S Simonstahl skrev:
Jag skulle vilja säga att det beror nog mest på försäkringsbolag , men självklart spelar även adressen in. Mitt tips är att ringa och prata med olika bolag , priserna varierar rätt mkt om man jämför med att teckna försäkring på webben.

Vad jag förstått är det diesel du tittar på , eftersom du anger den höga skatten?
Får ringa runt och höra lite, trodde att webbpriset var det bästa man kunde få... jag har iaf inte lyckats få ner priset (förutom samlingsrabatt) trots att jag har mc, barn, hus, hund och bil hos samma bolag (LF). jo, diesel är nog exemplen jag kollat, verkar mest vara 3.0d-motorn i dessa prisklasser
 
Så tänkte jag också , tills jag köpte en bil som ej gick att teckna via webben och talade med Länsförsäkringar i telefon. Efter det har jag alltid ringt gällande försäkringar.

Jag har en 3.0l bensin , drar strax över en liter vid normal körning , värre blir det med husvagnen bakom men då väljer jag att blunda för förbrukningen


M MARTINOV skrev:
Får ringa runt och höra lite, trodde att webbpriset var det bästa man kunde få... jag har iaf inte lyckats få ner priset (förutom samlingsrabatt) trots att jag har mc, barn, hus, hund och bil hos samma bolag (LF). jo, diesel är nog exemplen jag kollat, verkar mest vara 3.0d-motorn i dessa prisklasser
 
S Simonstahl skrev:
Så tänkte jag också , tills jag köpte en bil som ej gick att teckna via webben och talade med Länsförsäkringar i telefon. Efter det har jag alltid ringt gällande försäkringar.

Jag har en 3.0l bensin , drar strax över en liter vid normal körning , värre blir det med husvagnen bakom men då väljer jag att blunda för förbrukningen
Ok! Ska helt klart kolla upp försäkringsbiten, med tanke på att vi kör ca 1000 mil per år är det inte domedag med en bil som drar lite mer
 
Vi kör runt 1000mil per år också , och då känns förbrukningen som försumbar om man jämför med dieselns skatt. Hoppas du hittar en bil som passar , det finns ingen perfekt familjebil men vissa är klart bättre än andra :)


M MARTINOV skrev:
Ok! Ska helt klart kolla upp försäkringsbiten, med tanke på att vi kör ca 1000 mil per år är det inte domedag med en bil som drar lite mer
 
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Tyvärr har jag liknande erfarenheter av VW-produkter. Jag brukar ta mycket bra hand om mina bilar med tanken att då håller de och håller sig fina längre. Med Skodan vi hade tröttnade jag efter 2 år. Konstant något trasigt.

När vi summerade äga det så hade bilen kostar mer i reparationer än vad vi köpte den för…
Skoda, seat, vw ligger risigt till i statistiken. Faktum är att även BMW ligger mycket sämre än snittet. Mercedes ligger på strecket med Volvo.
 
elpaco elpaco skrev:
Skoda, seat, vw ligger risigt till i statistiken. Faktum är att även BMW ligger mycket sämre än snittet. Mercedes ligger på strecket med Volvo.
Det knasiga är att folk fortfarande köper bilarna. De jag pratar med som kör VAG produkt tror det är så det är att ha bil.

Sedan vi köpte vår första Mazda så har bilägandet blivit betydligt mer angenämnt. De går sönder de med men det är ganska rimliga saker. Typ ett hjullager efter 23 000 mil. Nu har de dessutom 10års garanti med.
 
S Styrman_jansson skrev:
Det knasiga är att folk fortfarande köper bilarna. De jag pratar med som kör VAG produkt tror det är så det är att ha bil.

Sedan vi köpte vår första Mazda så har bilägandet blivit betydligt mer angenämnt. De går sönder de med men det är ganska rimliga saker. Typ ett hjullager efter 23 000 mil. Nu har de dessutom 10års garanti med.
Vilken statistik kollar ni på? Jag tycker det är stor skillnad om det är småfel som trilskas eller saker som att växellådan pajar eller kamkedjan hoppar som båda leder till reparationer för en eller ett par månadslöner. Jag har bara kört nya (eller 50 år gamla) VW och därmed inte drabbats av problemen. Men jag har förstått att vissa motor och växellådor hos VW (mfl i familjen) har varit genomusla medan andra är riktigt bra. Jag gillar "körupplevelsen" i VW, har kört lite andra bilar som hyrbilar och vissa moderna bilar är inte alls trevliga att köra. Behöver byta bil snart och kan inte alls bestämma mig för hur göra. Vill helst ha el, men iom jag inte längre kör mer än 1000 mil/år ser det svårt ut att motivera det (eller att ha en helt ny stor leasingbil).
 
J JohanLun skrev:
Vilken statistik kollar ni på? Jag tycker det är stor skillnad om det är småfel som trilskas eller saker som att växellådan pajar eller kamkedjan hoppar som båda leder till reparationer för en eller ett par månadslöner. Jag har bara kört nya (eller 50 år gamla) VW och därmed inte drabbats av problemen. Men jag har förstått att vissa motor och växellådor hos VW (mfl i familjen) har varit genomusla medan andra är riktigt bra. Jag gillar "körupplevelsen" i VW, har kört lite andra bilar som hyrbilar och vissa moderna bilar är inte alls trevliga att köra. Behöver byta bil snart och kan inte alls bestämma mig för hur göra. Vill helst ha el, men iom jag inte längre kör mer än 1000 mil/år ser det svårt ut att motivera det (eller att ha en helt ny stor leasingbil).
Jag har visserligen inte tillgång till någon statistik, men har genom släkt, vänners och egna erfarenheter kommit fram till att det inte blir någon modern VAG-bil här med mindre än att den är under garanti så jag slipper bekosta reparationer själv.

- EGR-ventiler krånglar på löpande band på dieselmodeller efter de uppdateirngar som gjordes efter "Dieselgate".
- Galvsläpp är mer regel än undantag. Farsan har en Tiguan från 2015 där bakluckan fick lackas om när den var tre år gammal. Tidigare hade han en Passat CC -10 som han fick lacka om alla fyra dörrar + baklucka på innan den var tre år gammal. Även den Passat -07:a han hade innan fick lackas om. Jag känner faktiskt ingen med en mer än 3 år gammal VW som inte antingen har galvsläpp, eller som har fått åtgärda. Ibland har de inte sett det själva, men det brukar finnas om man synar nederdelen på dörrarna.
- DSG-lådorna, framförallt de torra, har krånglat en hel del. Detta problem verkar dock inte finnas på de med våta lameller som sitter i bilar med lite starkare motor.
- 1.4L Bensinare som användes under många år hade stora problem med kamkedjesträckning som var dyrt att åtgärda.
- Mer drabbade än andra märken när det gäller trasiga dubbelmassesvänghjul.
- Flera motorer har mycket stora problem med hög oljeförbrukning.

Utöver detta går saker sönder som inte ska gå sönder på få mil. På farsans Tiguan fick man t ex byta en packbox till drivaxeln på växellådan vid 7-8000 mil. På den Audi A4 2.0TDI -07 jag hade från 2010-2015 var motorn bytt innan jag köpte bilen p.g.a oljepumpshaveri.

Som sagt, VAG-bilarna är trevliga bilar att köra, men om jag ska ha en sådan ska det vara en ny bil med garanti, en leasingbil eller en tjänstebil där jag slipper bekosta reparationer själv.
 
D Danieln84 skrev:
Jag har visserligen inte tillgång till någon statistik, men har genom släkt, vänners och egna erfarenheter kommit fram till att det inte blir någon modern VAG-bil här med mindre än att den är under garanti så jag slipper bekosta reparationer själv.

- EGR-ventiler krånglar på löpande band på dieselmodeller efter de uppdateirngar som gjordes efter "Dieselgate".
- Galvsläpp är mer regel än undantag. Farsan har en Tiguan från 2015 där bakluckan fick lackas om när den var tre år gammal. Tidigare hade han en Passat CC -10 som han fick lacka om alla fyra dörrar + baklucka på innan den var tre år gammal. Även den Passat -07:a han hade innan fick lackas om. Jag känner faktiskt ingen med en mer än 3 år gammal VW som inte antingen har galvsläpp, eller som har fått åtgärda. Ibland har de inte sett det själva, men det brukar finnas om man synar nederdelen på dörrarna.
- DSG-lådorna, framförallt de torra, har krånglat en hel del. Detta problem verkar dock inte finnas på de med våta lameller som sitter i bilar med lite starkare motor.
- 1.4L Bensinare som användes under många år hade stora problem med kamkedjesträckning som var dyrt att åtgärda.
- Mer drabbade än andra märken när det gäller trasiga dubbelmassesvänghjul.
- Flera motorer har mycket stora problem med hög oljeförbrukning.

Utöver detta går saker sönder som inte ska gå sönder på få mil. På farsans Tiguan fick man t ex byta en packbox till drivaxeln på växellådan vid 7-8000 mil. På den Audi A4 2.0TDI -07 jag hade från 2010-2015 var motorn bytt innan jag köpte bilen p.g.a oljepumpshaveri.

Som sagt, VAG-bilarna är trevliga bilar att köra, men om jag ska ha en sådan ska det vara en ny bil med garanti, en leasingbil eller en tjänstebil där jag slipper bekosta reparationer själv.
Jag kan lägga till en Polo från 2010 nån gång som bokstavligen käkade tändspolar...
 
A
M MARTINOV skrev:
Hej!

Lång text och mycket tjöt, sammanfattning längst ner:

Jag ger snart upp. Har lagt en sinnessjuk mängd timmar på research, provkörning o.s.v. men blir inte klok på vilken bil som är vettig för oss.

Förutsättningar: 2 vuxna, en två-åring som sitter bakåtvänd drygt 2 år till, en 3-månaders oerhört snabbväxande buddha som inom någon/ett par månader kommer behöva åka bakåtvänt, en 30-kiloshund som färdas i en mim variocage XL i bagagen.

Idag har vi en Opel astra sports tourer, som ju på inget sätt är en LITEN bil. För oss är den dock för liten på alla ledder. Ingen plats över i bagagen med tanke på hundburen. Man kan ej sitta framför 2-åringens bakåtvända stol (om man inte är 160cm lång eller kan acceptera att sitta i skräddarposition).

Snart är det dags för vår 3-månaders att åka bakåtvänt, vilket är en fysisk omöjlighet i denna bil.


Vi har provkört/provlastat de som vanligtvis rekommenderas och anses rymliga:

Skoda octavia
Opel insignia
Toyota avensis
BMW 520
Audi A6
Äldre generation RAV4 (både den med svängdörr samt den lite nyare)
Honda CR-V (alldeles för litet bagage).
M.fl...

De har alla gemensamt att antingen har de rymligt baksäte men buren går inte in (eller så går buren precis in men lämnar inget lastutrymme kvar), eller tvärtom har rymligt bagage men rätt trång kupé/baksäte.

Allra helst vill jag ha en SUV med 4x4. Vi bor högt upp på ett berg med en otroligt brant backe upp till villaområdet.
Vi åker även ofta till sambons släkt som bor mitt ute i obygden med flera kilometer enskild (oplogad) grusväg.
SUV känns också mer praktiskt när man ska lasta in ungar osv. Kombi är också aktuellt. MPV får jag rysningar av, men är den tillräckligt praktisk så får det väl gå...

Sammanfattning: STOR bil som rymmer 2x bakåtvända bilbarnstolar, STOR hundbur, 2 vuxna PLUS packning
som inte drar 2l/mil och kostar 8-10k i skatt.

Vi kör 80% korta sträckor, till affären/hämta ungar etc. Ca. 1 gång per månad kör vi 50 mil ToR.

Har inga problem med äldre bilar, typ äldre Outlander, tycker bara den toolig:a utstrålningen (känslan av arbetsfordon som klarar allt) är charmig :D

På tal om Outlander har jag ännu inte testat en sådan, står på att göra-listan. Någon som har input om de olika generationerna? Vilken som är rymligast etc. Har dock inga större förhoppningar dessa t.o.m är kortare än vår Astra.

Oerhört tacksam för input!
Toyota. dedsa bilar går sällan sönder. haft flera. fynkar alltid
 
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
4 års ägande av en Skoda Yeti från 12 000mil till 20 000 mil.”;

- Totalrenovering av motor p.g.a. för hög oljeförbrukning. Total kostnad 76tsek ( gick delvis på garanti)
- Tändspolar som poppa som popcorn. Blev stående flera gånger.
- Bilen dör mitt under omkörning för att sedan vakna till liv igen. Felaktig vevaxelgivare.
- Kardanaxel lossnade delvis. Gängor i ”diffen” bak utnötta…
- Samtliga bromsok kärvar. Fått bytas.
- Oförklarliga lacksläpp. Lagade genomsnitt 1-2st i månaden mot slutet.
- Trasig LMM.
- Solskydd ramlar plötsligt av. Plasten torr och sprucken.
- 1st trasig framfjäder.
- Handtag till baklucka lossnar.
- Lucka till ”askfat” bak i kupen söndersprucken.
- bilen säger ibland ”check oil pressure. Max 4000rpm”. Verkstaden säger att det kan bli så. Inget att bry sig om.
- Läcker kylarvatten någonstans, verkstaden hittar inte var.
- Börjar mot slutet rycka sporadiskt om man inte häller i STP insprutningsrengöring typ var 4:e tank.

Att bilen var trevlig och praktisk som få hjälper inte.

Nu får jag nästan ont i magen bara jag sitter och ser inredningen i en VAG-bil.
 
  • Wow
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Light Angel skrev:
Toyota. dedsa bilar går sällan sönder. haft flera. fynkar alltid
Ja eller Mazda om man tycker bilen ska vara rolig att köra också ;)
 
  • Gilla
MARTINOV och 1 till
  • Laddar…
Jo, Toyota är ju så förb--kat trista. Jag har även hört att vissa av de japanska / koreanska bilarna är struliga NÄR de väl blir gamla och börjar gå sönder pga dålig reservdelshantering och konstruktioner som är svårmekade. Men kanske är de så bra "balanserade" så man kör till 22.000 mil och 10 år och sen kommer en Afrikan och köper bilen och skeppar till Afrika... Jag brukar fundera på, var har alla gamla toyota försvunnit... Man ser mängder av gamla V70, SAABar och annat som sliter på, både i fint skick och eländigt buckliga. Men jämngamla Toyota är färre tycker jag...

Mazda har jag ingen egen erfarenhet ifrån, annat än de jag ser parkerade som är uppkäkade av rost. I princip de enda moderna bilar jag sett som ser ut som bilarna på 70-talet, med stora hål i skärmkanterna. Kanske är de nyare modellerna bättre? De ser designmässigt iallafall mycket roligare ut än Toyota.

Jag tänker själv att en ett par år gammal japan/korean med kring 8 års garanti kunde vara nåt att satsa på?
 
Mazdas rostskydd har blivit bättre. Nu verkar de få samma rostskyddsbetyg som nyare Volvo (som dock blivit sämre). D.v.s. medelmåttigt.

Jag har kostat på mina Mazdor en extra rostskyddsbehandling, sedan har de hållt sig mkt fina under. Brukar gå på runt 5k.
 
A
J JohanLun skrev:
Jo, Toyota är ju så förb--kat trista. Jag har även hört att vissa av de japanska / koreanska bilarna är struliga NÄR de väl blir gamla och börjar gå sönder pga dålig reservdelshantering och konstruktioner som är svårmekade. Men kanske är de så bra "balanserade" så man kör till 22.000 mil och 10 år och sen kommer en Afrikan och köper bilen och skeppar till Afrika... Jag brukar fundera på, var har alla gamla toyota försvunnit... Man ser mängder av gamla V70, SAABar och annat som sliter på, både i fint skick och eländigt buckliga. Men jämngamla Toyota är färre tycker jag...

Mazda har jag ingen egen erfarenhet ifrån, annat än de jag ser parkerade som är uppkäkade av rost. I princip de enda moderna bilar jag sett som ser ut som bilarna på 70-talet, med stora hål i skärmkanterna. Kanske är de nyare modellerna bättre? De ser designmässigt iallafall mycket roligare ut än Toyota.

Jag tänker själv att en ett par år gammal japan/korean med kring 8 års garanti kunde vara nåt att satsa på?
Underbart aämed Toyota i alla år som fungerar när det är 10 minus ute och andra bilar inte startar pga kölden. trist bil ja -men trogen im du vill satsa tiden på annat än dyra lagningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.