peterbroberg peterbroberg skrev:
Elpriserna är helt upp åt väggarna nu, men du verkar inte bry dig så mycket om framtiden = våra barn. Jag har 4 barn så kan jag dra mitt lilla strå till deras framtid så gör jag det även om det kostar, men har ett gott samvete att jag tog in 50% av elen själv o ja, det kostade lite, men med nuvarande priser snabbare än jag tänkt.
Förstår inte vad du menar. Jag bryr mig mycket om framtiden och mina barn, barnbarn.
Jag argumenterar, i inlägget, varken för eller emot solceller. Det jag vänder mig emot är de som säger att det inte är tillräckligt lönsamt, eller att de inte har råd. Vad som är tillräckligt lönsamt är upp till var och en att bedöma eller beräkna, eller vad man har råd med.
Det går säkert att hitta lönsammare investeringar. Fine, gör dom investeringarna då. Men det behöver väl inte utesluta att man investerar i solceller? Eller? Kan man inte göra två saker? Jag menar även att man inte måste tjäna pengar, dvs öka sitt månatliga netto från månad ett. Antag att man inte har pengarna på fickan, eller i madrassen utan måste låna. Förutsatt att det finns utrymme, utan att ta ut pantbrev, och du lånar 120 000, så sparar du så pass mycket på din elräkning att det räcker till ränta och amortering för en återbetalning på ca 12 år. Alltså lånekostnad och inbesparing blir lika stora och ditt utgiftsnetto förändras inte. Det innebär för många, inte alla, att man faktiskt kan ha råd. Förstår du nu vad jag menar?

peterbroberg peterbroberg skrev:
Elpriserna är helt upp åt väggarna nu, men du verkar inte bry dig så mycket om framtiden = våra barn. Jag har 4 barn så kan jag dra mitt lilla strå till deras framtid så gör jag det även om det kostar, men har ett gott samvete att jag tog in 50% av elen själv o ja, det kostade lite, men med nuvarande priser snabbare än jag tänkt.
Ulltand Ulltand skrev:
Det beror helt på om vi kommer in i en tipping point. Den finns jag lovar och där är nog forskningen överens.

Bara det faktum att vi är nära och inte vet exakt var den kommer borde göra alla extremt oroliga.

Jordklotet har fler gånger varit närmast obeboeligt pga natrurliga svängningar i koldioxid men dessa är inte närheten av vad vi lyckats åstadkomma genom att elda upp snart allt fossilt bränsle som lagrats under miljarder år i bergrunden.

Senast under Eocen. Då var det 45 C i vattnet runt ekvatorn och krokodiler simmade runt vid nordpolen. Havsvattennivån var ca 90 meter högre än i dag. Det är där vi hamnar om vi misslyckas.

""Hitills har 2-3 graders uppvärmning observerats de senaste 30 åren i permafrost på norra halvklotet. IPCC’s rapport om havet och kryosfären (SROCC) bedömer att omfattande upptining av permafrost kommer ske under nuvarande århundrade med konsekvenser för det globala klimatet. Om utsläppen fortsätter att accelerera (RCP8.5) kan upp till 99 % av all permafrost tina till slutet av seklet. Det motsvarar ungefär den beräknade globala brytpunkten för permafrosten, ca 5 graders uppvärmning. Men permafrosten kan dock få lokala självuppvärmande områden vid betydligt lägre temperaturtrösklar. IPCC varnar för att all upptining av permafrost accelererar klimatförändringen och är oåterkallelig inom en mänsklig tidshorisont.""

Då är vi och de flesta arter på jorden rökta. Det har funnits gott om domedagsprofeter genom tiderna men nu är det hard core science
Jag tror du har rätt i allt, utom på en punkt. Vi har inte alls snart förbrukat allt fossilt bränsle. Det finns så som jag förstått mångdubbelt kvar. Det är möjligen litet svårare att få upp än vad det har varit, men man hittar hela tiden nytt. Och genom att priserna stiger så har också metoder som fracking blivit lönsamt.
 
Redigerat:
  • Gilla
LukasK
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Ditt påstående om ringhals lät konstigt, var har du fått det ifrån?
Det står på Wikipedia, men utan källhänvisning.
 
Nej, det gör det inte. Ni har missuppfattat syftet. Det har inte med frekvensen att göra.
 
P
lilytwig lilytwig skrev:
Jag tror du har rätt i allt, utom på en punkt. Vi har inte alls snart förbrukat allt fossilt bränsle. Det finns så som jag förstått mångdubbelt kvar. Det är möjligen litet svårare att få upp än vad det har varit, men man hittar hela tiden nytt. Och genom att priserna stiger så har också metoder som fracking blivit lönsamt.
Så här uttalade sig shejk Yamani om övergången från olja till annat (förmodligen för drygt 20 år sen):
"The Stone Age didn’t end for lack of stone, and the oil age will end long before the world runs out of oil".

Yamani förutspådde alltså att alternativen till olja så småningom kommer att konkurrera ut olja. Yamani dog i februari i år så han fick aldrig veta om han hade rätt.
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Nej, det gör det inte. Ni har missuppfattat syftet. Det har inte med frekvensen att göra.
Vi? Jag har bara hänvisat till vad jag tror att merbanan syftade på. Anledningen till infasningen av R1 sommaren 2020 står ju i Wikipediaartikeln (om man nu ska tro på den utan att den har en källhänvisning).
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Merbanan: Jag har inte sagt att man inte kan reglera kärnkraft.
Sverige har inte stöd i form av ett garanterat pris som vissa andra länder har.
Ditt påstående om ringhals lät konstigt, var har du fått det ifrån?
Frankrike använder kärnkraftverk för att reglera men som jag fattat så behöver de vara byggda för detta specifikt. Olkiluoto-3 har jag för mig inte är byggt för denna funktion. Det jag menade var att antingen så kör man på max eller inte alls.

Angående Ringhals 1 så var det det som står i Wikipedia-artikeln jag hänvisade till. Just nätfrekvensen var fel ord och spänningstabilitet var det rätta. Poängen är att man kan få betalt för denna funktion också inte bara levererade kWh.
 
D Daniel 109 skrev:
Sverige har inte stöd i form av ett garanterat pris som vissa andra länder har.
Olkiluoto-3 verkar inte ha någon PPA (garanterat pris) kopplat till sig. Men då de skulle få kraftverket byggt till fastpris så behövdes ju inte det. Tråkigt är dock att ca 10 års elproduktion faller bort från den ekonomiska kalkylen och istället hamnar i rättstvisten för förseningen av byggnationen.
 
engs
D djac skrev:
Men jag tycker det är intressant att ens investeringar, om man inte gjort aktiva val, oftast är ens största miljöpåverkan. Lite ögonöppnande.
Fast hurdå? När man köper aktier på börsen är det som att handla på Blocket, det är ”begagnade andelar” i ett företag. För företaget kvittar det om det är du eller grannen som äger dessa begagnade aktier efter de har sålts första gången.

Om du väljer mellan att köpa aktier på sekundärmarknaden i ett oljebolag eller solcellsbolag. Båda etablerade företag som inte pysslar med nyemissioner.
Hur skulle det påverka resp. företag om det är du eller förra ägaren som sitter på aktierna?

Enda gången det bör vara relevant är vid nyemission. Dels för att man då stoppat in nya pengar mot nya aktier. Dels att en impopulär aktie får lägre pris även vid nyemission.
Kanske påverkar det möjligheterna för företaget att låna till låg ränta också?

Det som händer annars om många undviker en viss typ av aktier är att priset bör sjunka, men direktavkastningen bör öka givet att företaget kan fortsätta med sin verksamhet oberoende av dagskurs.

Kanske, troligen, har helt fel men ser inte kopplingen direkt.
 
K karlmb skrev:
Det beräknas att bara i USA så finns det tillräckligt med geotermisk energi för hela jordens behov x2 har jag för mig.
Men dröm vidare om gen4 kk, det blir nog bra .

Så är det säkert men det är inte problemet här utan att i praktiken omvandla detta till fullskaliga lösningar.

Skulle man sätta solpaneler över saharaöknen skulle det också täcka hela världens elbehov.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Jag tror du har rätt i allt, utom på en punkt. Vi har inte alls snart förbrukat allt fossilt bränsle. Det finns så som jag förstått mångdubbelt kvar. Det är möjligen litet svårare att få upp än vad det har varit, men man hittar hela tiden nytt. Och genom att priserna stiger så har också metoder som fracking blivit lönsamt.

Jag tror också du har rätt i allt utom på en punkt. Jag tror nämligen också att det finns gott om fossilt bränsle kvar. ;)
 
Ulltand Ulltand skrev:
Alla tror jag faktiskt!

Genom uppvärmningen tinar tundran i Sibirien och den kommer att läck ut enorma mängder växthusgaser. När isarna smälter och vi får kortare vintrar med mindre snö reflekteras solenergin inte tillbaka ut i atmosfären. Det blir en ond cirkel.

Det är som jag förstått inte en fråga "om" utan "vid vilken temperatur" bandet inte går att backa.

I ett värsta scenarion kan vi redan vara där.
Nej, bara de "forskare" som har sin lön från alarmisterna. På Grönland ligger vikingar begravda i permafrosten. Det var alltså bra mycket varmare än nu för tusen år sedan. Varför läckte inte växthusgaserna ut då? För två tusen år sedan var det också varmare än nu, varför läckte inte tundran i Sibirien ut sina gaser då? Romarna odlade vindruvor på gränsen till Skottland. "Undergångsprofetierna" har avlöst varandra sedan klimatforskaren och överprästen James Hansen 1988 vittnade i USA:s senat att år 2000 skulle New York vara under havsnivån pga smältande isar. Tröttsamt med alla foliehattar som ser jordens undergång i en höjning av temperaturen med 0,85-1,2 grader på 170 år.
 
  • Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
O OlleKlockare skrev:
Tröttsamt med alla foliehattar som ser jordens undergång i en höjning av temperaturen med 0,85-1,2 grader på 170 år.

Då har du missförstått dessa herrar.

1. Jorden kommer inte gå under men det kommer att bli en gigantisk massutrotning och då kommer vår civilisation knappast att klara sig. Har hänt ett flertal gången historiskt

2. Detta händer *inte* vid 1,2 grader med risken för att vi kommer in i en självvärmande fas ökar.

3. Det har inträffat tidigare i historien. Googla gärna på EOCEN

4. Att det finns vikingar i isen är inte ett bevis för att växthusgaser inte kommer att läcka ut ur tundran när den tinar. De finns där det är ingen gissning utan helt basic kunskap. Varför då jorden inte hamnade i en självvärmande fas är bra fråga. Ett svar på det kunde vara att den värmeperioden var för kortvarig. Ett annat att man då hade betydligt lägre nivå av CO2 i atmosfären.

5. Du skriver något i stil med att vi kan inte göra tex väderprognoser nu för att värderprognoser på 1800-talet nästan alltid hade fel. Någon gång kommer jorden att gå under ock då gör den det oaktat hur många gånger virrpannor gissat fel på tid och orsak historiskt. Skillnaden nu är att kunskapen är så ofantligt mycket större än för bara 30 år sedan och ljusår större än var den var för 100 år sedan.

Låt oss hoppas att den etablerade vetenskapen om uppvärmningen har fel och ta ut det som en bonus om det inträffar. Räkna dock med att den har rätt och vida alla åtgärder vi kan för att rädda oss själva.
 
Redigerat:
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Så är det säkert men det är inte problemet här utan att i praktiken omvandla detta till fullskaliga lösningar.

Skulle man sätta solpaneler över saharaöknen skulle det också täcka hela världens elbehov.
Bara på dagen. Och bara i oroliga delar av världen.
 
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Skulle man sätta solpaneler över saharaöknen skulle det också täcka hela världens elbehov.
Det behövs dessutom bara en mycket liten andel av ytan av Sahara.
DUOswdOX0AIR-X1.jpg
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
Bara på dagen. Och bara i oroliga delar av världen.
Detta projekt löser dygnslagringen, det smälta varma saltet räcker för nattproduktion
https://en.wikipedia.org/wiki/Ouarzazate_Solar_Power_Station
https://www.ecohz.com/renewable-energy-solutions/powerplants/noor-solar-power-in-morocco/

2939641427.jpg


Det löser dock inte problemet att Norra Afrika generellt är rätt politiskt instabilt.
Man vad tusan, kan Europa krypa upp i knäna på Putin, historiskt Saudi Arabien och andra oljeproducenter i mellersta östern så kanske det inte är något egentligt problem att en del energi kommer från Tunisien, Algeriet, Libyen etc. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.