Plötsligt händer det!

Det här bli bra :)
 
Skulle vara snyggt med falsat plåttak, men en bra ytpapp är också bra.
Och lika smäcker jämfört med pannor.

Om dina hantverkare är bra så behandla dom bra och anlita dom nästa gång det behövs hjälp.

//AA
 
S saiter skrev:
Skulle vara snyggt med falsat plåttak, men en bra ytpapp är också bra.
Och lika smäcker jämfört med pannor.

Om dina hantverkare är bra så behandla dom bra och anlita dom nästa gång det behövs hjälp.

//AA
Papp tycker jag inte så värst snyggt, praktiskt kanske men jag väljer nog mer mellan tegel och plåt. behandla hantverkarna bra? Jag är knappt är hemma så de får klara sig själva :). De styr sitt eget jobb vilket jag tror de flesta vill och att de då också tar ansvar för den frihet det innebär. Eller hur menar du?
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Om du är nöjd med deras insats så säg det och släng åt dom en bullpåse.

//AA
 
Min köksbnyggare fick ettdussin golfbollar då han skulle golfa hela veckan efter han var klar hos mig :)
 
  • Gilla
HLen och 1 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
Om du är nöjd med deras insats så säg det och släng åt dom en bullpåse.

//AA
Klart jag säger tack på något lämpligt sätt när de är klara och jag är nöjd o glad. Om de är bra kommer jag vara väldigt tacksam att ha hittat snickare jag vill använda igen. De växer inte på träd.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Nu händer det grejer dagligdags. I helgen var jag borta på middag en natt och med min begränsade tid shellackade jag takutsprånget på verandan, en omgång pärlspont och målade en omgång ytterpanel. Mån-ons har snickarna tagit bort all panel på en sida av framsidan och reglat upp för vindduk panel och byter nu timmer under fönster. Det var väntetid på timmer men en snickare hade över hemma i rätt dimension så nu är det hos mig. Enda orosmolnet är att fönsterkarmarna inte var i bra skick, tidigare halvdana lagningar i kombination med att det varit otätt gör att det behövs nya. Problemet då blir att bågarna är ojämna och sneda, vilket gör tillverkning av nya karmar mer komplicerad och därmed dyrt. Imorgon får jag en prisuppgift på det. Alltid är det nåt :)

Grannen hade varit förbi o pratat med snickarna och då lämnat en traktorskopa till skräp och sen tömt i sin eldningshög. Fantast trevligt. Jag ringde idag och då berättade han att det nu också är dags för att gräva för avlopp/fiber. Allt på en gång, men bra att det händer lite.
Trave av borttagen träpanel och byggavfall på gräs vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av husvägg med borttagen panel och uppreglat för vindduk, samt verktyg och arbetskläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålade pärlspontpaneler torkar inomhus på bockar, med byggmaterial och skyddsplast runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
Slutet på vecka 2 av snickarnas närvaro. Båda väggar är nu bara och reglade för panel. Ingen otäck överraskning där de tagit bort mer panel utan det var fint trä. Någon har bytt syll vid tidigare renovering, notera betongkanten. Det håller i alla fall ihop, vilket är mer än man kan säga om lagningarna på andra sidan. Jag har gjort mitt bästa där jag fått bort trasig betong, egentligen är det för kallt nu att hålla på bruk men det kan bli lite halvt inbyggt av panelen så bättre än inget. Jag har också drevat och målat, sen gick den helgen… nu ska jag förbereda mat för nästa helg när jag får förstärkning i jobbet.
Såg en liten metallgrej i väggen, nån som vet vad det är?
Renoverad vägg med bar trästruktur och horisontellt reglade områden, fönster och betongkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbjälke och betongkant i en vägg under renovering, ingen synlig metallgrej.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trävägg med grovt urtag för en gammal metallkonstruktion, omgivet av spån och sågspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad vägg med nya reglar och synlig betongkant vid syll, samt en delvis målad fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
"Metallgrejen" kan nog vara någon form av bricka och skruv som används för att "hålla ihop huset"..

I höjd med golvet eller en vägg på andra sidan?
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Uppe nära taket, i slutet av en långsida:
Detaljbild av träväggs hörn nära taket med synlig isolering och ett metallfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle bli förvånad om det inte finns en likadan på andra sidan huset..
 
Violina Violina skrev:
Skulle bli förvånad om det inte finns en likadan på andra sidan huset..
Spännande, vi får se när det är dags för den sidan!
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Vilken fantastisk tråd! Jag sitter mitt i en köksrenovering och tycker det är jobbigt att ha en massa snickare/elektriker/rörmokare och målare som trängs i huset - men din renovering som spänner över 3(?!) år nu, ger mig lugn att saker blir bättre även när det känns lite rörigt :D

Följer med intresse!
 
  • Gilla
HLen och 2 till
  • Laddar…
Kul tråd att följa. Jag har missat den innan men läst hela nu. Bra jobbat. Min förra renovering höll på i 8 år, men nu har vi sålt huset och köpt ett nytt projekt (det gamla började ju bli ”färdigt”) :crysmile:
 
Ville bara instämma, roligt att följa TS och grattis tlill ett fint hus! Vilket arbete du har lagt ner! Så roligt att höra att du har anammat byggnadsvårdens filosofi och vårdar och bevarar i stället för att riva ut och kasta bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.