Här kommer svaret ifrån Skanova som är ägare av kabelln.
Så enligt dom hamnar detta på grävmaskinisten, känns ju fel när de inte kan veta vart en kabel går om de inte är rätt utmätt när kabeln dragits.

vilken djungel de här blev...
Skärmdump av textmeddelandekonversation om ansvar vid kabelskador under grävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
OFP
  • Laddar…
Borde du inte kunna gräva fram fiberkabeln för hand, det orkar de flesta. Utgå från där den går in i huset. Det är ju dränering vi pratar om så blir inte värst långt du behöver skotta om vi antar att den går hyfsat vinkelrätt ut från huset. (y)
Samma gäller för el, den ligger inte superdjupt.
Vatten blir ju jobbigare att gräva upp men du borde kunna se inifrån var det går ut genom grunden och då kan grävaren skala av en del innan du handskottar.
Avlopp knepigast då det inte är lika självklart var det går ut när man inte har något direkt att ta fasta på inne.
Nu är kvällsträningen avklarad! :sweat:
 
Du skriver i ett inlägg med kartan "teleledning" och sedan fiber, avser du samma sak? Med teleledning avser man oftast kopparanslutning till fastighet.
Om fiberanslutning är gjord enligt Robust fiber ska man på ca 30 cm djup först träffa på märkband.
Så om ni utgår från fiberanslutning vid husvägg och frilägger den med handgrävning så mycket som behövs för dräneringsgrävning borde problemet vara ur vägen.
 
A AndersS skrev:
Du skriver i ett inlägg med kartan "teleledning" och sedan fiber, avser du samma sak? Med teleledning avser man oftast kopparanslutning till fastighet.
Om fiberanslutning är gjord enligt Robust fiber ska man på ca 30 cm djup först träffa på märkband.
Så om ni utgår från fiberanslutning vid husvägg och frilägger den med handgrävning så mycket som behövs för dräneringsgrävning borde problemet vara ur vägen.
Geomatikk anser den vara en teleledning, men de är gjort på Skanovas uppdrag som äger fibern.
Jag anser att det är en fiberkabel.

Men ja, jag får nog gräva fram början på denna själv för att undvika strul och kostnader som jag inte enligt mig ska behöva ta, men det känns som en huvudvärk jag helst slipper.
 
Jag grävde kors och tvärs i trädgården förra våren.
Geomatikk kom och mätte ut teleledningen, men lyckades ändå få den 40cm fel (på 40cm djup).
Fibern hade inget märkband så den kunde han inte gör nåt med, ritningen de hade stämde inte heller, så den fick jag märka ut själv (låg på 20-30cm djup utan märk eller spårband).
Elen kommer dessvärre in i garaget men jag lyckades få hjälp att märka ut ledningarna mellan garage och hus samt gäststuga.
 
Kenstarfighter Kenstarfighter skrev:
Geomatikk anser den vara en teleledning, men de är gjort på Skanovas uppdrag som äger fibern.
Jag anser att det är en fiberkabel.

Men ja, jag får nog gräva fram början på denna själv för att undvika strul och kostnader som jag inte enligt mig ska behöva ta, men det känns som en huvudvärk jag helst slipper.
Skanova enbart ett varumärke hos Telia idag, har även kopparledningar.
Så börjar man prata "teleledningar" är det kopparnätet som jag tolkar det som. Vilket ni också kan ha även om de inte används.
 
C
Kenstarfighter Kenstarfighter skrev:
Här kommer svaret ifrån Skanova som är ägare av kabelln.
De slingrar sig verkar det som.
Hur som helst skriver de ju där att du kan boka utsättning på plats via ledningskollen. Det tror jag är rätt väg för att komma vidare.
 
M
skoge skoge skrev:
elbolagen brukar komma ut med sökare...fibern är också spårbar då det sitter metalltråd i skyddsnätet.

om det inte ändrat sig på senare tid
Brukar aldrig läggas sökband på fiber på småhusfastigheter.
 
  • Arg
OFP
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Brukar aldrig läggas sökband på fiber på småhusfastigheter.
Då kräver kanske inte den fiberoperatör du arbetar för det, men det anges i Robust Fiber om man säger sig följa det att det ska de finnas med enligt deras rekommendationer. Söktråden ska dras upp vid byggnad, brukar klämmas vid kabelskyddet men får inte anslutas ut mot stomnätets söktrådar.
De kraven har de större fiberoperatörerna mot sina entreprenörer om de säger sig följa Robust Fiber,
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
M
A AndersS skrev:
Då kräver kanske inte den fiberoperatör du arbetar för det, men det anges i Robust Fiber om man säger sig följa det att det ska de finnas med enligt deras rekommendationer. Söktråden ska dras upp vid byggnad, brukar klämmas vid kabelskyddet men får inte anslutas ut mot stomnätets söktrådar.
De kraven har de större fiberoperatörerna mot sina entreprenörer om de säger sig följa Robust Fiber,
Jag personligen har aldrig lagt söktråd på privatfastighet. I vårt område har Telia öppenfiber dragit all fiber i samma servis som den gamla kopparledningen ligger i. Så Telia följer inte robust fiber heller verkar det som;)
 
C
A AndersS skrev:
Söktråden ska dras upp vid byggnad, brukar klämmas vid kabelskyddet men får inte anslutas ut mot stomnätets söktrådar.
Jag drog 130 m söktråd enligt konstens alla regler, sen kom smartarschlet till fiberinstallatör och klippte av den precis där ducten går in i huset... :cry:
 
  • Gilla
  • Ledsen
OFP och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag personligen har aldrig lagt söktråd på privatfastighet. I vårt område har Telia öppenfiber dragit all fiber i samma servis som den gamla kopparledningen ligger i. Så Telia följer inte robust fiber heller verkar det som;)
Drar man den i befintlig kanalisation eller vid samförläggning, kan avsteg göras. Finns alltid möjlighet till avvikelser utifrån förutsättningar på platsen. Finns också beskrivet i Robust;)
 
M
A AndersS skrev:
Drar man den i befintlig kanalisation eller vid samförläggning, kan avsteg göras. Finns alltid möjlighet till avvikelser utifrån förutsättningar på platsen. Finns också beskrivet i Robust;)
Tror jag säkert! Eltel glömde nog dra in det 10cm breda sökbandet i våra 25mm slangar i området tror jag
Jag kan erkänna att jag ibland har gjort vissa *ehrm* avsteg från normen ”skarv av sökband” när vi grävt av detta:worried:.
 
M Markarbetaren skrev:
Tror jag säkert! Eltel glömde nog dra in det 10cm breda sökbandet i våra 25mm slangar i området tror jag
Jag kan erkänna att jag ibland har gjort vissa *ehrm* avsteg från normen ”skarv av sökband” när vi grävt av detta:worried:.
Samtidigt som duct dras/käppas igenom PEM-slangar kan man dra med signaltråd, vissa river bara bort märkbandet och använder en märkbandstråd.:)
 
M
A AndersS skrev:
Samtidigt som duct dras/käppas igenom PEM-slangar kan man dra med signaltråd, vissa river bara bort märkbandet och använder en märkbandstråd.:)
Nog mer ovanligt än vanligt tyvärr. Eftersom jag själv jobbar med kabelförläggning så förberedde jag med tomrör från tomtgräns och in i fastigheten. Eltel behövde bara gräva 2m från plinten till min slang men något mer än ducten drog dom inte in i huset. Hos grannarna använde man sig av servisen till telen men dom fick inte heller något mer än ducten indragen:D.

Själv tycker jag det är ett elände bara att separera det gröna plastnätet från den svarta tråden när man ska skarva:sweat:. När vi korsar vägar brukar vi lägga 110-rör och när det sedan är dags för fibern, oftast 40-slang, så tejpar vi sökbandet runt slangen när vi drar igenom den.

Nåväl, det var ett sidospår för att åsynliggöra att det är väldigt ovanligt med sökband på privata småhusfastigheter där fastighetsägarna inte är så insatta i vad och varför:rolleyes:.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.