”Skåpet är som en påse, tomt och innehållslös om man inte fyller det med något”

Första skåpet klart och uppsatt. Som tur var mätte jag ytan mellan dom två trefasuttagen på väggen och det resulterade i ”Lappkast 3”. Mellan skåpen tänkte jag ha en 50cm bred plåt. Om jag monterat det så hade dörrarna inte gått att öppna mer än 90˚. Så det blev att tänka om.
En 40cm plåt gav 5cm extra på sidorna så att dörrvinklarna kunde öka till över 90˚.

Första skåpet upphängt på en verkstadsvägg mellan två trefasuttag, omgivet av verktyg och arbetsbänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggskåp och redskapstavla monterade på träbeklädd vägg ovanför arbetsbänk med verktyg, bredvid två trefasuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat verktygsskåp mellan trefasuttag med öppna dörrar och en 40 cm bred plåt för ökad dörrvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa skåp ligger i pipelinen och lär nog gå fortare att göra. Alla mått är ju givna nu och materialet är hemma. Men jag kommer säkert att varva med lite inredningar och hållare till första skåpet.

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
mnils och 9 till
  • Laddar…
Det kommer och bli en smart lösning i och med att det blir 1,5 kvadratmeter
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Inflyttning till Helgen

Trähyllor och hållare placerade i ett öppet skåp i ett verkstadsrum, redo för montering av magneter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagens skörd av hyllor och hållare till skåp nummer ett.
Monterar magneterna i morgon och så blir det inflyttning i Helgen.

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
och så blir det inflyttning i Helgen.
Livestreaming hoppas jag. Fixar popcorn och Arboga så jag är redo!
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Inflyttningsfest”

Tyvärr finns inte dom tekniska resurserna för en ”livestream” sändning men rörliga bilder kan jag bjuda på.



Jag har börjat att hänga/lägga in lite verktyg i det nya skåpet. Hyllorna är väldigt lätta att placera precis där jag vill. Troligtvis kommer det att bli ständiga omgrupperingar efterhand som man jobbar i verkstaden.
Men det är ju tanken med hela systemet!
Många saker skall in men jag tar en avdelning åt gången. Skåpets framsida kommer nog att hysa alla hjälpmedel, linjaler, vinkelhakar med mera som man behöver snabb access till i verkstaden.
På plåten mellan dom två skåpen blir det nog plats för tänger och andra lite hårdare verktyg. Jag får klura lite på olika hållare till dom kommande verktygen. Men som sagt var. Många ändringar kommer det att bli!

Trevlig Helg!
Dag :beer:
 
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 18 till
  • Laddar…
Du skrev säkert det men vad kostade magneterna?
Går dom igenom plåten så du kan hänga grejer direkt på utsidan?
 
Hej nino!

Jag använder två sorters magneter. Har köp dom på Amazon.se.

Rund och rektangulär neodymmagneter visade på Amazons webbplats, används för projektbeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom runda klarar 10kg och har diameter 20mm. Väldigt lätt att montera med ett kvistborr. OBS! Dom måste försänkas exakt till ytan för att få bästa vidhäftning.

Förpackning med rektangulära neodymmagneter och medföljande skruvar, designade för att försänkas vid montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detsamma gäller dom rektangulära. Dom klarar 30kg.

För flexibilitet så fäster jag på varje yta utan att ta hänsyn till baksidan.
Tycks ligga rätt i tiden med magneter. Fick Biltemas nya verkstadskatalog idag och dom tycks köra på samma spår.

Bilden visar en sida ur en verkstadskatalog med olika magnetiska verktygshållare, magnetiska skålar och magnethyllor med priser och artikelnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Tänkte på dörren, där du har stämjärnen om du kan hänga nåt direkt på utsidan när dörren är stängd
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Jättefint skåp, men det gäller nog att inte öppna dörren allt för hastigt (som jag kan göra) för då finns det väl en risk att man får ett eller flera stämjärn i foten eller på bänken om det är en sådan under.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Förstår dina tankar.
Jag har provat att öppna/stänga i olika hastigheter och alla järn tycks sitta kvar.
Om det visar sig att det blir ett problem sätter jag hållarna på utsidan i stället så får vinklar och linjaler flytta in ett steg.
Lätt att ändra med magnetfästena.

Dag
 
Jag din skåpslösning ger ju en väldigt stor flexibilitet med att möblera om ifall man kommer på något bättre eller upplever nog mindre bra.
 
En rulle träfärgad vinyl från Lidl nästa gång den kommer så är skåpet fulländat.. (förutom minikylen..)
 
  • Haha
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Inredningsarbete

Efter fredagens inflyttningsfest började jag möblera lite i och utanför skåpet. Magnetinfästningen är absolut inget problem.
Tvärtom, möjligheterna är oändliga!

I väggskåpet har det tillkommit lite nya verktyg. Fler är på gång när jag börjar gå igenom lådorna.

Väggskåp med verktygsförvaring, inklusive handverktyg och mätinstrument, organiserade på hyllor och magnetplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stämjärnen i dörren får vara som den är tills vidare. På dörrens framsida har jag börjat fylla på med lite olika mätinstrument. Fler kommer att hängas där när dom dyker upp.

Väggskåp med verktygsförvaring inklusive stämjärn, sågar och mätinstrument på metalldörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plåten mellan skåpen har börjat fyllas med dom mest frekventa handverktygen. Där är gott om plats för fler.

Väggskåp med upphängda verktyg som skiftnycklar, mätinstrument och tänger på perforerad plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skåp nummer 2 är på gång. Plåtarna är förborrade och försänkta och ekbitarna för stommen och dörren är klara för montering.

Förborrad och försänkt plåt bredvid en träyta och ett glasvitrinskåp, i ett arbetsrum under inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ekträbitar för stomme och dörr ligger på en svart hålplatta redo för montering av ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det skåpet kommer att vara dedikerat för mina frässtål och alla olika tillbehör för fräsarna. Det får bli veckans uppgift att få ihop det hela.

Dag
 
  • Gilla
andy999 och 8 till
  • Laddar…
Ingen dålig verktygssamling du har ,mer som ett finsnickeriföretag
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Ingen dålig verktygssamling du har ,mer som ett finsnickeriföretag
Tack carl fabian!

Det har ju blivit några verktyg genom åren. Ett och annat blindskär har man ju gått på. För många år sedan hade jag min tunga ”gjutjärnsperiod” men efter en ofrivillig tur till handkirurgen sålde jag bort allt. Men många år senare tog lusten att skapa i trä över och jag började igen. Dock med betydligt mindre maskiner och verktyg. På den vägen är det.
Min ”Snickerboa” är mitt lilla andningshål i vår hektiska värld. Att skapa för familj och vänner håller mig sysselsatt. Det känns bra! :love:
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.