P
F frasen_36 skrev:
Ok i Sverige ska enbart "de stora" ha existensberättigande. Alla småföretag ska alltså kvävas av kedjorna. Varför gnäller då folk över butiksdöden i mindre samhällen?
De har ju bett om det.
Ja, i någon mån har de bett om det. Numera har väldigt många människor bil även i mindre samhällen så behovet av en lanthandel är ganska liten.

Hur tycker du att butiksetablering ska regleras?
 
P
K kortis skrev:
Och så självscannar folk oxå så att grannen som sitter i kassan blir arbetslös el till och med son, helt obegripligt
Jag har aldrig självscannat i en livsmedelsbutik. Där är sällan köerna så långa att jag bedömer att det skulle spara tid att självscanna. Tränad kassapersonal är ju betydligt snabbare på att scanna varor än vad jag är. Om det medförde någon slags rabatt så skulle jag kanske ge mig på självscanning.

Nuförtiden beställer jag dock hem alla varor. Det är bekvämare.
 
Redigerat:
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi effektiviserar ju hela tiden, på gott och ont.
Själv tror jag att vi snart inte kommer kunna förse alla med arbete, om vi inte ska tillbaka till att ha tjänstehjon, och de sociala utmaningar vi kommer få då.
Det finns rätt många firmor som utför tjänster i folks hem, som elektriker, rörmokare, trädgårdsmästare, städare, m.fl.
Jag vet inte riktigt om man ska kalla alla dessa för tjänstehjon.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De som automatiserar är nog de som ligger säkrast till. Mao programmerare osv
Ja, åtminstone fram till singulariteten.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
Maria T Maria T skrev:
[bild]
Bra pryl att ha när en är kassör i en mindre förening som genererar tre, fyra pärmar med verifikationer per år.
Senast jag skulle köpa en ny sånhäringa fick jag besöka många butiker ty det finns ju inte längre pappershandel, vilket konstaterats nyligen.
En mycket liten Näkken!
 
  • Haha
  • Gilla
jonjoh och 1 till
  • Laddar…
P
Jag minns (knappt, nästan glömt) tiden innan före och innan bytte plats i vårt språk. Eller kanske tiden före?
 
P
Jag kom nyss på att jag hade glömt VDN.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det söks just nu 400.000 lastbilschaufförer till exempel
Vad ska dom köra? Lönsamheten i åkerinäringen är så dålig att dom konkursar en efter en och det är ont om körningar…….
 
P pmd skrev:
Jag har aldrig självscannat i en livsmedelsbutik.
Har du glömt min fina tråd om självskanning? :thinking::cry::(
https://www.byggahus.se/forum/threads/sjaelvscanning-eller-inte.363042/

P pmd skrev:
Där är sällan köerna så långa att jag bedömer att det skulle spara tid att självscanna.
Som jag ser det sparar man tid genom att man packar påsarna samtidigt som man lägger varan i vagnen. Man sparar I det närmaste all tid som normalt går åt att packa från bandet efter kassan tycker jag.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
På sjuttiotalet tog det 5 min att starta en TV
PÅ åttiotalet gick det på sekunder
På nittiotalet kom PC, tog 5 min att starta.
Då sa vi "det skulle ALDRIG gå att sälja en TV som tog 5 min att starta"
Numera tar det 5 min att starta en "smart-TV"
Tänk vad tekniken gått framåt!
Byta kanal innan digitaltv gick på någon millisekund, på digitaltv (smarttv) så tar det alltid någon sekund att byta kanal.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
I bästa fall, tycker jag det verkar som. Själv har jag nästan glömt hur det är at ha tv, har ingen haft på 15 år.
 
Mikael_L
hsd hsd skrev:
Och därmed slutade jag att gå in och betala eftersom det jämt var korvkö i kassan, tyvärr är det krav att bilen ska stå tills betalningen har skett vilket innebär kö till pumpen dessutom
Och detta är väl i princip skälet till att jag för många år sedan helt övergav bemannade bensinstationer. De hade inget annat än frustration att erbjuda mig.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
SJs pappersmuggar. Ibland höll dom tätt tills man druckit klart:D
En vit tom pappersmugg på en enfärgad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
deselby och 3 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Vad ska dom köra? Lönsamheten i åkerinäringen är så dålig att dom konkursar en efter en och det är ont om körningar…….
Drivmedel i Storbrittannien till exempel.
 
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Skamlöst snodd bild från tråden där man inte får skriva... Sorry @Mikael_L men jag korrigerar bara din felpost. :crysmile::p

[bild]
Jag tyckte den mer passade i socialt & projekt.
Jag har då aldrig glömt den, inte ens slutat att längta efter att få sig en någon gång ibland.
(Men visst får jag erkänna att Galliano-flaskan räcker förvånansvärt många månader nuförtiden, ja ett par år mellan inköpen, tyvärr)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.