Kenstarfighter Kenstarfighter skrev:
Detta var svaret jag fick när jag påpekade att utmätningen var felaktig.
"Detta är enligt dokumentationen en abonnentledning (telefonledning) som berörs, vid innehav av trygghetslarm gör vi en fysisk utsättning, annars är vår ledningsanvisning kartmaterialet och då ber vi er att gräva försiktigt efter kartmaterialet."
Antagligen blir det billigare för dom att reparera eventuellt använd telefonledning som skulle råka ligga utanför kartmaterialet än att mäta ut varje gång. De måste ha mängder med oanvända kopparkablar i marken.

Jag körde förresten av min Telia luftledning med grävaren. Klippte ner resterna och låtsades som ingenting.
 
M Markarbetaren skrev:
Nog mer ovanligt än vanligt tyvärr. Eftersom jag själv jobbar med kabelförläggning.
Jag har bara varit projektledare...:rofl:
 
C cpalm skrev:
Gjorde själv misstaget att be dem sätta ut även vår kabel, det tog Geomatikk kungligt betalt för trots att de redan var på plats och det tog < 5 minuter.
Hur mycket är kungligt betalt? Har lite elledningar mellan garage och hus.
 
C
M -MH- skrev:
Hur mycket är kungligt betalt? Har lite elledningar mellan garage och hus.
Rotade fram fakturan, det kostade 1 425 + moms 2018. Verkar vara ett enhetspris, så det kanske blir mer prisvärt om man har mer kabel än mina ~30 m som tog 3 minuter att sätta ut. I mitt fall var de redan på plats för att sätta ut nätägarens kabel så jag vet inte om reskostnad tillkommer också annars.
 
Ja, det är sådär så man börjar tveka... Tack!
 
J
Dränerade 2017 och körde ledningskollen. Fick svar från kanske 4-6st som hade ledningar. Frågade dem om de ville mäta ut också, ingen ville det "eftersom det är utmärkt på kartan". Skrev ut alla kartor och lämnade till firman som grävde. Frågade om de behövde något mer och de sa nej.

De grävde sedan av inkommande el, vilken låg exakt där Eon ritat ut (trots hus från 30-tal). Eon kom ut o lagade direkt. Antar att grävfirman tog fakturan själva, vi såg den aldrig iaf. Jag hade gjort det jag kunnat, ledningen låg där den skulle, grävarna hade bara missat o då stod de för det.
 
M -MH- skrev:
Antagligen blir det billigare för dom att reparera eventuellt använd telefonledning som skulle råka ligga utanför kartmaterialet än att mäta ut varje gång. De måste ha mängder med oanvända kopparkablar i marken.

Jag körde förresten av min Telia luftledning med grävaren. Klippte ner resterna och låtsades som ingenting.
Vi klippte ned grannens luftledning (som inte användes) och rullade up den och hängde den på stolpen när vi skulle kapa ett träd. Den hänger kvar där ett par år senare.

Jag råkade dra ned spaden i min telefonledning då den gick i en svart slang strax under markytan under en buske som jag skulle ta bort. Men eftersom den inte används så har ingen klagat än.

Rörande huvudfrågan så är man själv ansvarig för all kabeldragning på sin tomt. Det görs oftast inte ens inmätning inne på tomterna när ledningsnäten ritas upp när kablarna dras in.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande huvudfrågan så är man själv ansvarig för all kabeldragning på sin tomt
Stämmer detta? Elservisen och fibern vet inte jag var den ligger.
 
M -MH- skrev:
Stämmer detta? Elservisen och fibern vet inte jag var den ligger.
Det man inte vet kan man ändå vara ansvarig att känna till innan man t.ex. börjar gräva.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Förvisso, men jag ställer mig ändå tveksam till att jag skall vara mer ansvarig för tex elsevisen inom min tomt än utom den. Är den utsatt, så är det inte mitt ansvar.
 
M -MH- skrev:
Förvisso, men jag ställer mig ändå tveksam till att jag skall vara mer ansvarig för tex elsevisen inom min tomt än utom den. Är den utsatt, så är det inte mitt ansvar.
Är en utsatt och om den verkligen finns där den är utsatt, då är det entreprenörens ansvar. Det är dock helt och fullt ditt ansvar att sätta ut alla kablar på din tomt. Märker inte utsättaren från respektive leverantör ut dem så är det upp till dig att göra det (och veta vart de finns).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är dock helt och fullt ditt ansvar att sätta ut alla kablar på din tomt
Jo, men det är det ju oavsett om jag gräver på min tomt eller utanför (tex i min skogsbilväg där det ligger en regionledning så det är bökigt om man skall dika eller gräva ner en ny trumma).
 
M -MH- skrev:
Jo, men det är det ju oavsett om jag gräver på min tomt eller utanför (tex i min skogsbilväg där det ligger en regionledning så det är bökigt om man skall dika eller gräva ner en ny trumma).
Nu hamnar vi lite vid sidan av ts fråga och våra vanliga villafastigheter, när vi kommer till stamnät, etc, så ska det vara bättre dokumenterat och även bättre säkerställt för att kunna gör utsättning var kablar/fiber går.
Och slarvar man här kan det kosta en del.
 
C
A AndersS skrev:
Det man inte vet kan man ändå vara ansvarig att känna till innan man t.ex. börjar gräva.
Fast det finns ju rimligtvis en gräns för hur långt ansvaret sträcker sig.
Om, som i TS fall, inte kabelägaren kan presentera en korrekt karta och vägrar att lägesbestämma kabeln, innebär det då att man gräver helt på egen risk?
 
C cpalm skrev:
Fast det finns ju rimligtvis en gräns för hur långt ansvaret sträcker sig.
Om, som i TS fall, inte kabelägaren kan presentera en korrekt karta och vägrar att lägesbestämma kabeln, innebär det då att man gräver helt på egen risk?
Beror vilken anslutning det är och vad som står i avtalet, men man får då utgå från t.ex. förväntat djup, etc. Går inte att svara "svart eller vit".
Ett exempel vid ingrävning av fiber där fastighetsägaren gjort tillbyggnad och flyttat inkommande kommunalt vatten, riktikt markerat på projekteringsbild, där det en meter från byggnad låg på 30 cm djup. Inte riktigt förlagt och fastighetsägaren fick stå för kostnad, där kommunen delade den åsikten. (fråga inte om frysning, men södra Sverige och troligtvis kontinuetlig förbrukning).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.