harry73
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 147 andra personer som har gjort quizet "Hur torr är veden?"
Stämmer det verkligen att fuktig ved leder till mörk rök?
Jag är rätt så säker på att fuktig ved ger vit rök (vattenånga) och att en ofullständig förbränning ger svart rök.
Vit är ljust och svart är mörkt
 
  • Gilla
Octavianus och 3 till
  • Laddar…
B
Den är ju lite gränsfall, för dyngblöt ved ger ju ofta låg temp i eldstaden och därmed ofullständig förbränning och därmed mörk rök.

Tittar man på kraftvärmeverken som eldar spån och bark med 50% fukthalt, men med rätt temp o syrehalt (bra förbränning), så är ju röken ljus/vit.

Kan tycka att det är mer rätt att säga att fuktig ved ger vitare rök...
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Hus tomte
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 472 andra personer som har gjort quizet "Hur torr är veden?"

:surprised:
 
  • Gilla
helgestahill
  • Laddar…
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 508 andra personer som har gjort quizet "Hur torr är veden?"
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 396 andra personer som har gjort quizet "Hur torr är veden?"
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 559 andra personer som har gjort quizet "Hur torr är veden?"

Det här var lite sämre än dom andra quiz jag gjort, var rätt kassa frågor, egentligen bara tre frågor (tror jag) som hade nån relevans mot ved
 
Åsa Lund
Kul med quiz om ved precis när vedboden tar form (och färg) ;) En nästan färdigbyggd, rödmålad vedbod i ett öppet landskap vid skymningen med byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 494 andra personer som har gjort quizet "Hur torr är veden?"
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 652 andra personer som har gjort quizet "Hur torr är veden?"
 
Jag fick 4/10 rätt, vilket är bättre än 1 andra personer som har gjort quizet "Hur torr är veden?"

Och folk googlar svaren. Kan admin göra det möjligt att endast tillåta 15 sekunder att svara samt att man endast får ta testet en gång.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
T
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 88 andra personer som har gjort quizet "Hur torr är veden?"
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 511 andra personer som har gjort quizet "Hur torr är veden?"
 
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 264 andra personer som har gjort quizet "Hur torr är veden?"
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 560 andra personer som har gjort quizet "Hur torr är veden?"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.