Alfredo Alfredo skrev:
Avfall definieras enligt miljöbalken som "Med avfall avses i denna balk varje ämne eller föremål som innehavaren gör sig av med eller avser eller är skyldig att göra sig av med.".
Så är det, om jag använder en äggkartong från det egna hushållet för att tända en eld är det inget avfall.

Om min unge använder ett tomt äggfack till pyssel kan kartongen bli ett konstverk.

Om jag inte använder kartongen kan den bli avfall och då får jag såvitt jag förstår inte ens transportera den själv.

Om jag nu teoretiskt skulle använda kartongen till äggskalen då jag knäcker äggen är kartongen förmodligen inte en förpackning längre i sorteringshänseende utan ska kanske till brännbart, restavfall, biogas eller komposterbart beroende på i vilken kommun jag befinner mig i.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Om det behövs en ekonomisk morot för att göra rätt så förstår jag varför kravet på sophämtning finns, många sopor skulle nog annars hamna i närmaste dike/grävas ner bakom boden om de då slipper avgiften...
Eller eldas upp, vilket inte är så roligt för de som bor i rökens riktning ... jag vet, för jag bor granne med en "jag eldar vad jag vill, det har jag gjort i 40 år"-granne.
 
F fribygg skrev:
Varför skulle det vara straffbart? Att ta till vara något som uppstått i hushållet och använda det för att göra upp eld, alternativet att åka extra till staden 3 mil bort och köpa någon braständare måste vara väsentligt sämre.
Det är ett miljöbrott att elda avfall! Pappersförpackningar kan materialåtervinnas och bli nya förpackningar och på så sätt sparas energi och resurser. Kan tyckas harmlöst att elda lite förpackningar men om många gör det så funkar inte materialåtervinningen. Vissa förpackningar har även beläggningar med ämnen som inte ska förbrännas. Var en klimathjälte och lämna in dina förpackningar istället för att elda dem
 
  • Haha
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
V Viskan123 skrev:
Det är ett miljöbrott att elda avfall! Pappersförpackningar kan materialåtervinnas och bli nya förpackningar och på så sätt sparas energi och resurser. Kan tyckas harmlöst att elda lite förpackningar men om många gör det så funkar inte materialåtervinningen. Vissa förpackningar har även beläggningar med ämnen som inte ska förbrännas. Var en klimathjälte och lämna in dina förpackningar istället för att elda dem
Nu har jag inte eldat äggkartong utan skriver att om jag använder en äggkartong för att tända eld på min ved är den inget avfall, det kan den ju bli om jag inte hittar på nått annat med kartongen å då får jag ju sortera den på avsett vis om den är avfall.

Om dagis har önskat tomma äggkartonger och toarullar till pysselmatrial är de inte heller avfall, jag får faktiskt transportera pysselmtrl. Jag får faktiskt transportera hem konstverket som telningen skapat också, det är inget avfall.

Var en klimathjälte själv och se till att dina tomma förpackningar används, lämna inte äggkartongen till mtrl återvinning så länge den kan användas, den håller många ggr och det vore slöseri att lämna den till mtrl återvinning efter bara ett användande.
 
  • Gilla
videopac och 7 till
  • Laddar…
V Viskan123 skrev:
Det är ett miljöbrott att elda avfall! Pappersförpackningar kan materialåtervinnas och bli nya förpackningar och på så sätt sparas energi och resurser. Kan tyckas harmlöst att elda lite förpackningar men om många gör det så funkar inte materialåtervinningen. Vissa förpackningar har även beläggningar med ämnen som inte ska förbrännas. Var en klimathjälte och lämna in dina förpackningar istället för att elda dem
Nja, det är ju inte så att man fyller en kamin med pappersförpackningar utan kanske en halv mjölkförpackning sönderriven används för att tända.
Tror mera på sunt förnuft och undviker därför att att t.ex. köpa tändblock, Är nog klimatklok och med lite sunt förnuft, för det är viktigare att snabbt börjar brinna i kaminen så de huggna stickorna snabbt får fyr och de i sin tur veden.;) Jo, jag är nog en "klimathjälte" ur mitt synsättt.:cool:
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
V Viskan123 skrev:
Det är ett miljöbrott att elda avfall!
Fast en äggkartong som används till att gör upp eld är inget avfall utan bränsle.

Eller anser du att en tom äggkartong alltid är avfall? I så fall säljer Granngården avfall och det har de säkert inte tillstånd för. :rofl:

Äggkartong förpackning för 12 ägg med texten "12 ÄGG FRÅN FRIGÅENDE HÖNS" och priset 295 kr.
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Att folk orkar! Vore intressant att räkna på miljöpårkan:

1. Elda äggkartonger
2. Kör iväg dessa till ÅV där bränsleslukande lastbilar hämtar upp och kör till sorteringsstation som i sin tur förbrukar el/energi.

Vem gissar att alternativ 1 är bäst för miljön?
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Att folk orkar! Vore intressant att räkna på miljöpårkan:

1. Elda äggkartonger
2. Kör iväg dessa till ÅV där bränsleslukande lastbilar hämtar upp och kör till sorteringsstation som i sin tur förbrukar el/energi.

Vem gissar att alternativ 1 är bäst för miljön?
Jag gissar inte, utan vet att alternativ 2 är bättre. Här sker transporterna till stor del med biogas. Materialet i förpackningen kan återvinnas flera gånger och därför är det bättre att återvinna den än att elda den.

Att elda just mjölkkartonger är jättedumt då det oftast finns en plastbeläggning på insidan.

Att spara sin äggkartong och återanvända är ok, men den dag du inte vill ha den längre så är den ett avfall, som du inte får elda! Folk tror det är frivilligt att källsortera, men det är faktiskt ett lagkrav.
 
V Viskan123 skrev:
Att spara sin äggkartong och återanvända är ok, men den dag du inte vill ha den längre så är den ett avfall,
Nej, den dag jag inte längre vill ha den har den brunnit upp och är aska som går bra att ha i trädgården:

En texturrik text som diskuterar vedaska som gödning i trädgården och dess näringsinnehåll samt varning för kadmium.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
V Viskan123 skrev:
Att spara sin äggkartong och återanvända är ok, men den dag du inte vill ha den längre så är den ett avfall, som du inte får elda!
Det är lika okej att låta ungen göra konst av den, använda den till plantering/förstådd, eller för att tända eld på veden.
Jag kanske säljer eller ger bort mina begagnade äggkartonger, då är de inte heller avfall utan är avsedda att användas.
Avfall är sista steget då förpackningen inte kan och ska användas till nått annat och att minska avfallsmängden är lovvärt,att producera en massa avfall är det inte.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej, den dag jag inte längre vill ha den har den brunnit upp och är aska som går bra att ha i trädgården:

[bild]
Det står ” Vedaska”. Aska från avfallsförbränning innehåller andra ämnen.
 
V Viskan123 skrev:
Det står ” Vedaska”. Aska från avfallsförbränning innehåller andra ämnen.
Javisst.
Men att återanvända äggkartongen till nått annat än engångs äggkartong gör den inte till avfall.
Avfall blir den om och när jag sorterar den som avfall och då får förpackningsinsamlingen, kommunen eller dess utsedda entreprenör ta hand om den till i förväg uppgjord taxa.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Javisst.
Men att återanvända äggkartongen till nått annat än engångs äggkartong gör den inte till avfall.
Avfall blir den om och när jag sorterar den som avfall och då får förpackningsinsamlingen, kommunen eller dess utsedda entreprenör ta hand om den till i förväg uppgjord taxa.
När du vill göra dig kvitt den så blir den ett avfall. Om du återanvänder den som pynt, äggkartong etc så har du återbrukat den. När du bestämt dig för att göra dig av med den är den ett avfall. Eldar du då den så eldar du avfall. Att påstå att det blir en produkt ” en braständare” funkar inte.
 
V Viskan123 skrev:
Eldar du då den så eldar du avfall. Att påstå att det blir en produkt ” en braständare” funkar inte.
Jag har aldrig påstått att kartongen blir en "produkt en braständare”. Jag påstår dock att kartongen är bränsle till min brasa på samma sätt som veden är det.

Jag skulle naturligtvis aldrig komma på tanken att elda avfall. Nej vet du vad! :cool:

Jag har dock tidigare tillverkat mina egna braständare med tretexbitar indränkta i parafinolja. Anser du då att jag eldat avfall eller är detta (produkten) braständare trots att jag tillverkat dessa själv? :thinking: Hur avgörs det vem som har rätt att tillverka braständare egentligen? Finnes det månne någon speciell licens för detta? :thinking: Många frågor blir det... :surprised:
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
V Viskan123 skrev:
Att elda just mjölkkartonger är jättedumt då det oftast finns en plastbeläggning på insidan.
.
Där har du fel. Plasten i mjölkkartonger är polyeten som blir koldioxid och vattenånga när den förbränns. Dvs renare än från både kartong och ved.
Det finns många plaster som vid förbränning blir koldioxid och vattenånga. Förutom polyeten (PE) även polypropen (PP), Polyamid (Nylon) (PA), polystyren (frigolit) (PS) m.fl.
Sen finns det plaster som är rena vansinnet att elda då det bildas både giftiga och frätande gaser. Ett vanligt exempel är polyvinylklorid (vinyl) (PVC) som finns i bl.a. uppblåsbara badleksaker och en del sk vaxdukar.
Problemet är att folk i allmänhet inte har dessa kunskaper.
 
  • Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.