Mikael_L
S Strontus skrev:
Vilket bilmärke har så långt bytesintervall? Bytesintervallet brukar vara vart annat/tredje år.
Kolla in din egen bils servicebok!
 
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
60x snabbare ger 60x högre effekt i elnätet. Det lär bli problem....
Just de problem du skissar på lär ju bli desamma oavsett om laddarna laddar som idag eller med högre effekt.
Idag består svenska fordonsflottan av 4% laddbara bilar, varav ca 1,5% är rena elbilar.

När laddinfrastrukturen byggs upp till nära 100ggr kapacitet av idag så kommer det antingen bli massor fler laddare av dagens typ eller färre som har högre kapacitet (troligen en blandning om någon frågar mig).

Så det blir väl antagligen samma krav på ström totalt, bara frågan om det blir spritt på färre eller fler laddstationer.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
60x snabbare ger 60x högre effekt i elnätet. Det lär bli problem....
Varför då? Blir ju 1/60 av tiden också så totalen för "fordonsflottan" blir det väl ingen skillnad? Vissa "småmatningar" kan väl iofs bli underdimensionerade om det var så du tänkte?
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför då? Blir ju 1/60 av tiden också så totalen för "fordonsflottan" blir det väl ingen skillnad? Vissa "småmatningar" kan väl iofs bli underdimensionerade om det var så du tänkte?
Hur mycket vinner du på 60x högre hastighet när elnätet sätter stopp och du istället måste vänta på din tidlucka?

Kommer någon att vara beredd att betala merkostnaden i bilen om det ändå bara kommer att finnas ett fåtal sådana här laddstationer vid motorvägarna?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ni debatterat ett scenario med laddning över 10 MW, jag tror inte det kommer att ske så det är nog inget att oroa sig över. Hur grov behöver en sån laddkabel vara? Orkar man lyfta den? Redan 350 kW kablarna är rätt maffiga med vätskekylning.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Kommer någon att vara beredd att betala merkostnaden i bilen om det ändå bara kommer att finnas ett fåtal sådana här laddstationer vid motorvägarna?
Det där tycker jag är en viktig och legitim fråga. När vi redan med nuvarande teknik har batterier och laddare som fyller på 20–30 mil på en halvtimme tror jag att behovet av än snabbare laddning är litet för privatbilismen.

Möjligen kan det vara en lösning för den tunga trafiken, även om den iofs. har sina tvingande pauser att följa.

Att grejer utvecklas är förstås alltid bra, men själv tror jag att priset är det som kommer vara i fokus de närmaste 10–15 åren.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hur mycket vinner du på 60x högre hastighet när elnätet sätter stopp och du istället måste vänta på din tidlucka?
Fast min tes var att man inte ska behöva vänta på någon tidslucka då det borde jämna ut sig sett över "massvis" med bilar. Elnätet "totalt" kan rimligen inte behöva leverera vare sig mer energi eller mer effekt bara för att en enskild bil laddar snabbare.

Men visst, "den sista biten" av elnätet måste ju klara den "lokala effektökningen".
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast min tes var att man inte ska behöva vänta på någon tidslucka då det borde jämna ut sig sett över "massvis" med bilar. Elnätet "totalt" kan rimligen inte behöva leverera vare sig mer energi eller mer effekt bara för att en enskild bil laddar snabbare.

Men visst, "den sista biten" av elnätet måste ju klara den "lokala effektökningen".
Precis, därför kan man bara förvänta sig denna laddhastighet längs med de vältrafikerade vägarna. Huvuddelen av laddningen kommer ändå att göras billigt i hemmet.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Huvuddelen av laddningen kommer ändå att göras billigt i hemmet.
Fast där har man oftast tid på sig och behöver inte köra på full fart. För mig som saknar laddmöjlighet hemma skulle en "extrem snabbladdning" på "macken" helt plötsligt göra att en elbil vore realistisk. Kunde man "tanka" på macken på ungefär samma tid som man tankar idag skulle hela spelplanen för elbilar förändras. Om (när?) detta kan vara realistiskt vågar jag inte ha några tankar kring.

I en framtid som ovan kanske det snarare blir ointressant att kunna ladda hemma och "all" laddning sker på "macken"? Vem vet?
 
W witten skrev:
Ni debatterat ett scenario med laddning över 10 MW, jag tror inte det kommer att ske så det är nog inget att oroa sig över. Hur grov behöver en sån laddkabel vara? Orkar man lyfta den? Redan 350 kW kablarna är rätt maffiga med vätskekylning.
Jag skulle tro att det blir nån typ av skena som ansluter under bilen. Man kör in i en holk så kopplar laddskenan in automatikt.
 
Aluminiumbatterier verkar helt klart intressanta. Det skrivs en del om dem sedan 2015 och framåt så förhoppningsvis finns produkten snart. Men mest prat om energidensitet, livslängd och laddtid.
Nån som sett nått om temperaturspann?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kolla in din egen bils servicebok!
På min bil (BMW) så är det 2 år, eller 3000 mil. På Volvo står det:
"Byt bromsvätska vartannat år eller vid vartannat ordinarie servicetillfälle.
På bilar som körs så att bromsarna används ofta och hårt, t.ex. vid bergskörning eller körning i tropiskt klimat med hög luftfuktighet, ska vätskan bytas varje år."

Och jag är rätt säker på att de flesta/alla biltillverkare har liknande.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
På min bil (BMW) så är det 2 år, eller 3000 mil. På Volvo står det:
"Byt bromsvätska vartannat år eller vid vartannat ordinarie servicetillfälle.
På bilar som körs så att bromsarna används ofta och hårt, t.ex. vid bergskörning eller körning i tropiskt klimat med hög luftfuktighet, ska vätskan bytas varje år."

Och jag är rätt säker på att de flesta/alla biltillverkare har liknande.
...och hur ofta är det (enligt faktura från verkstaden) verkligen utfört?

enligt serviceschema från BMW ska O2 sensor bytas vid tror jag 10.000 mil... I alla fall på US marknaden.
Tyvärr tror jag det ofta slarvas med dessa byten. Det spelar ingen roll för första ägaren, men senare i bilens liv så kommer mycket saker varit misskött och troligen leda till onödiga reparationer. Och det är där jag är orolig då att Tesla skulle kunna hamna. Men kanske lämnar folk ändå in sina Teslor på service?
 
A
Ska köpa ny bil snart.. vad har ni kommit fram till? Ska man köpa en elbil?
 
J JohanLun skrev:
...och hur ofta är det (enligt faktura från verkstaden) verkligen utfört?

enligt serviceschema från BMW ska O2 sensor bytas vid tror jag 10.000 mil... I alla fall på US marknaden.
Tyvärr tror jag det ofta slarvas med dessa byten. Det spelar ingen roll för första ägaren, men senare i bilens liv så kommer mycket saker varit misskött och troligen leda till onödiga reparationer. Och det är där jag är orolig då att Tesla skulle kunna hamna. Men kanske lämnar folk ändå in sina Teslor på service?
Men om den verkligen är bytt är ju en separat fråga som mer har att göra med fusk på verkstäderna. Enligt Mikael_L så skulle de flesta bilar ha så långt bytesintervall att den aldrig behövs bytas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.