A Alexn72 skrev:
Tror att leasingbilarna flyttar till ett land i norden när perioden gått ut... märkligt att det inte finns mer krav på miljöbonusen
Jäkligt trist isåfall. Jag tycker nog att denna bonus är lite felkonstruerad.

pacman42 pacman42 skrev:
Fiat 500E kan du nog räkna hem köp av (om alternativet är en ny Fiat 500 bensinare), men det finns inte så många andra bilar som man kan köra lite längre sträckor med där detta är möjligt. Då räknar jag naturligtvis inte in de dyraste bilarnasom vanligt folk inte har råd med.
Jo, jag har ju inte gjort kalkyler på varenda bil, men när jag suttit och räknat tidigare så är det väldigt svårt att rulla runt en hyfsat modern bil på under 2500 per månad, en ny skulle jag säga omöjligt för den kostnaden (nu räknar jag in att service och försäkring samt reparationer för äldre bilar ska ingå). Givetvis påverkas kalkylerna av körsträcka och hur länge man har kvar bilen. Fall där man kör extremt lite men har bilen i väldigt många år lönar det troligen sig att köpa, fall där man kör extremt mycket mil så tror jag inte privatleasing funkar (men troligen funkar förmånsbil rätt bra då).

Som tidigare sagts, om man "börjar" på en bättre begagnad bil så är det oftast det billigaste av allt.

Jag själv tror på att små billiga elbilar mycket snart (eller kanske redan nu) kommer vara billigare TCO (totalkostnad över tiden) att köpa privat och ha kvar ett antal år.

Bilar i "lyxsegmentet" ger jag mig inte in på några gissningar... Teslas andrahandsvärde är oförskämt bra.
 
Isakare Isakare skrev:
Kopierar in sammanställning efter 10 månader 4000 mil i en Opel Corsa e 136 hk 50 kw från ett annat forum.
Lysande, kan hålla med dig om nästan allt. Vår Nissan e-nv200 har nu gått 2,5 år och 5000 mil. Man lär sig snabbt allt med räckvidd och var det finns snabbladdare som fungerar för ens ändamål.

Det jag tycker behövs egentligen är fler destinationsladdare överallt i tärtorterna, inte fler snabbladdare så våldsamt. Sambon kör ofta in 8-10 mil till regionens större tätorter och jobbar där hela dagen, då står bilen bara parkerad och hade lika gärna kunnat laddas under dagen. Men bristen på tillgängliga destinationsladdare gör att man får snabbladda lite på vägen hem istället.

Det enda jag inte håller med dig om är att priset på fossila bränslen skulle styra vad som blir en framtida bruksbil. För mig är avgasmotorn helt död, har absolut ingen längtan till den mekaniska komplexitet som kräver mängder med service och spädbarnsoffer för att fungera helt rätt. Elbilen bara.. funkar.
 
  • Gilla
Texan och 3 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Lysande, kan hålla med dig om nästan allt. Vår Nissan e-nv200 har nu gått 2,5 år och 5000 mil. Man lär sig snabbt allt med räckvidd och var det finns snabbladdare som fungerar för ens ändamål.

Det jag tycker behövs egentligen är fler destinationsladdare överallt i tärtorterna, inte fler snabbladdare så våldsamt. Sambon kör ofta in 8-10 mil till regionens större tätorter och jobbar där hela dagen, då står bilen bara parkerad och hade lika gärna kunnat laddas under dagen. Men bristen på tillgängliga destinationsladdare gör att man får snabbladda lite på vägen hem istället.

Det enda jag inte håller med dig om är att priset på fossila bränslen skulle styra vad som blir en framtida bruksbil. För mig är avgasmotorn helt död, har absolut ingen längtan till den mekaniska komplexitet som kräver mängder med service och spädbarnsoffer för att fungera helt rätt. Elbilen bara.. funkar.
Vår andrabil är inskaffad med denna modell och vi räknar med att använda den på alla weekendresor och liknande, men...
...för långresorna så håller den inte måttet än. Det blir för många stopp och det finns fortfarande för få laddare utanför de stora trafikstråken (europavägarna och de stora riksvägarna).

Edit: Om man inte har Tesla...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vår andrabil är inskaffad med denna modell och vi räknar med att använda den på alla weekendresor och liknande, men...
...för långresorna så håller den inte måttet än. Det blir för många stopp och det finns fortfarande för få laddare utanför de stora trafikstråken (europavägarna och de stora riksvägarna).

Edit: Om man inte har Tesla...
Tror att jag håller med dig, de bilar med cirka 20-25 mils räckvidd idag är säkert inte så roliga på riktiga långresor. Jag säger tror eftersom jag är ingen långresare med bil så det är inget jag gett mig in på. Längre resor föredrar jag att göra med tåg, det är så jäkla trångt i bilar när man sitter i dem timtal (även om det finns bättre och sämre på den fronten). På tåg kan du resa dig upp, gå en sväng, snacka med konstiga människor eller dra en pilsner i restaurangvagnen. :)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Tror att jag håller med dig, de bilar med cirka 20-25 mils räckvidd idag är säkert inte så roliga på riktiga långresor. Jag säger tror eftersom jag är ingen långresare med bil så det är inget jag gett mig in på. Längre resor föredrar jag att göra med tåg, det är så jäkla trångt i bilar när man sitter i dem timtal (även om det finns bättre och sämre på den fronten). På tåg kan du resa dig upp, gå en sväng, snacka med konstiga människor eller dra en pilsner i restaurangvagnen. :)
Det tar bara så lång tid med tåg till Norrbotten. Minst dubbla tiden mot att ta bilen. Och sedan har man ingen bil när man kommer fram heller...

Edit: fast har man elbil med mindre batteri så tar det nästan lika lång tid som tåget och den är svår att använda för turresor inom Norrbotten också...
 
W witten skrev:
Alla Tesla Model 3 SR har ju den batteritypen så det klart de måste funka i minusgrader, annars skulle den inte gå att sälja i Sverige.
Man ska väl en bit upp i sverige innan dygnsmedeltemperaturen ligger långt under nollan i många dagar. I större delen av världen är det en ickefråga. För mig i dalarna skulle det funka i brist på annat. Antar att man efter körning har några timmar på sig innan batteripacken kallnar och de dagar det är riktigt kallt får man väl ha bilen inne eller stå ut med att bilen värmer batterierna. Men finns bättre alternativ som pallar att stå i -20 flera dagar i sträck utan tillsatsvärme vill jag absolut ha det batteriet istället. Om det inte har andra allvarliga nackdelar.

Det här är inget konstigt igentligen. Olika bilar (drivmedel) har sina egenheter.
De LNG bilar (flytande naturgas) vi har kan tex bara stå parkerade något dygn , sen stiger trycket i tanken tills vi tömmer tanken med fackla eller bilen själv dumpar bränslet rätt ut i luften.
Låter det knäppt?
Det som är konstigt och knäppt är att vi (på byggahus) inte får prata om nackdelarna och egenheterna.
Själv är jag elbilsentusiast, vill verkligen ha en elbil men inte nu. Kanske inte inom flera år men jag vill veta hur det funkar .
Ibland tror jag vi som kritiskt granskar tekniken ses som motståndare men så är det inte för mig.
 
B Bjober skrev:
De LNG bilar (flytande naturgas) vi har kan tex bara stå parkerade något dygn , sen stiger trycket i tanken tills vi tömmer tanken med fackla eller bilen själv dumpar bränslet rätt ut i luften.
Vad är detta för bilar? Jag har bara hört talas om CNG som bränsle till bilar.

B Bjober skrev:
Det som är konstigt och knäppt är att vi (på byggahus) inte får prata om nackdelarna och egenheterna.
Får för vem? På ett objektivt sätt prata om nackdelar är väl inga problem?
 
A
Jag är totalt ointresserad av bilar. Funderar på att leasa nedanstående för 2900kr/mån.
Det är en hybrid, går ej att ladda.
Vad finns det för bra elbils-alternativ? Använder ju Tibber så borde bli billigt att ladda på natten.
Kör ca 1200-1500 mil om året. Hade varit bra att kunna göra en långresa någon gång under året.


https://www.toyota.se/nya-bilar/corolla-touring-sports/index.json
 
A Avemo skrev:
Vad är detta för bilar? Jag har bara hört talas om CNG som bränsle till bilar.


Får för vem? På ett objektivt sätt prata om nackdelar är väl inga problem?
Det är Volvos större bilar med 13litersmotor som har 2 parallella bränslesystem, ett med diesel som klarar max 50hk och som bara tänder LNG som sen står för kraften, runt 600 hästar nånstans. LNG tanken är uppbyggd som en vaccumisolerad termos på runt 300liter. En hydrauldriven kolvpump i tanken ser till att LNGn förblir i vätskeform hela vägen till motorns injektorer.
Volvos mindre bilar (fast det är igentligen en Cummins 7liters motor) går på CNG och är försedd med tändstift så den går på enbart gas.

Och för nått år sedan hade vi elhybrider baserade på Volvos 7liters, eller det va väl deutz igentligen. Det kändes ovant att köra tyst lastbil.
 
Har numera en Renault Zoe på prov, fått låna den.

Tror det är årsmodell 2021.

Räckvidden skall vara 39 mil men när batteriet igår stod på 100% så stod det 30mil räckvidd.

Någon som har koll, tar Zoe med temp och andra förutsättningar med i beräkningen för faktisk räckvidd?
 
T tompaah7503 skrev:
På tåg kan du resa dig upp, gå en sväng, snacka med konstiga människor eller dra en pilsner i restaurangvagnen. :)
Det märks att du inte är en barnfamilj :)

Numera kanske folk lyckas distrahera barnen med en film eller spel på mobilen eller "paddan", men när våra ungar var små var kollektivtrafik i nån form alltid det sista valet.
 
  • Haha
Hullefar
  • Laddar…
Vi var nere i Österrike för 2år sedan med en 1.5åring, gick bra att åka fram och tillbaka med tåg då.
Ska ner igen nästa år funderar på hur vi skulle överleva en biltur ner med en 5åring samt en 1.5åring, utan överväger istället att ta just tåg.

Har själv fjällvandrat några gånger, föredrar tåget upp alla gånger före bilen, sitta och mysa i sovkupén, snacka skit, dricka öl, planera resan samt läsa bok sen sova någorlunda gott.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Räckvidden skall vara 39 mil men när batteriet igår stod på 100% så stod det 30mil räckvidd. Någon som har koll, tar Zoe med temp och andra förutsättningar med i beräkningen för faktisk räckvidd?
Jag känner inte till just Zoe. Men de flesta räckviddsberäkningarna utgår från tidigare körning, det kan variera hur långt tillbaks den räknar men det är nog inte mer än någon mil. Så - har du kört som en bankrånare på väg hem från jobbet, så kommer räckviddsuppskattningen vara lägre. Kör du lugnt så kommer den vara högre.

Man lär sig sin bils räckvidd ganska snabbt och hur man ska tänka angående räckviddsberäkningen. En rolig sak med elbilar är att det första intrycket är att de är så pigga i gasen, så alla nya förare trycker plattan i mattan hela tiden. Men förvånansvärt många börjar efter ett tag istället se sporten i att ha en låg förbrukning, så man börjar hålla hastighetsgränserna, inte göra onödiga omkörningar, planera sin körning, osv. för att försöka få upp räckvidden/ner med förbrukningen.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Man lär sig sin bils räckvidd ganska snabbt och hur man ska tänka angående räckviddsberäkningen.
Det är ju förstås en bra sak för de som köpt en bil, men för de som har en på prov en vecka eller bara provkör en hjälper det inte så mycket.
 
T tompaah7503 skrev:
Jag känner inte till just Zoe. Men de flesta räckviddsberäkningarna utgår från tidigare körning, det kan variera hur långt tillbaks den räknar men det är nog inte mer än någon mil. Så - har du kört som en bankrånare på väg hem från jobbet, så kommer räckviddsuppskattningen vara lägre. Kör du lugnt så kommer den vara högre.

Man lär sig sin bils räckvidd ganska snabbt och hur man ska tänka angående räckviddsberäkningen. En rolig sak med elbilar är att det första intrycket är att de är så pigga i gasen, så alla nya förare trycker plattan i mattan hela tiden. Men förvånansvärt många börjar efter ett tag istället se sporten i att ha en låg förbrukning, så man börjar hålla hastighetsgränserna, inte göra onödiga omkörningar, planera sin körning, osv. för att försöka få upp räckvidden/ner med förbrukningen.
Tack för svaret, jag har haft både laddhybrider och elbil tidigare. Dock aldrig Renault, den är liksom en annan nivå på kvalite än jag är van vid... men kul att testa och den är absolut tillräcklig för den dagliga pendlingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.