med att spika upp skåpen.

Arbetare bedömer placering av köksho vid ett fönster i ett pågående köksrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det blev dags att bestämma med rörmokaren hur rören ska gå, så visade det sig att våra gamla rör har lite bakfall. Vi har haft två hoar även tidigare, men nu byter vi plats på lilla hon och stora hon och behöver bättre rör där nya stora hon ska sitta vid fönstret.

För att göra en lång historia kort så resulterade det i att vi kommer att dra ner rören i källaren istället för att undvika risk för vattenskador i golvbjälklaget. Nu får håltagaren komma tillbaka på fredag och borra igen, fast i golvet denna gång. Sju hål sammanlagt.

Öppet köksskåp som visar innerkomponenter med synliga rör och gångjärn, medan en diskmaskin syns nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett av hålen blir i skafferiet som ligger granne med kylskåpet som ska ha vatten inkopplat.

Ett pågående köksrenoveringsprojekt med öppna väggar och verktyg på golvet, visar installationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Katt som sitter inne i ett öppet väggskåp på en byggarbetsplats med rör och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På kvällen när alla främlingar har gått vågar sig Doris in i köket. Hon undersöker och luktar noga på allt. Vad håller de på med?
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nu får håltagaren komma tillbaka på fredag och borra igen, fast i golvet denna gång. Nio hål sammanlagt.
Du är säker på att det inte är @Per Eskilsson som lurat till sig en korthålsbana i köket va?
 
  • Haha
  • Gilla
b8q och 3 till
  • Laddar…
Jag håller med om att hålet i skafferiet ser misstänkt ut ;)
 
Trägolv öppnat för att visa betong och markerade ställen för borrning av VA-rör nära en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Igår hjälpte oss rörmokaren Olle att markera var hålen för att dra ner alla VA-rör i köket till källaren skulle sitta.

Arbetare borrar ett hål i betonggolv med en borrhammer för installation av VA-rör i renoverat kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diamantborr nära färdigt hål i betong för installation av VA-rör, med märkningar på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kent använde diamantborren för de stora hålen.

Arbetare mäter betongtjocklek i tak medan han förbereder för installation av VA-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han hade en manick för att ta reda på hur tjockt betongbjälklaget var. På ett ställe var det markerat mitt i en stålbalk så att hålet fick tas lite på sidan om.

Rörmokare markerar position för VA-rör i taket i ett tvättrum med tvättmaskin och torktumlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetare mäter betongtjocklek i tak medan han förbereder för installation av VA-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




De mindre hålen tog han med en slagborr.
 
  • Arbetare använder diamantborr för att borra stort hål i betonggolv medan han sitter på huk i en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slutresultatet av ett borrat hål i ett betongbjälklag där VA-rör har dragits, intill isolerade rör och en stålbalk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pelju och 2 till
  • Laddar…
Kan ni fråga Kritan (eller om ni redan vet) vilken roller som användes när vägarna målades?
Skumplastroller? Ser ut att vara väldigt lite struktur, eller så är det avståndet som döljer strukturen.
 
X xLnT skrev:
Kan ni fråga Kritan (eller om ni redan vet) vilken roller som användes när vägarna målades?
Skumplastroller? Ser ut att vara väldigt lite struktur, eller så är det avståndet som döljer strukturen.
Jag ska fråga och återkommer!
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
Nu är vi inne på vecka 4 av köksrenoveringen.

Idag började det äntligen hända lite roliga grejer. Både Palle och Måns var här och jobbade hela dagen. Jag är förvånad över hur mycket de behöver bygga om skåpen. Vaskskåpet och brickskåpet var för djupa och behövde kortas med 12 cm på djupet, vilket kommer resultera i mindre utrymme för sophantering, något som också måste byggas om. Kylskåpet som ska vara inbyggd får inte plats på djupet eftersom det skåpet är för grunt trots att skåpet är byggt just för vårt kylskåp. Ett annat bänkskåp behövde byggas om pga en nisch.

Så här såg det ut på morgonen innan de började. Nu har vi ett mindre brett och mindre element vid fönstret istället. Olle bytte ut det igår.

Köksrenovering vecka 4, tomrum med ritningar på fönstret, ogjort vaskskåp och nytt element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här såg det ut efter dagens arbete.

Kök under renovering med osammanhängande skåp och synliga rör på väggen, verktyg och kaffekoppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök under renovering med ej färdigställda träskåp och verktyg, element vid fönster och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksrenovering i process med demonterade skåp och ombyggnadsutrustning spridd på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Varför är listen över kyl/frys fasad nästan hela längden?
 
Jag vet inte men kan kolla upp det.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag vet inte men kan kolla upp det.
Kommer ni köra fristående kyl/frys eller helintegrerade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.