G gmanhem skrev:
Enligt offpeak ligger vi ~8% under ett viktat spotpris. Hur ligger ni till?
Jag ligger ca -3,5% från viktat. Sparat 31kr

Jag laddar inga elbilar eller nått. Det enda jag gör är att köra TM, TT, Diskmaskin nattetid
 
Nissens
J joksi skrev:
Nu är det slutdividerst från mitt håll
Ok, då är det ingen mening med att jag svarar på frågorna du ställde.

Men att du inte förstår vad jag skrivit är mer ditt problem än mitt eftersom du inte är intresserad av att få veta.
 
Redigerat:
  • Gilla
joksi
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, då är det ingen mening med att jag svarar på frågorna du ställde.
De var retoriska ;)
Peace!
 
Nissens
J joksi skrev:
De var retoriska ;)
Peace!
Visst, lite som att kaste sten i glashus att ifrågasätta andras inlägg och samtidigt inte vilja ha någon respons.

Självklart kan man ifrågasätta att du över huvud taget skriver ett sådant inlägg. Omöjligt att förstå syftet med det.
 
Nissens Nissens skrev:
Visst, lite som att kaste sten i glashus att ifrågasätta andras inlägg och samtidigt inte vilja ha någon respons.

Självklart kan man ifrågasätta att du över huvud taget skriver ett sådant inlägg. Omöjligt att förstå syftet med det.
Jag var väl tydlig i att jag inte såg meningen ned dina, så vi kan väl säga att vi är överens om att vi inte är överens!
 
  • Gilla
Xperia
  • Laddar…
Skummat denna långa tråd och det pratas om nån kod om man blir ny kund hos Tibber. Nåt som funkar fortfarande? Gissar att ngn här inne har koll på detta? :)
 
canon78 canon78 skrev:
Skummat denna långa tråd och det pratas om nån kod om man blir ny kund hos Tibber. Nåt som funkar fortfarande? Gissar att ngn här inne har koll på detta? :)
PM :cool:
 
canon78 canon78 skrev:
Skummat denna långa tråd och det pratas om nån kod om man blir ny kund hos Tibber. Nåt som funkar fortfarande? Gissar att ngn här inne har koll på detta? :)
1000 tack för kod! Bra respons :)
 
Fick svar via mail från Tibber på frågan om hur de räknar ut priset för smart laddning via Easee och hur deras 50%-avdrag fungerar. Tänkte det kunde vara intressant för fler så jag lägger upp det här.

"Hej!
Vi garanterar alltid minst 50% lägre pris på elbilsladdning via Easee jämfört med resten av hushållets elpris. Skulle din elbilsladdning bli billigare kommer det att reflekteras på fakturan men än så länge händer det ofta att vi rabatterar ner kostnaden för att laddningen inte blivit så mycket billigare som vi hoppats.

Ett exempel på detta:
Hushållets El november: 24 öre/kWh
November Easee laddning: 51kWh: 9kr
9/51 = 18 öre/kWh
Eftersom laddningen i det här fallet är dyrare än 50% av hushållets övriga el har vi rabatterat laddningen till 24/2=12 öre/kWh istället för 18 öre/kWh

Vi tar även höjd för eventuella problem med smartladdningen som gör att bilen kan ladda under tider då det inte är billigast för att kompensera för mycket hellre än för lite. I ditt fall laddades exempelvis bilen vid ett tillfälle då priset var mycket högt vilket vi då har rabatterat ner rejält eftersom vi har denna garantin.

Oavsett garanterar vi att du får minst 50% lägre pris än resten av hushållets kWh-pris."
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Fick svar via mail från Tibber på frågan om hur de räknar ut priset för smart laddning via Easee och hur deras 50%-avdrag fungerar. Tänkte det kunde vara intressant för fler så jag lägger upp det här.
Förstår jag rätt, om jag laddar när det alltid kostar tex 5 öre så betalar jag det... Men om jag laddar dagtid istället så får jag halva mitt snittpris. Isåfall har jag helt missuppfattat funktionen och kommer nog betydligt oftare ladda dagtid för att inte riskera vara "tom" på ström.

Nissens Nissens skrev:
Ja, inte har jag Tibber för att spara några tjugor per år.
Haha, jag har åxå Tibber men tror inte heller jag sparar speciellt mkt eller har anpassat mig speciellt mkt, vi försöker inte köra disk och tvätt precis i peaken. Sugen att pillra med värmepumpen men inte orkat. Kul att vi är överens om nåt Nissens... :D ;) Vi håller oss från djur i denna tråd, möjligen om vi eldar för kråkorna, men där får vi stanna... :D

Jag tycker det är en spännande idé. Men tveksam om jag ska fortsätta med det. Hänger nog på om det blir elbil eller tillbaka till fossiltiden framöver... Kör jag kvar Tibber även nästa vinter ska jag försöka få till en bättre styrning av värmepump, men inte till kostnad av komforten. Däremot lider jag av att min värmepump inte fattar när vi eldar, så skulle ändå behöva fixa en innegivare...
 
Hur fungerar 50%-garantin?



Med smartladdning aktivt på laddboxen, och ett aktivt elavtal hos oss så garanterar vi att priset för elen som förbrukas via smartladdning på laddboxen, är 50% eller lägre än priset för den elen som ditt övriga hem förbrukar.
Detta räknas ut månadsvis genom att det viktade snittet av smartladdningen jämförs mot det viktade snittet av övriga hushållets förbrukning. Detta presenteras sedan på din månadsfaktura.
 
Passa på att dammsuga, tvätta, ladda elbilen och allt annat imorgon! :)

Skärmdump av elprisdiagram som visar ett lågt pris på 3 öre per kWh mellan 14:00 och 15:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J joksi skrev:
Kolla offpeak.se, den jämför ju lite om man nyttjar tibber på rätt sätt ...
jag har tittat lite på offpeak. En fundering dök upp. Jag förstår det som att offpeak tittar på om man skulle använt samma mängd el någon annan stans än den billigaste perioden på dygnet. Jag kör ju med smart price adaption på min nibe. Gör den av med mer ström under de billiga timmarna? Blir den totala förbrukningen lägre eller högre? Pumpen kör ju ändå på rätt hårt när det är billigt.
 
Tänkte gå över till Tibber, någon som har en bonuskod?
 
  • Gilla
fidde/blge
  • Laddar…
PM
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.