Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Ja det blev fel, jag menade såklart viruset

Rätt så många faktiskt. Jag vet att det fanns hundar, katter, leon, minkar, och då är det inte så långsökt att många fler arter kan bli smittade

Eftersom människor på hela jorden bär på covid, blir det även många djur som kan bli smittade. Att då en av dessa djur skulle lyckas återsmitta människan är inte så långsökt

Jag tycker öht inte att man ska vaccinera folk om det inte finns en betydande risk att de får stora problem med covid.
Du hoppade över fråga 2.

1. Hundar och katter, som blir smittade av människor, lever med de människorna och sprider inte viruset vidare till i andra i en mer än 6 månader lång kedja innan det blir smittspridning tillbaka till en människa. Det är väl också mycket sällsynt att människor blir smittade av kattor och hundar.
Utifrån vad vi vet om SARS CoV-2 och andra coronavirus idag anses risken att ditt husdjur skulle smittas av humant coronavirus som mycket liten och det finns idag inga tydliga bevis för att människor kan smittas av sina husdjur.
https://www.anicura.se/aktuellt/nyh...liga-fragor-och-svar-om-coronavirus-hos-djur/

Det lär väl vara lejon i djurparker som kan bli smittade av människor. De lever i en liten grupp där viruset lär gå runt på mindre än 6 månader. Dessutom är det på gång med vaccinering av den typen av djur.

Minkar i fångenskap lever också på ett sånt sätt att på 6 månader har viruset gått runt bland alla minkarna på en farm.

Jo, det är långsökt att många fler arter kan bli smittade. Olika artgrupper har olika typer av mottagare på sina celler så virus fungerar sällan på många olika sorters biologiska släkten.

3. Det gäller ju inte att ett djur blir smittat och då direkt smittar en människa utan att viruset ska överleva i mer än 6 månader bland djuren, dvs. till människors immunitet är för låg, innan det kan smitta tillbaka.

4. Alla människor har en betydande risk för att få en allvarlig covid eller allvarlig postcovid. Båda delarna är oönskat eftersom det påverkar samhällets funktioner.
 
J
P Pin skrev:
Det går bra att säga du till mig. Vad andra drivs av kan jag inte svara på.

Jag jagar inga meningsmotståndare. Precis som jag skrev så är jag intresserad av argumenten. Skulle argumenten vara goda köper jag dem och kanske ändrar jag själv uppfattning.

Du projicerar din egen rigida inställning på mig. Du har inte en enda gång i det här sidospåret varit intresserad av att ta in det jag skrivit utan varje gång gått i försvarsställning. Att du nämnt att trolla är symptomatiskt.[/QUOTE
Instämmer med ovanstående. Ett evigt tjafsande likt att diskutera med en tolvåring.
 
A Abies koreana skrev:
Självklart gör jag det, större delen av vår vakna tid ägnar vi oss åt att värdera fakta, kallas för åsiktsbildning.

Fakta (singularis faktum) är ett säkert och konstaterat sakförhållande - neutralt.

Det vi ägnar oss åt är teorier och tolkningar av fakta dvs värderingar.
Så det var semantik redan från början?
 
Nissens Nissens skrev:
Vad är ens ”trädgränsens utbredning”?
En gräns som breder ut sig?
Jag vet inte men det ska tolkas som att trädgränsen kryper uppåt i fjällvärlden.
 
Vad har trädgränsen med vaccinet att göra undrar jag?
 
P Pin skrev:
1 Jag har haft covid så jag har tillräckligt skydd
2 min släkting fick allvarlig biverkning så då ser jag hög risk gör mig själv
3 vaccinet är mer riskfyllt än covid
4 jag är så frisk så jag oroar mig inte för covid
5 covid är överdrivet och vaccin därför onödigt
6 det är en konspiration (med ett otal underavdelningar hur detta har gått till)
7 vill inte att storföretagen ska tjäna pengar
8 vaccinet borde gå till fattiga länder istället
9 jag väntar och ser
10 vaccinet är inte tillräckligt testar ännu
11 det räcker att tillräckligt många andra vaccinerat sig

Det kanske finns fler, fyll då gärna på listan.

Jag tycker samtliga av dessa är mer eller mindre dåliga skäl.
Varför anser du dessa vara dåliga skäl? Jag tycker flera av dessa är nog så bra. Vad söker du efter för sorts skäl? En forskningsrapport som säger att alla med blå ögon dör av sprutan?

Det är ju faktiskt så att var och en får bestämma vilka mediciner dom vill eller inte vill använda. På samma sätt som var och en får bestämma om dom ska bruka nikotin eller droger, trots att dessa orsakar mängder av sjukdomar och död.
 
S SnickareHobb skrev:
Vad har trädgränsen med vaccinet att göra undrar jag?
Inget.
 
P Pin skrev:
Det går bra att säga du till mig. Vad andra drivs av kan jag inte svara på.

Jag jagar inga meningsmotståndare. Precis som jag skrev så är jag intresserad av argumenten. Skulle argumenten vara goda köper jag dem och kanske ändrar jag själv uppfattning.

Du projicerar din egen rigida inställning på mig. Du har inte en enda gång i det här sidospåret varit intresserad av att ta in det jag skrivit utan varje gång gått i försvarsställning. Att du nämnt att trolla är symptomatiskt.
Kan du ge ett exempel på ett argument som du har accepterat och ändrat uppfattning om?
 
Att nyligen ha haft Covid kan vara ett bra skäl att skjuta på vaccineringen i kanske 6 månader.

sannolikt ger det den bästa immuniteten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M mickef skrev:
Kan du ge ett exempel på ett argument som du har accepterat och ändrat uppfattning om?
Nej.

Efter nästan 7000 inlägg har jag inte ändrat min egen uppfattning (det var det jag menade, inte uppfattning om argumenten, men även det är intressant).
Däremot har jag en mycket bättre förståelse för hur de som är emot vaccinet resonerar.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Alternativt försågs med proviant tillräckligt för att isolera sig under två veckor.
Det går inte eftersom det finns folk som har hemtjänst och bor på äldreboenden just för att de inte kan laga mat, inte kan värma mat, inte kan gå på toaletten själva, inte kan klä på sig själva osv.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Varför anser du dessa vara dåliga skäl?
Tråden är väl så här lång just för att Pin m.fl. har förklarat flera gånger varför de argumenten är dåliga.
 
S SnickareHobb skrev:
Varför anser du dessa vara dåliga skäl? Jag tycker flera av dessa är nog så bra. Vad söker du efter för sorts skäl? En forskningsrapport som säger att alla med blå ögon dör av sprutan?

Det är ju faktiskt så att var och en får bestämma vilka mediciner dom vill eller inte vill använda. På samma sätt som var och en får bestämma om dom ska bruka nikotin eller droger, trots att dessa orsakar mängder av sjukdomar och död.
Naturligtvis får var och en bestämma själv, inget jag eller andra i tråden säger emot. Det bör dock vara välinformerade beslut, som tex för nikotin bör du känna till riskerna och därefter väga dem mot nyttan/njutningen. Just droger är inte helt fritt fram att bestämma själv, men det vet du nog redan. Även nikotin är begränsat till ålder och platser.

Lite mer om hur jag ser på dessa argument:

1 Jag har haft covid så jag har tillräckligt skydd: rimligt argument, ser dock inte vad vaccinet skulle göra för skada om inte argumentet kombineras med något annat argument i listan
2 min släkting fick allvarlig biverkning så då ser jag hög risk gör mig själv: rimligt argument, förutsatt att biverkningarna beror på genetiken
3 vaccinet är mer riskfyllt än covid: helt felaktigt
4 jag är så frisk så jag oroar mig inte för covid: varför då oroa sig för vaccinet
5 covid är överdrivet och vaccin därför onödigt: covid medför stora risker så jag tycker inte det är överdrivet. Och återigen varför skulle vaccinet vara ett problem?
6 det är en konspiration (med ett otal underavdelningar hur detta har gått till): konspirationsteorier är per definition svåra att motbevisa. Därför efterfrågar jag bevis på konspirationen,
7 vill inte att storföretagen ska tjäna pengar: bara rimligt om du inte nyttjar annan sjukvård (vilket du kommer göra om du får allvarlig covid) eller köper något öht från storföretagen, helt orimligt i dagens samhälle, men någon sorts ideologi som jag till del kan respektera
8 vaccinet borde gå till fattiga länder istället: ideologi som jag till del kan respektera. Jag anser att fattiga länder ska lyftas ur fattigdom som nästan alltid beror på bristande demokrati istf att skicka allmosor i form av pengar eller vaccin.
9 jag väntar och ser: väntar på vadå? Godot? Tillräckligt många har tagit vaccinet för att se resultaten.
10 vaccinet är inte tillräckligt testar ännu: se nr 9
11 det räcker att tillräckligt många andra vaccinerat sig: det stämmer om det verkligen är tillräckligt många som vaccinerar sig. Egoism.

En sådan forskningsrapport som du nämner finns inte och kommer aldrig att skrivas. Det som finns är rapporterade problem från lätta biverkningar via svåra biverkningar till några dödsfall. Detta bör då jämföras med rapporterade fall och sviter av covid. Sedan får var och en bestämma själv precis som du skriver.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Naturligtvis får var och en bestämma själv, inget jag eller andra i tråden säger emot. Det bör dock vara välinformerade beslut, som tex för nikotin bör du känna till riskerna och därefter väga dem mot nyttan/njutningen. .
Nikotin klassas som läkemedel och säljs receptfritt på tex apotek.

Nikotin är helt ofarligt om det inte överdoseras.

Rökning däremot är mycket farligt.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Det är positivt för trädgränsens utbredning det är ingen värdering.
Vad menar du med trädgränsens utbredning? Betyder det att trädgränsen flyttar sig uppåt eller neråt?
Positivt brukar betyda uppåt ibland, men en utbredning går väl inte uppåt eller nedåt?

Positivt används så ofta i värderingssammanhang att det inbjuder till att tolka in en värdering när det används i andra sammanhang.

För en del männniskor är det positivt att trädgränsen klättrar uppåt men för andra kan det vara negativt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.