Jag har läst ett par böcker i ämnet Feng shui men förstår ändå inte riktigt hur jag ska tänka då jag ska ex möblera.

Det här med att element ska finns i speciella väderstreck för att ge harmoni och att man bör kompensera element som fattas etc.

Finns det någon som kan förklara med enklare ord hur denna lära fungerar?
 
Enkelt: Allt är bluff och båg. Lägg ner Feng Shui-spåret.
 
Feng Shui är inte enkelt, så det går inte att förklara på ett enkelt sätt. Du får läsa fler böcker.
Min personliga åsikt om Feng Shui är att det finns en del handfasta råd som man kan ta till sig (t.ex att det inte är bra att ha en arbetsplats där man sitter med ryggen mot en dörr) med delarna med talmagi kan man lugnt hoppa över.
 
Sunt förnuft???
 
Får nog läsa fler böcker för jag är inte övertygad om att det är bluff och båg, ännu.
Och visst ska jag använda sunt förnuft -var kan jag köpa det?:)
Skämt åsido, vissa rum kan vara jättesvåra att inreda och det känns inte mysigt hur man än möblerar. Feng shui handlar väl mycket om att behålla energi och harmoni i ett hem och det låter intressant tycker jag.

En av böckerna som jag har läst handlar om att "rensa i röran" och det är mycket i den som är sunt förnuft.
Hur som helst så är det är i alla fall mycket i den boken som jag försöker att anamma - att inte ha tv i sovrummet, att inte ha bilder på släktingar ovanför sängen och att bara ha saker hemma som jag verkligen tycker om. Allt annat åker ut!
 
En del är som sagt "sunt förnuft" - märkligt vore ju annars. Men sen kan man ju gå olika djupt i detta. Att försöka få med allt vid ett bygge eller ommöblering brukar ju bara göra att man bli villrådig. Det som de flesta kan skriva under på är kanske det där med att man mår bättre i ett städat hem utan massor av prylar. Att inte ha svärmor stirrande ned från väggfoton när man ligger i sängen kanske också är sunt :)

Skall man löpa linan ut kan man betala "konsulter" och andra för en total "Feng Sväng", ungefär där tycker jag dock att man bör dra gränsen om man inte vill bli alldeles galen :)
 
Jag föreslår att du botaniserar ut lämpliga delar. Själv, boende i en 2:a, så kan jag inte tänka mig att organisera rummen efter de olika väderstrecken (eller vad det nu är). Men att t ex hänga upp ett prisma i ett fönster för att generera solkatter, eller ha vatten i en glasskål i ett rum, är ju inget svårt.
 
Jag har också läst "rensa i röran med Feng Shui". Maken till mambo-jumbo får man leta efter. Boken inspirerar förvisso till att slänga/sälja/ge bort och det är bra.
Men det finns ett stycke i boken där författaren skriver att döda släktingar flera hundra år tillbaka i tiden mår bra i himlen om du rensar ut deras gamla arvegods.
Ja, ni hör ju själva.

Jag har anammat en sak med Feng Shui, nämligen att inte dra på mig så mycket grejer och att gömma undan prylar man har i vettig förvaring. Det räcker huuur långt som helst. I övrigt har jag grejer jag gillar och tycker är vackra.

Baksidan med Feng Shui-rensning är när man slänger för mycket. Eller som Carrie i Sex and the city sa:
- Unfortunately that disappeared in my latest Feng Shui-attack!
 
Jag har även hört att det ska vara balans emellan de olika elementen. Och att det inte får bli för mycket TRÄ eller för mycket metall/stål utan lagom.
När jag hör Feng Shui så tänker jag "Harmoni" och det är väl det som det går ut på för att sammanfatta väldigt kort?!

En sak som jag hakat upp mig på är: Inga blommor med vassa blad i ett sovrum. Så sätt in en "pussmun" :)

Någon sade att där hunden eller katten allra hest väljer att lägga sig där har du bara energifält. Så har du ett husdjur så kanske du ska placera favoritfåtöljen eller sängen där den allra helst ligger? Med risk för att du inte får ha sängen för dig själv då alltså :)

kram
 
Så du menar att husdjuren inte redan skulle ligga i sängen eller i fåtöljen, utan på det hårda golvet om det skulle finnas energifält där? Yeah, right.. Djuren lägger sig där det är mjukt och skönt, precis som människor. Mina katter skulle ligga i sängen oavsett var jag ställde den i rummet.

Och för övrigt är den typen av energifält en fantasiprodukt. De existerar inte.

Harrieth, jag föreslår att du möblerar som du vill ha det och inreder med det du tycker är fint. Då mår du säkert bra i ditt hem, vassa blad i sovrummet eller inte.
 
ClaJe skrev:
Någon sade att där hunden eller katten allra hest väljer att lägga sig där har du bara energifält. Så har du ett husdjur så kanske du ska placera favoritfåtöljen eller sängen där den allra helst ligger? Med risk för att du inte får ha sängen för dig själv då alltså :)

kram
Med risk för att låta "flummig" ;) Katter trivs bäst där det finns massor av enerigfält och allra helst där energifälten korsar sig. Vi människor mår INTE bra av dessa energifält utan blir oroliga och sover dåligt. Mao. ska du INTE sova där katterna sover! :D

Nån skrev att katterna lägger sig där det finns kuddar och är skönt, tex. sängar MEN jag måste då bara säga att jag haft katt och den VÄGRADE helt sova i min säng, därmot trivdes den i vardagsrums-soffan. Så visst väljer katten en skön sovplats men jag tror de har fler kriterier än så... :)
 
Ja, att din katt inte vill sova i din säng tyder ju absolut på förekomsten av omätbara energifält, det är ju den rimliga förklaringen. :)
 
På tal om katter och energifält, isåfall är vissa katter känsligare än andra...när vi nu flyttat in i vårt nya/gamla hus och hittat vad vi trodde var en bra matplats för katterna så absolut blånekar den gamla fröken katt att äta där. Unga fröken katt glufsar glatt i sig maten på anbefalld plats men gamlingen har med bestämd tass pekat på önskad matplats och det var inte där vi tänkt oss.
Huruvida det beror på energifält eller önskan att få bestäma själv kan man ju undra.
 
Bara för att förtydliga.

De "energifält" som omnämns inom Feng Shui finns bara i den "troendes" huvud. Självklart finns det massvis av olika elektromagnetiska fält, och strålning av olika slag, runt omkring oss, alltid, men vad jag har förstått så är det inte dessa som avses inom Feng Shui. I så fall skulle de vara relativt lätta att mäta och åtgärda.

Om man vil tro på Feng Shui, och mår bra av det, så är väl det alldeles utmärkt. Men det är trots allt bara tro. Dessa mystiska energifält är lika mycket en mental föreställning som t.ex Gud, Djävulen, GI-bantning, turnummer på Lotto eller små gröna rymdgubbar på Mars.

Mitt tips: Är du troende inom "Feng Shui" så kör på konceptet fullt ut. Om du inte är bokstavstroende, så tycker jag du kan anamma de inredningstips som du tycker verkar vettiga och skapa ditt egna "harmoniska" hem.
 
:D Klockrent att slänga in GI-bantning i den listan. En eloge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.