A
kashieda kashieda skrev:
Saker vi glömt: folk som kan skilja på ateism och agnosticism :cool:
;)så sant så sant, undrar hur nötgubben ställer sig till det?
 
mowatom skrev:
Jag trodde att Aurora svartvinbärsvin skulle platsa i tråden, men när jag gick in på systembolagets sida inser jag att produkten fortfarande finns. Varför?
men gamla 2760 är borta iallafall. Hur många vet vad det var, utan att googla?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Tvåsjusexnoll - vino tinto Espanol
 
  • Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är förstås särskrivningar du menar :)
[länk]
Det behöver inte vara en särskrivning för att vara en sär skrivning...
 
Magnus Filip skrev:
Det är cirka 66 delar eller böcker. Det har hänt en del. Både gillar (smile!) och inte gillar när folk uttalar sig om saker de inte vet ett uns av.
Vad gäller bibeln så har jag redan förstått att du är mer kunnig än mig. Att dela upp dessa hittepåhistorier i två delar räcker gott för mig som inte delar ditt intresse för religiösa skrifter.

Vad gäller att uttala sig om saker man inte vet ett uns av, eller har dålig koll på, har vi dock gemensamt. Stavning är jag däremot bättre på ;)
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
Keiller Keiller skrev:
Vad gäller bibeln så har jag redan förstått att du är mer kunnig än mig. Att dela upp dessa hittepåhistorier i två delar räcker gott för mig som inte delar ditt intresse för religiösa skrifter.

Vad gäller att uttala sig om saker man inte vet ett uns av, eller har dålig koll på, har vi dock gemensamt.
Hittepå? Du har full rätt att tro det, om det är din tro, en tro som är lika god som någon annan tro,
Andra tror annorlunda. Alla har olika tro.
 
P
kashieda kashieda skrev:
Saker vi glömt: folk som kan skilja på ateism och agnosticism :cool:
Skillnaden är hårfin, men jag tror inte på något av dem. Jag har inget behov av obevisbara hypoteser.
 
Exostor Exostor skrev:
men gamla 2760 är borta iallafall. Hur många vet vad det var, utan att googla?
Jag har touchat på ämnet i vintråden

Coravin vinsystem används på en öppnad flaska vin bredvid ett glas med rödvin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus Filip skrev:
Hittepå? Du har full rätt att tro det, om det är din tro, en tro som är lika god som någon annan tro,
Andra tror annorlunda. Alla har olika tro.
Bara du inte låter din tro styra ditt liv så har jag viss respekt för att du tror. Det är när religiösa skrifter, vissa värre än andra, är en sorts rättesnöre och påverkar hur folk ska leva och tänka som jag blir avogt inställd till religion i största allmänhet.
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Inga rätt eller fel i ett språk?
Självaste Kungen är chef för SA och de anger vad som är rätt. 7kt många i vårt land kan inte ens formulera ett brev ellet stava rätt. Fick rabattcheckar på " disel" från Cirklek. Preem gjorde reklam för vildsvinskorv. Det stod längst ned "produkten innehåller också fläskkött"

När jag skriver dito i mail till kollegor vet de inte vad det betyder.
Var nyss i naturreservatet Skipås. Länstyrelsen hade satt upp skylt. Något i stil med. Får kan dö av lösspringande hundar. Hur f_n är det möjligt? Får kan alltså dö om jag har en lös hund.

På en lunchbuffé i Gbg står det skyltar ovanför vissa rätter "Glutenallergi" Vad menas?
Svenska Akademin bestämmer inte över svenskan. De dokumenterar den och ska arbeta för dess utveckling, men de bestämmer ingenting.

Att man sedan använder SAOL när man spelar Alfapet är för att det annars skulle spåra ur fullständigt om alla fick stava och hitta på ord som de ville.

Kungen är inte chef över Svenska Akademin, han är dess beskyddare. Idag ett helt formellt uppdrag.

Även om jag själv ibland kan känna mig som språkpolis, eller i alla fall språknörd, så vill jag för den skull inte hävda att det finns några bestämmelser om svenskan. Man få prata och skriva precis som man vill. Man får naturligtvis väga den här friheten mot att folk inte förstår vad man säger eller att man låter som en idiot.

Sedan tycker jag att om man ska klaga på att andra stavar fel så ska man vara väldigt noga med att man själv stavar rätt.

Att ange att korven innehåller fläskkött är väl snarare ett livsmedelstekniskt problem än ett språkproblem. Jag tror att det är en rutinmässig varning till de grupper som inte kan tänka sig att äta fläskkött. Det är lättare att klippa in standardformulering än att skriva nåt i stil med "tänk på att vildsvinet också är en gris, så om du tycker att gris är haram så gäller detta även vildsvin".

Ja, får kan bli så stressade av hundar som far ikring så de dör. Det är också ett konstaterande av fakta och inte något språkligt fenomen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Tvåsjusexnoll - vino tinto Espanol
2881 drack vi.
Tjuåttaåttiett - Full som ett spett :D
 
S Stefansod68 skrev:
International Cooperative Alliance. Dvs Konsum...
Nja, nu är vi i Sverige!
Ica var tidigare en förkortning av Inköpscentralernas Aktiebolag
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ica
 
Keiller Keiller skrev:
2881 drack vi.
Tjuåttaåttiett - Full som ett spett :D
Ååh, Beyaz :love: Eller som entusiasterna sa: Chateau Beyaz!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.