Maria T Maria T skrev:
Minns inte hur Jaffa-etiketten såg ut, men den lilla svarta rombformade tillhörde Maroc
[bild]
Titta! Maroc. Mitt minne var bättre förr :D
 
F frasen_36 skrev:
Har inte hört den skrönan (?)
Jag har aldrig sett något kvicksilver med egna ögon men som jag minns det uppfattades det som ett högst reellt problem som fick stor massmedial uppmärksamhet när det begav sig. Gissar att det handlade om runt 70-talet.

Edit: Otydligt. Jag har sett massor av kvicksilver men inte i samband med Jaffa apelsiner var vad jag försökte säga.
 
Redigerat:
Jonas Persson
Kvicksilver, på den tiden fanns det lite var stans i flytande form. Idag är det svårt att få tag på.
 
Fario Fario skrev:
Jag minns när man inte vågade köpa dem ett tag för det gick rykten om att terrorister sprutade in kvicksilver i dem, Vilket de också gjorde...

"Historien om kvicksilver i apelsiner började som en vandringssägen, men förvandlades i slutet av 70-talet till verklighet. Den inspirerade nämligen pro-palestinska aktivister i Europa att förgifta frukt importerad från Israel."
Keiller Keiller skrev:
Tror inte det är nån större import av Jaffa apelsiner nuförtiden, vilket är synd. Och det började väl redan i mitten av 70-talet när S och övriga tokvänstern kom på att varor från Israel skulle bojkottas, enligt deras synsätt att araber är snälla och israeler är dumma, av nån sorts politiskreligiösa skäl. Och på den vägen har det varit sen dess.

Och visst smakade Jaffa apelsiner som bäst på vintern. Dåtida reklam bekräftar det vi minns. Att Jaffa apelsiner var goda, söta och lättskalade.
[bild]
Aha. Aldrig hört. Man slutar aldrig att förvånas.
 
A
Keiller Keiller skrev:
Tror inte det är nån större import av Jaffa apelsiner nuförtiden, vilket är synd. Och det började väl redan i mitten av 70-talet när S och övriga tokvänstern kom på att varor från Israel skulle bojkottas, enligt deras synsätt att araber är snälla och israeler är dumma, av nån sorts politiskreligiösa skäl. Och på den vägen har det varit sen dess.

Och visst smakade Jaffa apelsiner som bäst på vintern. Dåtida reklam bekräftar det vi minns. Att Jaffa apelsiner var goda, söta och lättskalade.
[bild]
Jo ockupations frukt och saker vi minns
Va sägs om gränserna i denna region år 1948..känns som om de vore bra att de kom tillbaka...
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo ockupations frukt och saker vi minns
Va sägs om gränserna i denna region år 1948..känns som om de vore bra att de kom tillbaka...
Tja, den som gapar över mycket mister ofta hela stycket. De omgivande länderna kanske skulle låtit bli att attackera.
 
A
V videopac skrev:
Tja, den som gapar över mycket mister ofta hela stycket. De omgivande länderna kanske skulle låtit bli att attackera.
njä.. det tycker jag inte..
möjligen att andra nationer ej gett denna nation vapen... För att skjuta ihjäl barn...
Och sprida sin frukt över världen..
Men det var ju ca 20 år senare..
1948 utropade FN denna stat..
Och det var dessa gränser jag avsåg..
 
Maskintok skrev:
njä.. det tycker jag inte..
möjligen att andra nationer ej gett denna nation vapen... För att skjuta ihjäl barn...
Och sprida sin frukt över världen..
Men det var ju ca 20 år senare..
1948 utropade FN denna stat..
Och det var dessa gränser jag avsåg..
Om du läser din historia så förstår du nog vad jag menar. Detta hände direkt när staten bildades.
 
A
V videopac skrev:
Om du läser din historia så förstår du nog vad jag menar. Detta hände direkt när staten bildades.
Jo då jag förstår.
Men det var och är inte min avsikt i detta.
Jag är mer åt det hållet att hela staten är en ockupation.. Men kan gå med på 1948 års gränser...
jaffa apelsiner kan de behålla...
Eller andra israeliska varor...
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
P
Israel är 14 km brett på det smalaste stället mellan havet och västbanken. Det gör att Israel aldrig kommer att släppa västbanken. Det vore strategiskt vansinne att göra det.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A
Israel kommer inte släppa och släppa...
vore ju kul om de kunde inse att de inte är världs härskare i den regionen...
Skulle en president i USA.. lossa handen ifrån dem så vore de inte så kaxiga..
 
  • Gilla
  • Arg
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Känns lite som OT för tråden men vore det inte för sin enormt kompetenta militär och insikten om att slappnar man av ett ögonblick så kommer arabstaterna runt omkring att försöka utplåna Israel. Nu finns Israel och hade inte omkringliggande stater försökt att utplåna/attackera Israel från början så hade de haft kvar sina förlorade markområden. Gnälla om sådant när man anfaller och sedan förlorar?

Men svenska vänsterpolitiker är ju upp över öronen kära i Palestina så det är ju klart att det smittar av sig på folk. Men läs på hur det sett ut sedan 1948 och framåt så borde förståelsen för hur det ser ut i regionen bli lite klarare.

Släpper detta nu, den som är intresserad av ämnet kan med fördel fördjupa sig i historielitteraturen.
 
  • Gilla
  • Älska
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Israel kommer inte släppa och släppa...
vore ju kul om de kunde inse att de inte är världs härskare i den regionen...
Skulle en president i USA.. lossa handen ifrån dem så vore de inte så kaxiga..
Israel har "the Samson option" som de har hotat med en gång för länge sen så lämpligen håller sig alla lugna. Få arabstater gillar palestinierna ändå.
 
A
P pmd skrev:
Israel har "the Samson option" som de har hotat med en gång för länge sen så lämpligen håller sig alla lugna. Få arabstater gillar palestinierna ändå.
Jo men fler gillar Libanon..
 
Jag har glömt hur det var när tråden började och inte handlade om politik. :thinking:
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.