Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
M mickef skrev:
Jag tror inte att det skulle fungera som en programidé. Du är fri att utforma ett eget krisupplägg.
Ett bra krisupplägg är att vaccinera så många som möjligt.
Det hjälper;);)
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför då?
Tror du att 9 av 10 dödsfall pga. vaccinerna inte rapporteras in av vare sig sjukvård, äldreomsorg eller anhöriga?
Det är det mörkertal som Ulltand tror gäller för postcovid.
Hmm.. Var det inte nån som sa att 30% av alla smittade får postcovid. Och om 9 av 10 inte rapporteras betyder det alltså att 300% av alla smittade får postcovid.
 
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J
S SnickareHobb skrev:
Hmm.. Var det inte nån som sa att 30% av alla smittade får postcovid. Och om 9 av 10 inte rapporteras betyder det alltså att 300% av alla smittade får postcovid.
Det är därför han kallar det mycket vanligt:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Ett bra krisupplägg är att vaccinera så många som möjligt.
Det hjälper;);)
Under tiden det tar att framställa ett vaccin kan det vara bra att ha en plan A.
 
M mickef skrev:
Under tiden det tar att framställa ett vaccin kan det vara bra att ha en plan A.
Nu gäller ju tråden covid där det finns ett antal mer eller mindre effektiva vacciner och du svarade Birgit med att istället för att vaccinera skulle jordens befolkning hållas i lock down i två veckor!!!!
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Det skulle naturligtvis ta sin tid att planera en riktig lockdown. Särskilt utsatta men som klarar sig utan vård samlas i grupper, vårdbehövande är ju redan samlade så de isoleras med sina vårdare osv. En beredskapsstyrka kanske bestående av värnpliktiga och stafettläkare och sköterskor bestyckade med smittsskyddsutrustning står i beredskap att rycka ut vid behov. Om man har en krisberedskap för en riktig kris kan man lösa det.
Jag kan/tänker inte utveckla det ytterligare.
Men man har ju inte tid att planera en nedstängning, den hade behövts göras direkt i mars förra året.

Ditt förslag kräver även ändring av grundlagen vilket (tack och lov) tar lång tid att utföra.

Du kan ju inte samla folk i grupp, för då kan du ju få smittspridningskedjor så att det verkligen inte räcker med 14 dagar. Även att isolera en familj på 4 personer där en i taget smittar en annan person gör att typ 4 veckors isolering behövs.

Har du tänkt på vad som händer om ett enda land utför en sån nedstängning och sen har en landsgräns som tillåter att personer tar sig över gränsen t.ex. för mattransporter?
Det gör den inte särskilt verksam om den inte kombineras med vaccinering av alla.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag tror absolut att 9 av 10 av biverkningarna inte rapporteras in, och det kan mycket väl vara mer än så.
Ja, men att inte alla som får ont i armmuskeln, feber i två dagar, huvudvärk och andra milda, vanliga och välkända biverkningar inte rapporteras in spelar ingen roll. Deras frekvens är välkänd sen fas 3-studien.

Det viktiga är att biverkningar som kräver sjukhusvård och/eller orsakar dödsfall kommer fram.

Att ta upp milda vaccinbiverkningar som ett skäl till varför det skulle vara värre att vaccinera sig än att bli sjuk är som att argumentera för att covid är mycket farligare därför att det var många okända fall under första vågen så att det framför allt var de allvarliga fallen och dödsfallen som blev kända.

Nej, milda biverkningar fungerar bäst att jämföra med mild covid (och där förekommer det också underrapportering), biverkningar som kräver sjukhusvård bör jämföras med covid som kräver sjukhusvård, dödsfall pga. vaccin bör jämföras med dödsfall pga. covid.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Hmm.. Var det inte nån som sa att 30% av alla smittade får postcovid. Och om 9 av 10 inte rapporteras betyder det alltså att 300% av alla smittade får postcovid.
Jag tänkte på att Ulltand anser att minst 10 % får postcovid men antalet som har fått diagnosen postcovid är 1-2 %. Alltså en faktor 10 mellan rapporter och åsikt.
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, men att inte alla som får ont i armmuskeln, feber i två dagar, huvudvärk och andra milda, vanliga och välkända biverkningar inte rapporteras in spelar ingen roll. Deras frekvens är välkänd sen fas 3-studien.
Nu får du sluta tramsa dig. Jag svarade ursprungligen @Nissens när han menade att underrapportering av långtidscovid var större än biverkningar. Sedan kommer du med löjliga kommentarer där du försöker ändra mitt uttalande till vaccindöda.

Ni (du med flera) försöker hela tiden att låtsas att covid är värre än det är och att vaccinet är bättre än det är. Samtidigt kräver ni referenser till vetenskapliga studier från era motståndare.

Ni diskuterar på sandlådenivå och jag börjar bli trött på det.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Nu får du sluta tramsa dig. Jag svarade ursprungligen @Nissens när han menade att underrapportering av långtidscovid var större än biverkningar. Sedan kommer du med löjliga kommentarer där du försöker ändra mitt uttalande till vaccindöda.

Ni (du med flera) försöker hela tiden att låtsas att covid är värre än det är och att vaccinet är bättre än det är. Samtidigt kräver ni referenser till vetenskapliga studier från era motståndare.

Ni diskuterar på sandlådenivå och jag börjar bli trött på det.
Och jag upplever det som att du hela tiden försöker låtsas att covid är mindre farlig än det är och att vaccinet är sämre än det är.

Jag och andra har länkat till massor av studier om covid och vacciner i nyhetstråden framför allt. När jag har försökt ta upp studier i den här tråden och föra fram för- och nackdelar med dem så har jag mötts av att jag tramsar, skriver plakat av text i stället för att bara skriva en mening. Då känns det rätt meningslöst att lägga tid på att vara seriös när det bara anses vara negativt.
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Då känns det rätt meningslöst att lägga tid på att vara seriös när det bara anses vara negativt.
Då är det kanske bättre att sluta skriva (och läsa) så mycket.
Jag själv läser inte längre alla inlägg, men fokuserar framförallt att rätta er när jag ser att ni överdriver, och de andra covidtrådar läser jag inte alls längre.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Då är det kanske bättre att sluta skriva (och läsa) så mycket.
Jag själv läser inte längre alla inlägg, men fokuserar framförallt att rätta er när jag ser att ni överdriver, och de andra covidtrådar läser jag inte alls längre.
Nej, jag anser det fortfarande viktigt att svara när folk skriver sånt som inte stämmer med samlad kunskap och forskningsläget. Om vi inte vore några stycken som gjorde det skulle konspirationsteorierna flöda fritt och bara bli större och större.

Inte undra på att dina inlägg känns så vinklade.
 
  • Gilla
  • Älska
Karlia och 8 till
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Då är det kanske bättre att sluta skriva (och läsa) så mycket.
Jag själv läser inte längre alla inlägg, men fokuserar framförallt att rätta er när jag ser att ni överdriver, och de andra covidtrådar läser jag inte alls längre.
Men du överdriver ju vaccinets biverkningar och verkar inte ta till dig alls alla problen covidinfektionen för med sig. Allt ifrån dödsfall till sjukhusvård och IVA vård. Och så långtidscovid på det…

Det är bara tramsigt när du försöker få det till att vaccinerna är ens en bråkdel av det… det är en ”no-brainer” att vaccinera sig.
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:
Men du överdriver ju vaccinets biverkningar och verkar inte ta till dig alls alla problen covidinfektionen för med sig. Allt ifrån dödsfall till sjukhusvård och IVA vård. Och så långtidscovid på det…
Jag antar utmaningen, kom med ett exempel där jag gör så.
 
A Argastesnickaren skrev:
Nu gäller ju tråden covid där det finns ett antal mer eller mindre effektiva vacciner och du svarade Birgit med att istället för att vaccinera skulle jordens befolkning hållas i lock down i två veckor!!!!
Vi får kalla det plan B då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.