Jag skulle tro man tjänar man väl ännu sämre i UK. Fattigdomen där är mycket hårdare än i Sverige.
 
Jonas Persson
Åk till andra länder och du kommer att se områden som är mycket slitna och människor som lever under förutsättningar som i princip inte finns i Sverige. Ta London som ett exempel, tunnelbanan är för dyr för lågavlönade så de tar bussen istället. I Sverige är det ingen prisskillnad, utan man tar det som är mest lämpligt. Londons tunnelbana är klassisk, men fundera på hur gamla eller personer med barnvagn kan ta sig fram där. Du måste vara frisk för att resa med den.
 
  • Gilla
Pegasusus och 1 till
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Nej tvärtom! De ska få sälja korv bäst de vill även om de tidigare sålde bensin och "det koncept som "butiken" var tänkt till" ska vara något som butikens ägare bestämmer över bäst de vill och vill de ändra detta från en dag till en annan är det deras ensak! ;)
Ok, så du anser alltså att det är helt ok att ägaren till pizzerian eller annan matservering vill börja sälja råttgift, kaustiksoda, bensin mm i samma lokal?
 
C
F frasen_36 skrev:
Ok, så du anser alltså att det är helt ok att ägaren till pizzerian eller annan matservering vill börja sälja råttgift, kaustiksoda, bensin mm i samma lokal?
Du kanske skall skapa en ny tråd om det där om du nu inte kan släppa det?
 
  • Gilla
faf och 5 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag skulle tro man tjänar man väl ännu sämre i UK. Fattigdomen där är mycket hårdare än i Sverige.
Ok, är mest intresserad då det i vissa sammanhang pratas om relativ fattigdom, speciellt när det gäller barn, och det blir då extremt felvisande med höga siffror för fattigdom bland barn i rika kommuner men om man pratar absolut fattigdom så blir siffran mycket mindre (exempelvis).
 
K kortis skrev:
Och så självscannar folk oxå så att grannen som sitter i kassan blir arbetslös el till och med son, helt obegripligt
Grannen blir en son om man självscannar?
Som sagt, helt obegripligt :D
 
  • Haha
  • Gilla
Dalbotant och 6 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Ok, så du anser alltså att det är helt ok att ägaren till pizzerian eller annan matservering vill börja sälja råttgift, kaustiksoda, bensin mm i samma lokal?
Absolut, så länge man följer "hygien och miljöregler" och liknande. Som många om vittnat i denna tråd säljer exempelvis stora livsmedelsbutiker allt från bensindunkar till pizzaslice och jag har inga som helst problem med detta.

Men @cpalm har rätt:

C cpalm skrev:
Du kanske skall skapa en ny tråd om det där om du nu inte kan släppa det?
Jag släpper denna diskussion i den här tråden.
 
  • Gilla
jonjoh
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut, så länge man följer "hygien och miljöregler" och liknande. Som många om vittnat i denna tråd säljer exempelvis stora livsmedelsbutiker allt från bensindunkar till pizzaslice och jag har inga som helst problem med detta.

Men @cpalm har rätt:



Jag släpper denna diskussion i den här tråden.
Ja jag förstår att det blev litet för svårt för dig...
Jag släpper det också. Helt OT.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Effektiviseringar har hittills alltid inneburit att färre kan göra mer och att de övriga kunnat söka sig vidare till nya tjänster som fyller behov högre upp i behovstrappan. Det finns inget skäl att tro att det skulle ändra sig.

För det behövs förstås bra skolor (minns ni dem ;)) och ett tillåtande, experimentellt klimat, men bara om vi lämnar de unga och invandrade med för dålig skolning för att klara sig själva kommer dystopin ni ser framför er slå in.
Jo det är sant men nu är vi i ett teknikskifte större än industrins vagga och vi har inte sett början. Hörde en från Chalmers som talade om AI som kommer att slå ut hundratusentals arbeten kanske överdrift men men robotiseringen i tjänstemanna sektorn är på snabbt intåg
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Sverige har sedan många år klarat prispressen från utlandet genom att automatisera och effektivisera. Det har även inneburit bättre och mer välbetalda jobb. Även innovation frodas istället för att sitta fast i gamla arbetssätt. Läste i veckan att Storbritannien har 25% lågavlönade, Sverige har 2,5%...
Jo det är oxå sant men det finns en baksida, förr så fick de som nu är med i massarbetslösheten just de jobben för att seda kvalificea sig för bättre jobb
 
engs
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns ni när man reagerade på stanken från att någon ätit vitlök? Minns på 80-talet när man t ex steg på en buss och möttes av en vägg av vitlöksdoft för att en person ätit vitlök. Idag är vitlök en basvara och få känner doften.
Och Tabasco var den hetaste krydda som gick att uppbringa.

K kortis skrev:
Jo det är sant men nu är vi i ett teknikskifte större än industrins vagga och vi har inte sett början. Hörde en från Chalmers som talade om AI som kommer att slå ut hundratusentals arbeten kanske överdrift men men robotiseringen i tjänstemanna sektorn är på snabbt intåg
Ja, nästa robotisering kommer nog inte slå mot de som arbetar med händerna främst.

Allt som handlar om informationsbearbetning, de som på nått sätt tar in information, bearbeta denna och leverera ett svar.

Jurister, ekonomer, administratörer, läkare.
Inte så jag tror alla läkare kommer bli arbetslösa, men när det finns AI som kan tolka provsvar och leverera diagnos med större träffsäkerhet än den genomsnittliga vårdcentralläkaren. Blir det nog en hel del tid över till annat i varje fall. Kanske kan man lägga mer tid på den "mjuka" delen av arbetet.

Typ hantverkare ligger nog säkrast till, byta rör eller dra om el i en 30-talskåk dröjer det nog innan man kan automatisera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
engs engs skrev:
Och Tabasco var den hetaste krydda som gick att uppbringa.



Ja, nästa robotisering kommer nog inte slå mot de som arbetar med händerna främst.

Allt som handlar om informationsbearbetning, de som på nått sätt tar in information, bearbeta denna och leverera ett svar.

Jurister, ekonomer, administratörer, läkare.
Inte så jag tror alla läkare kommer bli arbetslösa, men när det finns AI som kan tolka provsvar och leverera diagnos med större träffsäkerhet än den genomsnittliga vårdcentralläkaren. Blir det nog en hel del tid över till annat i varje fall. Kanske kan man lägga mer tid på den "mjuka" delen av arbetet.

Typ hantverkare ligger nog säkrast till, byta rör eller dra om el i en 30-talskåk dröjer det nog innan man kan automatisera.
Åkte till landet i dag o mötte långtradare flera stycken som var halvvägs över på ”min” väghalva på den krokiga vägen det ska bli skönt när de blir robotiserade, vi kommer nog att bli förvånade hur mycket som kommer att robotiserad men man lever väl int då
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men här kommer det lite fake-nostalgi:
Minns ni mobiltelefonerna som var så små att man kunde ha dem i fickan?
En sådan har jag, och använder som enda telefon, fortfarande:
[bild]

//Dumfånen utan smartphone
Är det en Elm? :)
Jag har en likadan som jag använde till för bara ett par år sedan. Väldigt smidig telefon. Har kvar den som reserv, tillsammans med några extra batterier jag tog reda på. ;-)
 
engs engs skrev:
Och Tabasco var den hetaste krydda som gick att uppbringa.



Ja, nästa robotisering kommer nog inte slå mot de som arbetar med händerna främst.

Allt som handlar om informationsbearbetning, de som på nått sätt tar in information, bearbeta denna och leverera ett svar.

Jurister, ekonomer, administratörer, läkare.
Inte så jag tror alla läkare kommer bli arbetslösa, men när det finns AI som kan tolka provsvar och leverera diagnos med större träffsäkerhet än den genomsnittliga vårdcentralläkaren. Blir det nog en hel del tid över till annat i varje fall. Kanske kan man lägga mer tid på den "mjuka" delen av arbetet.

Typ hantverkare ligger nog säkrast till, byta rör eller dra om el i en 30-talskåk dröjer det nog innan man kan automatisera.
De som automatiserar är nog de som ligger säkrast till. Mao programmerare osv
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.