J
Ulltand Ulltand skrev:
Faktum kvarstår att att vi har ett meningsutbyte och dina tillskyndare dyker upp som alltid och jag måste svara på 5 inlägg istället för ett. Vilket så klart är omöjligt och mina inlägga dränks

Jag beundrar dock sammanhållningen men den är inte bra eller demokratisk.
Hoppas du inte känner dig påhoppad, men rena sakfel och egna (ur vår synvinkel) vantolkningar/räknefel/och eller snedvridning av fakta eller undersökningar måste ju bemötas. Alternativt får de som inte hänger med skaffa sig en brevkompis.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ledtråd. Byggnadsnämnden.
Ja, det händer att kanske vart 300:e bygglovsärende tas upp i nämnden. Och oftast blir utfallet att nämnden beslutar i enlighet med tjänstemännens förslag.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Ja du får räkna som du vill men faktum kvarstår att bara 35 % tycker att FHM åtgärder varit lämpliga eller lagom.

Alla andra tycker att det varit för lite eller har ingen uppfattning.

Nu tror jag det kommer sjukna ytterligare med långsamma vaccinationer med tredje-sprutan och indragen moderna dos två.

Tur för oss men otur för Somalia för nu är herrarna där för att starta upp ett nytt FHM.
FHM kan sammanfattas som "för sent och för lite"

De trodde aldrig det skulle bli en pandemi trots klara signaler från Asien om smittspridningen.
Sedan påstår man att man ska skydda de svaga och äldre och resultatet har vi sett med smittspridning och död bland de som varit med och byggt upp välfärden i landet.

Hur någon kan försvara deras misstag är ofattbart. De borde ställas inför rätta med sådant i bagaget.
Kommer gå till historien med så många avlidna på grund av slapphet.
Man kan nästan tro att deras mål var flockimmunitet via smittspridning och kalkylerade med att många skulle avlida till priset för deras strategier.
Att de överhuvudtaget kan fortsätta leva med sådant i minnet är totalt ofattbart.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
FHM kan sammanfattas som "för sent och för lite"

De trodde aldrig det skulle bli en pandemi trots klara signaler från Asien om smittspridningen.
Sedan påstår man att man ska skydda de svaga och äldre och resultatet har vi sett med smittspridning och död bland de som varit med och byggt upp välfärden i landet.

Hur någon kan försvara deras misstag är ofattbart. De borde ställas inför rätta med sådant i bagaget.
Kommer gå till historien med så många avlidna på grund av slapphet.
Man kan nästan tro att deras mål var flockimmunitet via smittspridning och kalkylerade med att många skulle avlida till priset för deras strategier.
Att de överhuvudtaget kan fortsätta leva med sådant i minnet är totalt ofattbart.
Någon i detta fallet, är alltså runt 3/4.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Man kan nästan tro att deras mål var flockimmunitet via smittspridning och kalkylerade med att många skulle avlida till priset för deras strategier.
Att de överhuvudtaget kan fortsätta leva med sådant i minnet är totalt ofattbart.
Så var det, man satsade på flockimmunitet men i ärlighetens namn så trodde FHM också att pandemin skulle ha sköljt över på ett par månader och att det målet låg nära i tid. Det fanns dock inga som helst data som talade för det så det måste betecknas som en ren gissning som ju heller inte slog in.
 
B b8q skrev:
Ja, det händer att kanske vart 300:e bygglovsärende tas upp i nämnden. Och oftast blir utfallet att nämnden beslutar i enlighet med tjänstemännens förslag.
Du får gärna grotta ner dig antalet med det jag försöker förklara´för Birgit är att det inte är en "expert" som har det yttersta ansvaret för ett bygglov. Det kan överklagas i god demokratisk ordning.
 
J Jocke Best skrev:
Hoppas du inte känner dig påhoppad, men rena sakfel och egna (ur vår synvinkel) vantolkningar/räknefel/och eller snedvridning av fakta eller undersökningar måste ju bemötas. Alternativt får de som inte hänger med skaffa sig en brevkompis.

Håll dig till dom då så slipper vi 9 av 10 inlägg.
 
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Du får gärna grotta ner dig antalet med det jag försöker förklara´för Birgit är att det inte är en "expert" som har det yttersta ansvaret för ett bygglov. Det kan överklagas i god demokratisk ordning.
Så är det ju med Folkhälsomyndigheten och politikerna också. Det är politikerna som har det yttersta ansvaret och också de som fattar stora beslut, men de lyssnar på experterna inom Folkhälsomyndigheten.

Det jag tror vi ser här är ytterligare ett fall där du har en helt annan betydelse av ett ord än vad andra har, i detta fall för det ordet demokrati och varianter av det. Det är till exempel inte på något vis odemokratiskt att flera svara på dina konstiga påståenden.

Efter snart ett och ett halvt års diskussioner så ser jag ett mönster. För dig är världen alltid svart eller vit. Några gråskalor finns inte. Psykologiska faktorer behöver man inte heller bra sig om, utan bara konkreta fakta. Exempel: Kalle är lite orolig för att ta vaccinet. Det kan man bemöta på ett psykologiskt sätt för att övertyga Kalle om att nyttan överväger riskerna, eller så kan man säga att Kalle är dum i huvudet och rabbla siffror. Jag tror att den första metoden många gånger är effektivare och den andra är ett sätt som ofta skapar låsningar.

Vad gäller att politikerna borde lyssnat på fler experter så är jag rätt övertygad om att man faktiskt gjort det. Roger Richtoff, riksdagsledamot för SD, har till exempel lyssnat på "experter" på swebbtv. Det tror jag vi är helt eniga om att det är vansinne. Det är ju mer frågan om vilka experter man borde lyssnat på och där har jag känslan att svaret för de flesta, inklusive för dig och mig, är de som tycker ungefär som man själv gör. Jag tror inte du blivit nöjd oavsett hur många experter man lyssnat på om man inte i detalj agerade precis som du anser att man borde agerat i varenda liten eller stor fråga.
 
  • Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Så är det ju med Folkhälsomyndigheten och politikerna också. Det är politikerna som har det yttersta ansvaret och också de som fattar stora beslut, men de lyssnar på experterna inom Folkhälsomyndigheten.

Det jag tror vi ser här är ytterligare ett fall där du har en helt annan betydelse av ett ord än vad andra har, i detta fall för det ordet demokrati och varianter av det. Det är till exempel inte på något vis odemokratiskt att flera svara på dina konstiga påståenden.

Efter snart ett och ett halvt års diskussioner så ser jag ett mönster. För dig är världen alltid svart eller vit. Några gråskalor finns inte. Psykologiska faktorer behöver man inte heller bra sig om, utan bara konkreta fakta. Exempel: Kalle är lite orolig för att ta vaccinet. Det kan man bemöta på ett psykologiskt sätt för att övertyga Kalle om att nyttan överväger riskerna, eller så kan man säga att Kalle är dum i huvudet och rabbla siffror. Jag tror att den första metoden många gånger är effektivare och den andra är ett sätt som ofta skapar låsningar.

Vad gäller att politikerna borde lyssnat på fler experter så är jag rätt övertygad om att man faktiskt gjort det. Roger Richtoff, riksdagsledamot för SD, har till exempel lyssnat på "experter" på swebbtv. Det tror jag vi är helt eniga om att det är vansinne. Det är ju mer frågan om vilka experter man borde lyssnat på och där har jag känslan att svaret för de flesta, inklusive för dig och mig, är de som tycker ungefär som man själv gör. Jag tror inte du blivit nöjd oavsett hur många experter man lyssnat på om man inte i detalj agerade precis som du anser att man borde agerat i varenda liten eller stor fråga.
Jag är ganska säker på att det har gått till ungefär såhär när FHM har arbetat.

FHM har en grupp med jätteduktiga människor, som dessutom kan Sverige och de förhållanden som råder lokalt, myndigheten och dess anställda ingår dessutom i allsköns internationella nätverk där rön från andra länder och tankar för framtiden diskuteras, ur ett generellt perspektiv.

Så när de förbereder ett förslag till regering och riksdag så har detta redan gått igenom 2nd, 3rd och 4th opinion-granskningar. Sen föredrar de detta för den relevanta gruppen och får då frågor som, -vilka scenarior ser ni, -vilka andra alternativ kan övervägas och vad skulle det medföra, -vad gör andra länder, -hur ser utfallen ut i andra länder, -hur skulle goda exempel från andra länder kunna användas här, sen landar man i något och detta kom då ursprungligen från FHM men självklart har de haft diskussioner. Att påstå något annat ser jag som ren trollning, det finns ingen vuxen som tror att Löfven lyfte luren varje dag och frågade -vad gör jag idag? och sen la på efter att ha fått sin dagliga order, utan att ha någon dialog.
 
  • Gilla
Lilllen och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du får gärna grotta ner dig antalet med det jag försöker förklara´för Birgit är att det inte är en "expert" som har det yttersta ansvaret för ett bygglov. Det kan överklagas i god demokratisk ordning.
Överklagan görs till Länsstyrelsen i första hand och sen till domstolar. De befolkas inte av politiker utan av experter.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
De trodde aldrig det skulle bli en pandemi trots klara signaler från Asien om smittspridningen.
Sedan påstår man att man ska skydda de svaga och äldre och resultatet har vi sett med smittspridning och död bland de som varit med och byggt upp välfärden i landet.
Och jag upphör aldrig att förvånas av att du anser att Fohm personligen skulle ut på äldreboendena för att skydda de äldre. Jag tycker det är mycket bättre att folk jobbar med det som de kan i praktiken, dvs. låta de på äldreboendena jobba med att skydda de äldre. Det är äldreboendena som inte har klarat av sin uppgift att skydda de äldre. Skyll på rätt personer.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Håll dig till dom då så slipper vi 9 av 10 inlägg.
Det där var väl onödigt? Åter igen, hur var det med de 24%-enheters minskat förtroende som du hittade på? Det är ju därför vi måste fortsätta bemöta dina falserier. Och om vi i Sverige har 76% som inte är speciellt missnöjda med sina myndigheters agerande (35% lagom+41% något otillräckligt), och du tycker det är för dåligt, hur står sig Sverige i sammanhanget? Ska vi bli bättre än väldsbäst i nöjdhet? Vilket land ligger på nollte plats? Om du inte ställer upp på att lägga ihop grupperna ovan, använd bara de 35% om tycker det är lagom. Viket annat land ligger högre på bara det kriteriet?
 
Redigerat:
J
Ja men då slår vi fast att det var en grov felräkning och tankevurpa precis som vanligt.
 
J Jocke Best skrev:
Det där var väl onödigt? Åter igen, hur var det med de 24%-enheters minskat förtroende som du hittade på?¨
Du har rätt jag skev fel där! Men faktum kvarstår en stor majoritet anser att FHM gjort för lite och är därmed missnöjda.
 
En läsvärd artikel för den som är inloggad om Sveriges enorma vårdskuld. Faktum är att vi har en bottenplats i Europan sedan Covid-19 bröt ut. Tittar man enskilt på tex cancer så inse man att indirekta dödstal från Covid-19 finns som aldrig kommer in i statistiken. Så det här med att låta många bli sjuka och satsa på flockimmunitet kommer att för ett högra pris än tom jag anat.

""Den nationellt prioriterade cancersjukvården är ett extra känsligt område. Tidig upptäckt av cancer är som bekant helt avgörande för överlevnaden samtidigt som den tuffa behandlingen blir kortare.

Närmare 70 000 får cancer i Sverige varje år, men under pandemin har färre nya cancerfall diagnostiserats. Under 2020 var det 6,4 procent färre diagnoser än normalt och hittills i år handlar det om 3,4 procent. Totalt ger det uppskattningsvis cirka 4 200 oupptäckta cancerfall.

Tumörerna finns men patienterna vet ännu inte om det.

– Det kommer upptäckas senare och en del har då mer avancerade stadier av sin sjukdom och behöver mer behandling än normalt. Sannolikt kommer också fler att dö, säger Hans Hägglund, nationell cancersamordnare.""

https://www.svd.se/svensk-vardko-i-europas-botten--sen-kom-covid-19
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.