Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det har väl ingen lärt sig?
De nya pengarna kom precis när vi slutade använda kontanter.

Det måste vara gyllene tider för falskmyntare. Trots att de nya sedlarna är fullproppade med finesser som ska skydda mot förfalskning spelar det ingen roll. Ingen vet hur sedlarna ser ut ändå.

Gör ett test på fikapausen. Be dina kollegor att beskriva de svenska sedlarna ur minnet. De flesta får inte ens färgen rätt.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Det är inte tid du sparar, det är pengar.

När du självscannar kan du se vad allting kostar, så du inte blir lurad på grund av försåtligt prismärkta varor. Det är mitt främsta skäl att självscanna.
Jag brukar läsa kvittot funkar ganska bra
 
A andersmc skrev:
Det måste vara gyllene tider för falskmyntare. Trots att de nya sedlarna är fullproppade med finesser som ska skydda mot förfalskning spelar det ingen roll. Ingen vet hur sedlarna ser ut ändå.
Jag misstänker att kassapersonal på ställen som tar emot kontanter vet hur de ser ut. Och enskilda som i privata affärer blir pålurade falska sedlar får nog skylla sig själva.
 
K kortis skrev:
Jag brukar läsa kvittot funkar ganska bra
Så du betalar i kassa med personal och sedan åker du hem och går igenom allt du köpt och jämför med kvittot? Hur mycket tid tycker du att du spara jämfört med självscanningen genom att göra så?

Och vad gör du när du hittar ett fel? Åker du tillbaka till butiken för att kaffet var 5 kr dyrare än det stod på skylten?
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
P pmd skrev:
Alla varor i dagligvaruhandeln måste väl vara tydligt prismärkta?
Men visst, det kan ju hända misstag. Då får man väl i värsta fall stoppa varan i kassan. Jag brukar följa med på skärmen när kassapersonen scannar.

Sen ett drygt år handlar jag aldrig i livsmedelsbutiker så jag slipper fundera på problemet.
Det är den där systematiska försåtligheten jag retar mig på. Som när det ligger en stor korg med kexpaket och där är en stor skylt:" Vaniljkex - 3 för 20:-" och du tar tre paket. När du sedan kollar vad du betalt så är det inte 20:- utan 45:-, eftersom det i korgen var blandat vanilj- och citronkex och du råkade ta två vaniljkex och ett citronkex. Eftersom det var inte extrapris på citronkexen fick du tre paket för ordinarie pris 14:95.

Eller en stor skylt med stor text: "Juice - 2 för 25:-". Men sedan står det under med 4pt font "Gäller ej Apelsin, Grapefrukt, Mango, Tropisk, Äpple eller Blodapelsin"

Eller när saker inte står vid sin prisskylt, utan det är något mycket dyrare som står där i stället.
 
P pmd skrev:
Jag har aldrig självscannat i en livsmedelsbutik. Där är sällan köerna så långa att jag bedömer att det skulle spara tid att självscanna. Tränad kassapersonal är ju betydligt snabbare på att scanna varor än vad jag är. Om det medförde någon slags rabatt så skulle jag kanske ge mig på självscanning.

Nuförtiden beställer jag dock hem alla varor. Det är bekvämare.
Större hot mot kassören och affären än att scanna själv.
Kassören får ett sämre jobb, plocka varor till folks matkassar.
Vi har ingen affär att handla i när vi behöver.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
useless useless skrev:
Mönsterkort med fotosubstrat, UV-lampa och OH-bilder man skrev ut på skolan 3 mil bort och fick modifiera med tuschpenna för att man hade missat saker...
Oj, vad jobbigt men skitkul! Man gjorde elektronik som inte fanns att köpa.
 
Alfredo Alfredo skrev:
OH-bilder? Minns ingen IC-gnuggisarna och svarta tejpen...
IC-gnuggisar, kräpptejp så man kunde svänga i hörnorna. Ibland hade man skarvat och lämnat en mikroskopisk glipa i en ledare. Blev avbrott som man upptäkte den hårda vägen. Många nätter med lödrök i ögonen på den tiden!
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
P
A andersmc skrev:
Det är den där systematiska försåtligheten jag retar mig på. Som när det ligger en stor korg med kexpaket och där är en stor skylt:" Vaniljkex - 3 för 20:-" och du tar tre paket. När du sedan kollar vad du betalt så är det inte 20:- utan 45:-, eftersom det i korgen var blandat vanilj- och citronkex och du råkade ta två vaniljkex och ett citronkex. Eftersom det var inte extrapris på citronkexen fick du tre paket för ordinarie pris 14:95.

Eller en stor skylt med stor text: "Juice - 2 för 25:-". Men sedan står det under med 4pt font "Gäller ej Apelsin, Grapefrukt, Mango, Tropisk, Äpple eller Blodapelsin"

Eller när saker inte står vid sin prisskylt, utan det är något mycket dyrare som står där i stället.
Handla inte i affärer som gör så. Alla gör inte så.
(Fast självscanning hjälper ju också förstås).
 
P
Isakare Isakare skrev:
Större hot mot kassören och affären än att scanna själv.
Kassören får ett sämre jobb, plocka varor till folks matkassar.
Vi har ingen affär att handla i när vi behöver.
Ni får väl beställa hem också? Det är oerhört skönt att slippa åka till stan och trängas i butiker.
 
P
banjoragge banjoragge skrev:
IC-gnuggisar, kräpptejp så man kunde svänga i hörnorna. Ibland hade man skarvat och lämnat en mikroskopisk glipa i en ledare. Blev avbrott som man upptäkte den hårda vägen. Många nätter med lödrök i ögonen på den tiden!
Lödrök i ögonen är väl ungefär lika jobbigt som rödlök i ögonen? :)
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Så du betalar i kassa med personal och sedan åker du hem och går igenom allt du köpt och jämför med kvittot? Hur mycket tid tycker du att du spara jämfört med självscanningen genom att göra så?

Och vad gör du när du hittar ett fel? Åker du tillbaka till butiken för att kaffet var 5 kr dyrare än det stod på skylten?
Jag kontrollerar kvittot när jag har gått några steg från kassan. Jag sparar ingen tid alls det tar nu för tiden ex på Bauhus extremt mycket längre tid i kassan men jag vägrar att delta i att göra personal arbetslös för att öka vinsten för butiken
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Statlig inkomstskatt börjar vid 43600, humor det räknas som höginkomsttagare
Har du j.vligt svårt att förstå att detta inte är ett politiskt forum???
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Busringningar.:D
Numera kommer de från något afrikanskt land, och är bara en enda signal, så du ska bli nyfiken och ringa tillbaka, till höga kostnader…
 
B b8q skrev:
Numera kommer de från något afrikanskt land, och är bara en enda signal, så du ska bli nyfiken och ringa tillbaka, till höga kostnader…
Har säkert tagits upp tidigare, men det får mig att tänka tillbaka på tiden när det fanns en massa tjänster som man ringde till som kostade upp mot 20kr per minut. Eller för den delen hur man beställde ringsignaler (crazy frog någon?).

Och leder en utsökt in på de som kunde ladda sin egen samtalspott genom att alla andra ringde dem, så de ringde oftast bara ett par signaler för att få den andra att ringa upp. Kommer ihåg att min körskolelärare var frustrerad på det.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.