inte enkelt att svara på med den givna informationen, ny trådning är kanske inte nödvändig, men omkoppling behövs

i bilden nedan syns en typisk klassisk trappkoppling med tre omkopplingspunkter överst och nederst en lite mer modern dimmerinstallation med godtyckligt antal styringångar:

Schablon av elinstallation med trapp- och korsomkopplare samt modern dimmer med Shelly Dimmer för ljusreglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


några observationer och tankar:
– det är inte säkert att din installation överensstämmer med skissen ovan, det finns varianter

– är det infälld eller utanpåliggande kabeldragning idag?

– antalet trådar i anläggningen räcker troligen till, men funktionen ändras; det behövs fas vid alla strömbrytare, något som i dagens installation kanske finns närvarande men som möjligen inte gör det (gäller korsomkopplaren,den högra trappomkopplaren och vid dimmern); det ska också vara samma obrutna fas (samma grupp) vid alla strömbrytare

– det går att ändra funktionen på överblivna mellantrådar, men det är inte att rekommendera då trådarnas gamla färger gör installationen oöverskådlig och förvirrande

– Shelly-pucken behöver matning med obruten fas, något som kanske inte finns idag

– Shelly Dimmer 2 fungerar utan att anslutas till nolla om dagens belastning passar, men jag skulle rekommendera att den ansluts till nollan för mer pålitlig och framtidssäker funktion; det finns inte nödvändigtvis någon nolla framdragen vid dagens dimmer

– och förändring av installationen i denna omfattning är behörighetskrävande, så är det sagt
 
Har du fas och nolla vid varje brytare så kan du ju sätta shelly i3 att styra med.
 
R
harka harka skrev:
det behövs fas vid alla strömbrytare, något som i dagens installation kanske finns närvarande men som möjligen inte gör det (gäller korsomkopplaren,den högra trappomkopplaren och vid dimmern); det ska också vara samma obrutna fas (samma grupp) vid alla strömbrytare
Varför? Den översta "klassiska" kopplingen fungerar väl lika bra som styrsignal så länge man sätter fjädrarna så alla knappar kombinerat i sina vilolägen är "av"?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
inte enkelt att svara på med den givna informationen, ny trådning är kanske inte nödvändig, men omkoppling behövs

i bilden nedan syns en typisk klassisk trappkoppling med tre omkopplingspunkter överst och nederst en lite mer modern dimmerinstallation med godtyckligt antal styringångar:

[bild]

några observationer och tankar:
– det är inte säkert att din installation överensstämmer med skissen ovan, det finns varianter

– är det infälld eller utanpåliggande kabeldragning idag?

– antalet trådar i anläggningen räcker troligen till, men funktionen ändras; det behövs fas vid alla strömbrytare, något som i dagens installation kanske finns närvarande men som möjligen inte gör det (gäller korsomkopplaren,den högra trappomkopplaren och vid dimmern); det ska också vara samma obrutna fas (samma grupp) vid alla strömbrytare

– det går att ändra funktionen på överblivna mellantrådar, men det är inte att rekommendera då trådarnas gamla färger gör installationen oöverskådlig och förvirrande

– Shelly-pucken behöver matning med obruten fas, något som kanske inte finns idag

– Shelly Dimmer 2 fungerar utan att anslutas till nolla om dagens belastning passar, men jag skulle rekommendera att den ansluts till nollan för mer pålitlig och framtidssäker funktion; det finns inte nödvändigtvis någon nolla framdragen vid dagens dimmer

– och förändring av installationen i denna omfattning är behörighetskrävande, så är det sagt
Tack för utförligt svar. Slutade med att jag drog fas till alla strömbrytare och en seriekopplad "tändtråd". Fungerar perfekt. Skönt att äntligen ha återfjädrande brytare och kunna dimma från alla brytare.
 
  • Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Den översta "klassiska" kopplingen fungerar väl lika bra som styrsignal så länge man sätter fjädrarna så alla knappar kombinerat i sina vilolägen är "av"?
det är så sant! det är bra att ta till (inte minst om det inte finns förutsättningar att fiska fram fas osv9

fast jag skulle inte uttrycka det så kategoriskt som att säga fjädern ska sitta så att strömbrytaren är "av" – trappströmbrytarna ar växlande och ska vara uppkopplade i motsatta vilolägen (ekvivalent med att man korsar mellantrådarna), och korsomkopplaren har väl inte något naturligt "av"-läge (utan "rak" eller "i kors", och även det är väl mer semantik än fysik)

en komplikation är att det troligen inte lades någon större vikt vid inkopplingen av mellantrådarna då ju funktionen blev densamma oavsett vilken mellantråd som anslöts vart, och att oftast har mellantrådarna samma färg så det framgår inte vem som är vem – så vid konvertering till återfjädrande strömbrytare tarvas det lite detektivarbete för att få till rätt funktion – eller tur ;)


Elektrisk kopplingsschema för trapp- och korsomkopplare med funktionella och icke-funktionella exempel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
harka harka skrev:
det är så sant! det är bra att ta till (inte minst om det inte finns förutsättningar att fiska fram fas osv9

fast jag skulle inte uttrycka det så kategoriskt som att säga fjädern ska sitta så att strömbrytaren är "av" – trappströmbrytarna ar växlande och ska vara uppkopplade i motsatta vilolägen (ekvivalent med att man korsar mellantrådarna), och korsomkopplaren har väl inte något naturligt "av"-läge (utan "rak" eller "i kors", och även det är väl mer semantik än fysik)

en komplikation är att det troligen inte lades någon större vikt vid inkopplingen av mellantrådarna då ju funktionen blev densamma oavsett vilken mellantråd som anslöts vart, och att oftast har mellantrådarna samma färg så det framgår inte vem som är vem – så vid konvertering till återfjädrande strömbrytare tarvas det lite detektivarbete för att få till rätt funktion – eller tur ;)


[bild]
Du läste mitt inlägg lite slarvigt tror jag. Jag skrev "alla knappar kombinerat i sina vilolägen är av" :)

Antagligen kommer man att få rotera (eller växla mellantrådarna i) något (eller några) uttag för att få alla att ha sina "vilolägen" åt samma håll för du har ju helt rätt i att sådan hänsyn antagligen inte togs vid installationen.

Men jag håller med dig om att det snyggaste, och tydligaste, är att dra fram fas till varje knapp och gå med en ledare som styrsignal till dimmern.

EDIT: Det kan knappast behöva roteras (eller växlas trådar i) mer än en strömrytare. Precis som du säger kan ju varje strömbrytare individuellt tända eller släcka. Då borde man (i värsta fall) kunna ställa alla brytare i önskat läge med fjäder och om kretsen är "på" då så får man vända en.
 
Redigerat:
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Har en shelly liggandes.
Vad behövs för att få den att funka som en strömbrytare till min pellets anläggning. Orginal på och av knappen är 12v igenom.
 
vad är det för Shelly-modell du har? och är det någon större ström som går igenom strömbrytaren?

– Shelly 1PM (röd) lägger ut matningsspänningen på utgången vid tillslag, alltså typiskt 230V och då behövs ett relä/kontaktor med 230V spole för att simulera strömbrytarens funktion

– Shelly 1 (blå) har ett potentialfritt relä som utgång och kan alltså simulera "tryckknapp av/på" – om strömmens storlek ligger inom vad Shellyn klarar av, annars behövs relä/kontaktor – själva Shellyn kan också drivas med 12V likspänning (ej växelspänning) om man så önskar, annars 230V växelspänning för sin drift
 
Shelly 2.5.
Pelletsbrännare har en på och av kapp. När stiften sluts så startar brännaren och när kablarna bryts går den in i avstängning fas.
Mätte med en enkel multimeter visade 12v så fort jag slog på knappen.
Pelletsbrännarens kontrollpanel med en på/av knapp och indikatorer för strömförsörjning och fläkthastighet, omgiven av ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har tidigare kört med denna för att justera när jag vill den ska gå.

Programmerbar tidströmbrytare monterad på en gul pelare med sladdar och kontakt i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle detta alltså funka utan att köpa till något?
Någon som kan förklara hur jag skulle koppla detta?
 
Shelly 2.5 lämnar också den ut nätspänning på utgången, så den modellen kräver att du kopplar Shellyn till ett slutande relä som (med reläspole på 230V), sen kan reläets kontakter parallellkopplas med strömbrytaren för pelletsbrännaren

MEN...

du behöver dessutom en relevant kapsling, dragavlastning på kablar och nogsamt separera 230V med 12V – miljön och utförandet i fotografierna lämnar en del övrigt att önska

SÅ...

jag skulle starkt rekommendera att du skaffar en Shelly 1 ("den blå") i stället, den har ett potentialfritt relä som kan kopplas parallellt med strömbrytaren och kan drivas med 12V likspänning så att någon inblandning med 230V inte behövs alls

Shelly 1 finns för närvarande hos styrahem.se och proshop.se för 125.- plus 59.- frakt, eller för 179.- hos Kjell&Co
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
gol gol skrev:
Shelly presenterade många intressanta nyhet ikväll. Se här: [media]
De där DIN-monterade varianterna av de vanliga 1/2-reläerna vill man ju bara ha.
 
harka harka skrev:
Shelly 2.5 lämnar också den ut nätspänning på utgången, så den modellen kräver att du kopplar Shellyn till ett slutande relä som (med reläspole på 230V), sen kan reläets kontakter parallellkopplas med strömbrytaren för pelletsbrännaren

MEN...

du behöver dessutom en relevant kapsling, dragavlastning på kablar och nogsamt separera 230V med 12V – miljön och utförandet i fotografierna lämnar en del övrigt att önska

SÅ...

jag skulle starkt rekommendera att du skaffar en Shelly 1 ("den blå") i stället, den har ett potentialfritt relä som kan kopplas parallellt med strömbrytaren och kan drivas med 12V likspänning så att någon inblandning med 230V inte behövs alls

Shelly 1 finns för närvarande hos styrahem.se och proshop.se för 125.- plus 59.- frakt, eller för 179.- hos Kjell&Co
Tack för tydlig info.
Kändes som det blev för mycket el för att få det att funka.
Får nog hoppa detta.
 
R
J jonaslatt skrev:
Tack för tydlig info.
Kändes som det blev för mycket el för att få det att funka.
Får nog hoppa detta.
Skaffar du en Shelly 1 (inte modell PM eller L) och en 12VDC strömadapter så är det verkligen inte så svårt (eller farligt). Speciellt eftersom du redan dragit ut kablar för knappen och styrt allt med en timer tidigare.

Du ställer om Shellyn för att drivas på 12VDC (en jumper ska flyttas). Ansluter spänningsadaptern till shellyns strömmatning och kablarna till pelletsbrännarens knapp till reläutgångarna. Sedan är allt klart elektriskt och du behöver bara konfigurera upp shellyn i appen.

Du har ett kopplingschema här, under "wiring diagrams"(Power supply 12V;30-50V DC): https://shelly.cloud/knowledge-base/devices/shelly-1/
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Skaffar du en Shelly 1 (inte modell PM eller L) och en 12VDC strömadapter så är det verkligen inte så svårt (eller farligt). Speciellt eftersom du redan dragit ut kablar för knappen och styrt allt med en timer tidigare.

Du ställer om Shellyn för att drivas på 12VDC (en jumper ska flyttas). Ansluter spänningsadaptern till shellyns strömmatning och kablarna till pelletsbrännarens knapp till reläutgångarna. Sedan är allt klart elektriskt och du behöver bara konfigurera upp shellyn i appen.

Du har ett kopplingschema här, under "wiring diagrams"(Power supply 12V;30-50V DC): [länk]
Tack så mycket för hjälpen
Va enkelt och funka direkt som du sa.
Stort tack.

En annan fråga. En diod på kretskortet tända när något blir fel.
Kan man koppla något liknande och få en notis när den dioden tända? Mötte på dioden med plus och jordade. Blev 12v när dioden tändes.
 
R
J jonaslatt skrev:
Tack så mycket för hjälpen
Va enkelt och funka direkt som du sa.
Stort tack.

En annan fråga. En diod på kretskortet tända när något blir fel.
Kan man koppla något liknande och få en notis när den dioden tända? Mötte på dioden med plus och jordade. Blev 12v när dioden tändes.
Kul att du fick det att fungera.

Angående dioden så är det något jag säger "pass" på. Eftersom det är två galvaniskt skilda system så kan de 12V du mäter över dioden potentiellt vara ett par hundra volt relativt shellyns spänning. Resultatet kan m.a.o. bli allt mellan att det fungerar till "förpuffning" eller i värsta fall farligt om man inte vet vad man gör.

Jag känner mig inte bekväm med att hjälpa till mer än så :oops:
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.