P Parkeringsvakten skrev:
Alla piratkopior av C64 och Amiga och allt kopierande och fixande med diskett och band.

[media]
Gissar det där är C64. Har nog kvar samma intro för Amigan och det var samma melodi men mycket bättre ljud. :)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har du glömt min fina tråd om självskanning? :thinking::cry::(
[länk]

Som jag ser det sparar man tid genom att man packar påsarna samtidigt som man lägger varan i vagnen. Man sparar I det närmaste all tid som normalt går åt att packa från bandet efter kassan tycker jag.
Vi kör basvarorna via mathem och sedan kött/fisk via saluhall/cajsa warg. Slipper man också pöbeln på ICA! :D
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi kör basvarorna via mathem och sedan kött/fisk via saluhall/cajsa warg. Slipper man också pöbeln på ICA! :D
Willys
 
K kortis skrev:
Willys
Jo alla de där, vi har hemköp närmast. Sällan vi behöver gå dit eftersom vi har hemleverans. Om jag gör det blir det självutcheckning. Men det tar emot att göra andras jobb åt dem :D
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det finns rätt många firmor som utför tjänster i folks hem, som elektriker, rörmokare, trädgårdsmästare, städare, m.fl.
Jag vet inte riktigt om man ska kalla alla dessa för tjänstehjon.
Nu kanske just hantverkare ody inte är så många jämfört med de som som kan komma att försvinna
 
K kortis skrev:
[länk]
På sikt tror jag att just lastbilsförare är ett yrke som till stora delar kommer automatiseras bort, då behövs inte raster mm på samma sätt. Tänk en självkörande bil som tar de länga sträckorna själv och sedan när de blir knepigt fjärrstyrs den av en operatör som då kan hantera flera bilar på en dag.
 
Redigerat:
13th Marine 13th Marine skrev:
På sikt tror jag att just lastbilsförare är ett yrke som till stora delar kommer automatiseras bort, då behövs inte raster mm på samma sätt. Tänk en självkörande bil som tar de länga sträckorna själv och sedan när de blir knepigt fjärrstyrs den av en operatör som då kan hantera flera bilar på en dag.
Det ska bli skönt o slippa chaufförerna till långtradare
 
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi effektiviserar ju hela tiden, på gott och ont.
Själv tror jag att vi snart inte kommer kunna förse alla med arbete, om vi inte ska tillbaka till att ha tjänstehjon, och de sociala utmaningar vi kommer få då.
Och självscanning är en bra grej.
Jag vet inte om jag är beredd på att betala förtidspension, vård och sjukskrivningar för alla stackare som flyttar 4-5 ton matvaror på bandet varje dag.
För att inte tala om deras tragedi när kroppen börjar säga ifrån.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
På sikt tror jag att just lastbilsförare är ett yrke som till stora delar kommer automatiseras bort, då behövs inte raster mm på samma sätt. Tänk en självkörande bil som tar de länga sträckorna själv och sedan när de blir knepigt fjärrstyrs den av en operatör som då kan hantera flera bilar på en dag.
Yrkeschauffören i alla dess former kommer försvinna japp. Men det går faktiskt långsammare än vad jag trodde det skulle göra
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och självscanning är en bra grej.
Jag vet inte om jag är beredd på att betala förtidspension, vård och sjukskrivningar för alla stackare som flyttar 4-5 ton matvaror på bandet varje dag.
För att inte tala om deras tragedi när kroppen börjar säga ifrån.
Är du beredd på att betala förtidspension för de som i alla väder avverkar skog så att ni har något att bygga utav?

självscanning är bara bra så länge inte systemet får ett glapp som hos Willys här..
Där får man iallafall var 3 gång göra om hela köpen i manuell kassa då systemet låser sig..
 
Maskintok skrev:
Är du beredd på att betala förtidspension för de som i alla väder avverkar skog så att ni har något att bygga utav?

självscanning är bara bra så länge inte systemet får ett glapp som hos Willys här..
Där får man iallafall var 3 gång göra om hela köpen i manuell kassa då systemet låser sig..
Staten kan dra in deras AMF? Det verkar de inte ha något problem med att göra ens idag.
Har man inte privat tjänstepension idag så är man duktigt naiv.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Byta kanal innan digitaltv gick på någon millisekund, på digitaltv (smarttv) så tar det alltid någon sekund att byta kanal.
Telenors box är faktiskt "blixtsnabb". Inga irriterande dröjsmål i alla fall.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Yrkeschauffören i alla dess former kommer försvinna japp. Men det går faktiskt långsammare än vad jag trodde det skulle göra
För kontainertransport kan jag tänka mig att det kan komma att ske i viss omfattning (även om jag tror att det är mycket hype kring självkörande vägfordon), för närtrafiken med distributionsfordon tror jag dock att man snabbt märker att körandet inte är själva tjänsten, även om det tidsmässigt är den största delen.

Eller märker och märker, det vet nog speditionsfirmorna redan.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Fadai
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jonne, däremot jonnade jag ofta innan jag fick bil och för långt att åka

Av alla dessa uttryck är det nog bara barre och möjligen sponken som skulle fungera i mina umgängeskretsar idag.
Hade ingen aaaning om att ”Jonne” någonsin betytt ngt annat än joint. Där ser man. ;)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.