Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
M mickef skrev:
För att förstå tingens ordning kanske inte en studie baserad på insjuknad personal på Danderyds sjukhus räcker.
Naturligtvis inte och det är knappast den enda forskargrupp som ägnar sig åt att bland annat studera vad som händer med antikropparna hos tidigare sjuka.

Men det är ju inte så att tidigare sjukdom förhindrar att folk blir sjuk på nytt, särskilt inte av nya varianter.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis inte och det är knappast den enda forskargrupp som ägnar sig åt att bland annat studera vad som händer med antikropparna hos tidigare sjuka.

Men det är ju inte så att tidigare sjukdom förhindrar att folk blir sjuk på nytt, särskilt inte av nya varianter.
Som sagt. Det ska bli intressant att ta del av den samlade utvärderingen.
 
J
M mickef skrev:
Man undviker inte hjärnskakning med användandet av hjälm men risken sjunker betydligt.
Det blir lättare om du slutar använda luddiga begrepp. Hela diskussionen slipper fara iväg i sidospår då. Du kanske inte är så van att uttrycka dig i text eftersom du lätt blir missförstådd. Det i kombination med dina "one-liners" hjälper inte till. Jag står fast vid att det inte är svårt att förstå att man genom vaccination undviker smittspridning, men inte stoppar den. Om du vill använda egna definitioner, så visst.
Ord som blivit föremål för diskussion tidigare pga att de uppfattas olika beroende på vem som läser:
Handfull
Vanligt/Vanliga
Till hösten
Obs, du är inte skyldig till dessa :)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det blir lättare om du slutar använda luddiga begrepp som du inte ens själv vet vad de betyder. Hela diskussionen slipper fara iväg i sidospår då. Du kanske inte är så van att uttrycka dig i text eftersom du lätt blir missförstådd. Det i kombination med dina "one-liners" hjälper inte till. Jag står fast vid att det inte är svårt att förstå att man genom vaccination undviker smittspridning, men inte stoppar den. Om du vill använda egna definitioner, så visst.
Ett typiskt inlägg som visar att det inte blir mer rätt eller förståeligt bara för att man breder ut sig.
 
Nissens
M mickef skrev:
Som sagt. Det ska bli intressant att ta del av den samlade utvärderingen.
Hittills har du ju helt egna tolkningar och udda slutsatser av de studier som genomförts, så det mesta talar väl för att du fortsätter på det spåret…
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Ett typiskt inlägg som visar att det inte blir mer rätt eller förståeligt bara för att man breder ut sig.
Jag har brett ut mig lite till nu, med tydliga förklaringar. Har även tagit bort mitt påhopp som jag skyller på att kaffet kom sent. Nu ska jag ligga lågt tills det kommer nya matematiska fel att grotta ner sig i.
 
  • Gilla
  • Haha
mickef och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det blir lättare om du slutar använda luddiga begrepp. Hela diskussionen slipper fara iväg i sidospår då. Du kanske inte är så van att uttrycka dig i text eftersom du lätt blir missförstådd. Det i kombination med dina "one-liners" hjälper inte till. Jag står fast vid att det inte är svårt att förstå att man genom vaccination undviker smittspridning, men inte stoppar den. Om du vill använda egna definitioner, så visst.
Ord som blivit föremål för diskussion tidigare pga att de uppfattas olika beroende på vem som läser:
Handfull
Vanligt/Vanliga
Till hösten
Obs, du är inte skyldig till dessa :)
Om ordförståelsen ligger på den nivån förstår jag att du har problem med undvika.
 
R
M mickef skrev:
Om ordförståelsen ligger på den nivån förstår jag att du har problem med undvika.
Har du lust att förklara hur mycket en "handfull" är då? Jag har nämligen också svårt att översätta det till en exakt siffra. Likaså "vanligt", hur stor del betyder det exakt? "till hösten" är det första datumet i den första månad som räknas som höst, eller är det när som helst under höstmånaderna?

Sedan instämmer jag i att dina oneliners ofta är svåra att förstå och lämnar onödigt mycket till tolkning. Jag tror att jag nämnt det tidigare. Det kanske är läge att vara lite självkritisk?
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Om ordförståelsen ligger på den nivån förstår jag att du har problem med undvika.
Grejen är att flera av de som inte vill förstå finns på skeptikersidan, och istället sprider desinformation genom att använda just luddiga begrepp, de gör det pga sin agenda. Jag tror att du gör det lite lätt för dig om du förutsätter att det är "ordförståelsen" som brister hos de som är för vaccination. När dessa personer (skeptikerna) blir ifrågasatta så är det självklara svaret att " jaaa men jag menar ju så här..."
Det finns naturligtvis en anledning till att skeptiker och konspiratoriker av naturen inte är pålästa...
 
Redigerat:
R RoAd skrev:
Har du lust att förklara hur mycket en "handfull" är då? Jag har nämligen också svårt att översätta det till en exakt siffra. Likaså "vanligt", hur stor del betyder det exakt? "till hösten" är det första datumet i den första månad som räknas som höst, eller är det när som helst under höstmånaderna?

Sedan instämmer jag i att dina oneliners ofta är svåra att förstå och lämnar onödigt mycket till tolkning. Jag tror att jag nämnt det tidigare. Det kanske är läge att vara lite självkritisk?
Handfull=ca. fem, helst inte mer.
Vanligt=normalt, lite olika beroende på vad det handlar om.
Till hösten=September-november, beroende på vilken landsända det avser.
Inget av uttrycken definierar någon exakthet.
Tycker ni inte att tråden har spårat ur tillräckligt innan?
 
Nissens Nissens skrev:
Hittills har du ju helt egna tolkningar och udda slutsatser av de studier som genomförts, så det mesta talar väl för att du fortsätter på det spåret…
Egna tolkningar och udda slutsatser behöver inte vara fel och kan ibland vara berikande. Personligen väntar jag helst till jag har alla "papper på bordet" innan jag drar mina slutsatser.
 
J Jocke Best skrev:
Grejen är att flera av de som inte vill förstå finns på skeptikersidan, och istället sprider desinformation genom att använda just luddiga begrepp, de gör det pga sin agenda. Jag tror att du gör det lite lätt för dig om du förutsätter att det är "ordförståelsen" som brister hos de som är för vaccination. När dessa personer (skeptikerna) blir ifrågasatta så är det självklara svaret att " jaaa men jag menar ju så här..."
Det finns naturligtvis en anledning till att skeptiker och konspiratoriker av naturen inte är pålästa...
"Skeptiker" som sprider desinformation behandlas bäst med ignoration.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Handfull=ca. fem, helst inte mer.
Vanligt=normalt, lite olika beroende på vad det handlar om.
Till hösten=September-november, beroende på vilken landsända det avser.
Inget av uttrycken definierar någon exakthet.
Tycker ni inte att tråden har spårat ur tillräckligt innan?
Jag använder handfull och vanligt på samma sätt som du men en annan person tyckte att något som var kring 50 (eller vad det nu var i den storleksordningen) var en handfull och att något som inträffade i mindre än 10 % av fallen var vanligt. Men när det gäller "till hösten" menar jag (helst innan) början av hösten, ska något komma till hösten ska det inte komma först i slutet av november utan då använder jag t.ex. "under hösten" i stället.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag använder handfull och vanligt på samma sätt som du men en annan person tyckte att något som var kring 50 (eller vad det nu var i den storleksordningen) var en handfull och att något som inträffade i mindre än 10 % av fallen var vanligt. Men när det gäller "till hösten" menar jag (helst innan) början av hösten, ska något komma till hösten ska det inte komma först i slutet av november utan då använder jag t.ex. "under hösten" i stället.
Till höst använder jag under första halvåret men specificerar kanske under sommar/sensommar om det inte behövs tidigare.
 
P
M mickef skrev:
Har steg fem funnits sen slutet av 1800-talet?
Nej, steg fem är inte infört än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.