Kanske inte något dåligt, men man börjar undra lite hur det ser ut inuti. Hittade 20 inspacklade dosor på hotellrummet på Kreta :surprised:
 
  • Vägg med inspacklade cirkelformade dosor ovanför en bordslampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Antwerpen och 2 till
  • Laddar…
E
Så här såg det ut i en kundanläggning där vi var på plats i veckan för ett växlarbyte. Det kändes inte bra att behöva lämna anläggningen i det skicket när vi åkte därifrån.
Rörigt elskåp med öppna dosor, kablar och säkringskomponenter i en kundanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörigt elrum med frekvensomvandlare, säkringar och lösa kablar, samt röra av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
  • Arg
  • Älska
Antwerpen och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fy tusan.
Det är mycket sällan man stöter på så hemska installationer.

Det tar lång tid att hitta ens ett enda rätt här ... :worried:
 
E Emil_K skrev:
Så här såg det ut i en kundanläggning där vi var på plats i veckan för ett växlarbyte. Det kändes inte bra att behöva lämna anläggningen i det skicket när vi åkte därifrån.
[bild][bild]
Satt det inte ens en kåpa över säkringshållarna?
 
E Emil_K skrev:
Så här såg det ut i en kundanläggning där vi var på plats i veckan för ett växlarbyte. Det kändes inte bra att behöva lämna anläggningen i det skicket när vi åkte därifrån.
[bild][bild]
Håller nog med dig, det ser inte riktigt bra ut
 
R roli skrev:
Satt det inte ens en kåpa över säkringshållarna?
Det går inte att få på någon kåpa på diazedcentralen så som främst en av kablarna är dragen.
Elcentral med diazedsäkringar och otillräckligt dragna kablar som förhindrar montering av kåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Det där är något "tillfälligt" i samband med någon renovering/ombyggnad där begreppet "tillfälligt" är föremål för en vidare definition och tillämpning.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
E
Kan tillägga att var och varannan skruv gick att dra nästan ett helt varv till, en av neutralledarna satt så pass löst att den lossnade när jag drog i en intilliggande tåt. Jag rensade bort en del kablar som låg avklippta och oisolerade inne i centralen när jag la in nya matningen till växlaren.

Enligt rörmokaren, som gjort flera jobb i fastigheten under åren, var föregående "elektriker" i 80-85 årsåldern vid senaste besöket. Så att skruvförbanden inte var ordentligt åtdragna är väl kanske förståeligt.
 
  • Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Kan tillägga att var och varannan skruv gick att dra nästan ett helt varv till, en av neutralledarna satt så pass löst att den lossnade när jag drog i en intilliggande tåt. Jag rensade bort en del kablar som låg avklippta och oisolerade inne i centralen när jag la in nya matningen till växlaren.

Enligt rörmokaren, som gjort flera jobb i fastigheten under åren, var föregående "elektriker" i 80-85 årsåldern vid senaste besöket. Så att skruvförbanden inte var ordentligt åtdragna är väl kanske förståeligt.
Det är krav på elbehörighet men inte att man utför jobbet rätt eller vad menar du med "att det är försåtligt".
Kan man inte dra åt skruvarna tillräckligt så får man se till att få hjälp med det eller avstå från jobbet.
 
E
förståelig
1. som går att förstå
Om du läser sista stycket igen så ser du att jag menar att det går att förstå varför skruvförbanden inte var ordentligt åtdragna.
 
phl phl skrev:
Favoriten fanns i en av min farmors tidigare lägenheter. Ett extra eluttag hade monterats ovanför diskbänken. Ett utanpåliggande eluttag hade monterats under överskåpet. Till uttaget var det dragen sådan där platt bandkabel som användes till antenner någon gång nittohundrafrösihjäl. Antennkabeln gick till närmsta vanliga uttag. En extra FK eller liknande var sedan dragen till vattenkranen och hade där lindats några varv för godtycklig kontakt ;)

Antar att den fina med bandkablen var att den var så platt att den typ gick att tejpa på väggen...
wtf hahaha. jorda i kranen?
 
Öppet elskåp med rörig kabeldragning och säkringsdosor, tecken på DIY-elarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag bara lägger den här. Komplett med olaglig avledning och allt...
 
  • Wow
  • Haha
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Conny S Conny S skrev:
Jag bara lägger den här. Komplett med olaglig avledning och allt...
Spindelväven börjar se gammal ut men annars är det väl bra... :crysmile: Jag är nog mest nyfiken på hur stickproppen är tänkt att användas? :rolleyes: Den ser ut att vara, typ, inkopplad, eller?

Gammal elektrisk installation med spindelnät och dammiga kablar och stickproppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förmodligen olaglig avledning, men försök följa kablarna...
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Spindelväven börjar se gammal ut men annars är det väl bra... :crysmile: Jag är nog mest nyfiken på hur stickproppen är tänkt att användas? :rolleyes: Den ser ut att vara, typ, inkopplad, eller?

[bild]
Koppla i elverket när det är avbrott på nätet? :)
 
  • Haha
kwasibengt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.