Man kan använda den för att åka till byggvaruhuset och köpa (pyttesmå) grejer. Det räknas väl?
 
  • Svart sportbil parkerad utomhus på kvällen, omgiven av löv och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JFrisk och 4 till
  • Laddar…
Blågrön batteridriven slagskruvdragare i verktygslåda med extra batteri och tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kunde inte låta bli en blå/grön, tysk, handledsknäckare när man kunde få den och ett batteri för drygt 2200kr. :)
 
  • Gilla
  • Wow
Lintto1 och 14 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Man kan använda den för att åka till byggvaruhuset och köpa (pyttesmå) grejer. Det räknas väl?
Börja gärna med att handla en lampa så att vi får se din nya Saab Sonett lite tydligare.
 
  • Haha
  • Gilla
Martin.M och 8 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det månne en sådan här?

[länk]

[bild]
Skulle en sån passa i garaget där det dammar jämt från allt möjligt?!
 
stigen stigen skrev:
Du kommer att bli förvånad när du kollar filtret efter en tid.
Mycket skit kommer du att hitta!
Jag kan tänka mig det.
Jag håller just nu på att bygga en hallmöbel i MDF och det blir ju jävligt dammigt när jag sågar och slipar fast jag har dammsugare kopplat till maskinerna.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
@Sthlm1891
En enkel lastrem från Jula som jag satt enligt min vackra skiss. Rött är maskinen med luckan till höger. Svart är remmen och blått är en fet remsa gaffatejp som håller remmen på plats. Jag lossar spännet under en aning och får då bort lucka och filter utan att klättra. Lite snyggare i verkligheten än på bil, men bara lite, fast det funkar kanon.
Färgglada lastremmar med spännen, visar gul, svart, röd, grå, grön och blå rem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss över en lastremslösning där den röda figuren symboliserar maskinen och den svarta remmen med gaffatejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag köpte en sån luftrenare nyligen och då var Swedendro billigast. Runt 2000 och mina lungor tycker det var värt varenda krona.

Väldigt effektiv och man vill ta ut och skaka rent det yttre filtret rätt ofta. Då är det väldigt osmidigt att behöva lossa två skruvar på ovansidan för att få loss filtret. Jag har nu en packrem runt maskinen som man snabbt kan lossa lite på när man ska få ut filtret. Rekommenderas.
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Det stämmer alldeles utmärkt.
Jag valde mellan den och denna från Duab: [länk]
Då de är rätt snarlika fick priset fälla avgörande

@Hep vad är det för slags packrem du har satt runt maskinen?
Hur många gånger kan kan göra rent befintliga filter tror ni, bör man komplettera med nåt extra för att inte en dag stå där med en maskin som man inte får tag i filter till? :thinking:
#snickeriplaner :cool:
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Hur många gånger kan kan göra rent befintliga filter tror ni, bör man komplettera med nåt extra för att inte en dag stå där med en maskin som man inte får tag i filter till? :thinking:
#snickeriplaner :cool:
Jag har haft samma filter i många år. Lätt att ta ut och blåser det rent utomhus med tryckluft. Bakom pappkassetten sitter ännu ett filter med två tygstrutar. Det har jag rengjort 3 gånger. Första kassetten tar det mesta.
Dag

Industrifilter med varningsetiketter, kontrollpanel och metallskyddsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett använd ventilationsfilter med synligt damm och en verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Hep och 3 till
  • Laddar…
Ok, sista inlägget i tipstråden om det här. Resten får bli i PM eller ny tråd.

Köp några extra filter. Det kan vara bra att veta att alla som säljer liknande maskiner, faktiskt säljer exakt likadana maskiner. Det finns några olika varianter, men det syns enkelt vilken det är. Jag har varit i kontakt med kineserna som säljer till Duab, Axminster och alla andra, men eftersom jag inte behövde minimiantalet 40 st, fick det bli att köpa av en mellanhand. Hur som helst är det samma filter hos olika återförsäljare, men väldigt olika priser.

Det sitter två filter. Det inre tar det finaste och farligaste dammet. Det yttre som sitter i pappram är bara att försiktigt skaka eller slå mot något för att få bort det mesta. Till slut går pappramen sönder och då är det dags att byta. Tills dess funkar det. För mycket skit gör fläkten lite mindre effektiv, men den samlar bara marginellt mindre för det.

Det dyrare kolfiltret är riktigt bra på att fånga otrevligheter när man spraylackar eller annat som förpestar. Jag har ett som får bo i tät påse mellan de få gånger jag behöver det. Däremellan kör jag enbart mekanisk rening.

Så - nog med trådkapning.
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Ok, sista inlägget i tipstråden om det här. Resten får bli i PM eller ny tråd.

Köp några extra filter. Det kan vara bra att veta att alla som säljer liknande maskiner, faktiskt säljer exakt likadana maskiner. Det finns några olika varianter, men det syns enkelt vilken det är. Jag har varit i kontakt med kineserna som säljer till Duab, Axminster och alla andra, men eftersom jag inte behövde minimiantalet 40 st, fick det bli att köpa av en mellanhand. Hur som helst är det samma filter hos olika återförsäljare, men väldigt olika priser.

Det sitter två filter. Det inre tar det finaste och farligaste dammet. Det yttre som sitter i pappram är bara att försiktigt skaka eller slå mot något för att få bort det mesta. Till slut går pappramen sönder och då är det dags att byta. Tills dess funkar det. För mycket skit gör fläkten lite mindre effektiv, men den samlar bara marginellt mindre för det.

Det dyrare kolfiltret är riktigt bra på att fånga otrevligheter när man spraylackar eller annat som förpestar. Jag har ett som får bo i tät påse mellan de få gånger jag behöver det. Däremellan kör jag enbart mekanisk rening.

Så - nog med trådkapning.
Det är inte tipstråden vi är i ;)
"Dagens verktygsköp" diskuteras här. :cool:
Tack för svar! :heart:

Kan nog bli en beställning.
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Jag köpte en jag med fast köpte inga extra filter. Hoppas jag inte ångrar mig i framtiden :)
 
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag köpte en jag med fast köpte inga extra filter. Hoppas jag inte ångrar mig i framtiden :)
"Hälsan/säkerheten får kosta"
Posta gärna era kommande försvarstal här under.. ;)(y)
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Tack @Hep för bra svar och fin skiss!

Jag köpte inte heller några extra filter, utan jag tänkte göra som @stigen gör och blåsa rent med tryckluft. Men kanske alltid bra att ha ett extra filter liggandes.

Nu kanske vi blir många som har liknande maskiner och kan gå ihop och göra en stororder av filter.
 
  • Gilla
erikssonjorgen och 4 till
  • Laddar…
Jag har också gjort en beställning men "fegade" ur och beställde ett yttre och inre filter extra. Gäller sedan bara att komma ihåg var de finns när det blir "bytesdags".
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.