P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har du haft covid så vet du att doftsinnet är väldigt stor del av smaksinnet. Enbart surt/salt/beskt som uppfattas på tungan.
Samt sött och umami.
Tog mig ett halvår återfå smaken helt. Inte roligt
Usch, jag skulle vara mycket nervös över risken att inte återfå smak och lukt alls.
 
BengtH BengtH skrev:
Kanske dags att komma ihåg vad TRÅDEN HANDLAR OM?? - eller borde handla om. :confused:
Jo, back to topic!
 
P pmd skrev:
Samt sött och umami.

Usch, jag skulle vara mycket nervös över risken att inte återfå smak och lukt alls.
Jo det var läskigt. Vissa har ju inte fått tillbaka det än. Fyfan, mardröm för mig som lever för drycken och maten.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Fadai Fadai skrev:
Saker som vi glömt bort…. efter alla stickspår har jag snart glömt bort vad den här tråden handlade om från början. :thinking:
Är det bara jag som hade glömt VDN (se inlägg #3560)?

Jag lägger till en bild så kanske det lyckas trigga någons glömska.

%7B5A71084B-0551-432A-99BF-FB6A26E33F82%7D.jpg
 
  • Gilla
Jonas Persson och 6 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har SEBs utökade sjukvårdsföraäkring. Den kommer inte i närheten av alternativen ovan. Har du en bra försäkring i de länderna så screenar de dig med magnet kamera med jämna mellanrum osv.
Och om de hittar nåt misstänkt så avslutas försäkringen omedelbums. ;)
 
P pmd skrev:
Man måste maskera med vitlök att det är en snigel man äter, alternativt se till att det smakar något.

Jag äter inte djur som saknar ben eller som har fler än fyra ben. Fiskar undantagna.
Du missar ju massor med delikatesser då. Ostron, Moule marinière, Hummer och andra skaldjur, osv.
 
P pmd skrev:
Och om de hittar nåt misstänkt så avslutas försäkringen omedelbums. ;)
Nja, men däremot kan det bli svårt skaffa en. Iallfall i Sverige/Usa. Vet inte hur det fungerar i Schweiz / nederländerna på den punkten får jag erkänna. Men jag har för mig iaf den nederländska förbjuder sådant.
 
P
K kortis skrev:
Hum men nu finns ju hemtjänstpersonal som ex städar o duschar o allt sånt men ja jag förstår vad du menar
OK. Man ska inte hänga upp sig på ordet hemtjänst. Det var kanske ett dåligt ordval av mig för att beteckna alla sorters tjänster som man kan få utförda i hemmet. Förmodligen är den första association du och många andra gör till den kommunala hemtjänsten, men det var alltså inte den jag syftade på i första hand.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Tidningarna lägger väl mest ut negativt om honom. Sen är de väl alla som tycker det är fult att tjäna pengar =)
Men vi var över pengadiskussionen.
OK, vi borde byta tråd, men ämnet är kanske inte värt det. Min fråga föranleddes av att du påpekade att ingen gillar honom på en viss plats
 
Fadai
P pmd skrev:
Är det bara jag som hade glömt VDN (se inlägg #3560)?

Jag lägger till en bild så kanske det lyckas trigga någons glömska.

[bild]
Wow! Den hade jag totalt glömt. Får mig att tänka på EPA av ngn anledning (som jag glömt).
 
Busringningar.:D
 
  • Haha
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Statlig inkomstskatt börjar vid 43600, humor det räknas som höginkomsttagare. Hur som. 8,07 (måste tagit gamla siffror i förra inlägget) inkomstbelopp är 45865. Allt över det får du ingen allmän pension på. Ingen vettig människa kan tycka det är skapligt?

Men man tvingas skatta för det. Pengar man kunde lagt på sin tjänstepension
Ingen vettig människa tar väl ut mer i lön än att inkomsten omfattas av socialförsäkringen?
Jobba mindre eller ta resten i eget bolag bör väl vara skapligt mycket lönsammare?
 
hsd
S skogaliten skrev:
Det där som kör de långa sträckorna finns redan!

Det kallas för "godståg".

Men de kanske är bortglömda....
Dessutom miljövänligt och ofta redan eldrivna
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
P pmd skrev:
OK, vi borde byta tråd, men ämnet är kanske inte värt det. Min fråga föranleddes av att du påpekade att ingen gillar honom på en viss plats
Ah. Nej Sverige i sig är väl inte helt glada för honom. Men det är bara känsligt. Han var jävligt trevlig iallafall.
Vi kan fortsätta på pengar.
Innan de kastade in leksakspengarna. 20or har jag en del drös av kvar =)

OIP.nzZoyfQynOk7aOfuHGdIigHaD-
hd_item_1078145_6fdd9f96b2.JPG
R.fd6e520c6c912c3cf114496dd90563f3
OIP.opKp3kkaXekzBf9nNMQmWQHaD_
R.cbaa5a9d2a91ec04140867a7c55fcd3a
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ah. Nej Sverige i sig är väl inte helt glada för honom. Men det är bara känsligt. Han var jävligt trevlig iallafall.
Vi kan fortsätta på pengar.
Innan de kastade in leksakspengarna. 20or har jag en del drös av kvar =)

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Jag är så gammal att jag kommer ihåg när 50lappen kom, samt att 20an bytte format (bilden i ditt inlägg är väl det gamla formatet).

Idag hanterar jag kontanter för sällan så att jag knappt vet hur de ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.