Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
J Jocke Best skrev:
Polisen undviker våld vid ingripande.
Cykelhjälm gör att man undviker hjärnskakning.
Inget utesluter dock det andra. Är du Ulltands brorsa eller nåt?:heart:
Jag kan hålla med dig om du byter ut ordet med tex att man inte eliminerar eller stoppar smittspridningen, åtminstone inte totalt.
Man undviker inte hjärnskakning med användandet av hjälm men risken sjunker betydligt.
 
P pmd skrev:
Inom kort är det knappast, fast det beror förstås på vilken tidsuppfattning man har.

De där 15-20 procenten handlar väl om uppmätta nivåer av antikroppar? Hur bra skydd man har av vaccineringen är dock inte direkt proportionellt mot antikroppsnivån.
Nu skulle jag kunna fråga vad diskrepansen är där men jag avstår då det skulle ha öppnat tråden för matematikerna igen.
 
P pmd skrev:
Några av de ovaccinerade kommer högst troligen att dö av att bli sjuka i covid-19. Ska vi bara låta dem dö?
Samma sak gäller väl för de som inte vaccinerar sina barn för rotavirus, stelkramp etc.
Man erbjuder sjukhusvård men jag har inte sett några restriktioner på grund av rotaviruset trots att det är ett problem just nu.
Och varför har vi inga poliorestriktioner?
 
harry73
M mickef skrev:
Man undviker inte hjärnskakning med användandet av hjälm men risken sjunker betydligt.
Väldigt ofta gör extra säkerhetsutrustning att man ökar sitt riskbeteende (och omgivningen ökar sitt riskbeteende mot dig)
Så att en cykelhjälm skulle minska risken på hjärnskakning, är inte så självklart som man kan tro.
 
harry73 harry73 skrev:
Väldigt ofta gör extra säkerhetsutrustning att man ökar sitt riskbeteende (och omgivningen ökar sitt riskbeteende mot dig)
Så att en cykelhjälm skulle minska risken på hjärnskakning, är inte så självklart som man kan tro.
Jag förstår och det kan ju naturligtvis översättas till det här fallet, vilket jag antydde för några tusen inlägg sedan.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
@BirgitS , kan du som @mickef :s källa bekräfta eller dementera att mer än 1 pers per 1 milj i Sverige avlidit av vaccinering mot Covid?
Det går inte för närvarande. Det enda jag har hört om är att man vet att typ 2 personer har dött av blodkoagulationsrubbning som troligen orsakades av vaccin. Det är ju långt under 1 per miljon, men utredningar pågår och något exakt antal tror jag aldrig att man kan komma fram till.

Det går ju inte att bevisa att en 90-åringar med en historia av hjärtinfarkter vare sig fick eller inte fick den sista hjärtinfarkten pga. vaccinet utan det landar ju i statistik, dvs. om man ser att ovanligt många har dött av en viss orsak och det samtidigt har skett strax efter vaccineringen. Det var ju så man upptäckte problemet med blodkoagulationsrubbning, sådana fall inträffar då och då men nu var det "för många" på kort tid.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Ett litet sidospår angående termen långtidscovid.
[länk]
Inte utan att jag håller med.

F.ö. är väl andelen covid-19-sjuka som har fått postcovid en ensiffrig procentsiffra?

Jag hittade det här som säger att 11000 personer i Sverige hade fått diagnosern postcovid fram till i juni i år.
[länk]
Med 1159560 bekräftade fall av covid-19 i Sverige (idag) blir det knappt en procent som har drabbats av postcovid.

Det är förstås i underkant eftersom fallen var färre i juni än nu, men jag tvivlar på att man kan komma upp i 30 % ändå. Den här artikeln säger 16046 fall av postcovid i april. Det blir 1.4 procent med samma höftning som ovan.
[länk]
Det finns mycket inlägg om detta i tråden om postcovid. De undersökningar som har gjorts som kommer fram till kring 10 % (30 % måste vara unikt) har normalt inte haft med någon kontrollgrupp utan bygger på att folk t.ex. rapporterar att de har huvudvärk, är trötta eller oroliga, vilket förstås inte behöver bero på postcovid, eller handlar om mycket svårt sjuka fall där man även får med vanliga problem efter IVA-vård. De undersökningar som har haft med en kontrollgrupp eller liknande brukar landa på några få procent.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Fler har ju antikroppar nu antagligen en stor del, kanske alla, överlevande som smittades innan vaccinet så vi får nog vänta på en utvärdering tills det värsta har lagt sig.
Kring 90 % verkar vara en bra uppskattning av hur många som får antikroppar efter genomgången sjukdom. Efter 8 månader börjar en del att komma ner på så låga halter att det inte längre är mätbart.
 
BirgitS
R Ring skrev:
Samma sak gäller väl för de som inte vaccinerar sina barn för rotavirus, stelkramp etc.
Man erbjuder sjukhusvård men jag har inte sett några restriktioner på grund av rotaviruset trots att det är ett problem just nu.
Och varför har vi inga poliorestriktioner?
Region Stockholm har gått ut med en önskan om att familjer med både en bebis under fyra månader och förskolebarn häller förskolebarnen hemma de närmaste veckorna för att skydda bebisen från att behöva sjukhusvård pga. RS-virus.
https://vardgivarguiden.se/nyheter/...ukvarden-nar-rs-virus-drabbar-manga-sma-barn/

Stora problem pga. rotavirus har jag inte läst om nyligen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kring 90 % verkar vara en bra uppskattning av hur många som får antikroppar efter genomgången sjukdom. Efter 8 månader börjar en del att komma ner på så låga halter att det inte längre är mätbart.
Den enda jag känner till hade "fullt skydd", vad det nu innebär, efter 1 år.
Det är nog för tidigt att dra slutliga satser av Covid 19.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det går inte för närvarande. Det enda jag har hört om är att man vet att typ 2 personer har dött av blodkoagulationsrubbning som troligen orsakades av vaccin. Det är ju långt under 1 per miljon, men utredningar pågår och något exakt antal tror jag aldrig att man kan komma fram till.

Det går ju inte att bevisa att en 90-åringar med en historia av hjärtinfarkter vare sig fick eller inte fick den sista hjärtinfarkten pga. vaccinet utan det landar ju i statistik, dvs. om man ser att ovanligt många har dött av en viss orsak och det samtidigt har skett strax efter vaccineringen. Det var ju så man upptäckte problemet med blodkoagulationsrubbning, sådana fall inträffar då och då men nu var det "för många" på kort tid.
Som du kanske har förstått har Nissens, i sin iver att attackera allt och alla, dragit in mig i en diskussion jag inte är engagerad i.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Den enda jag känner till hade "fullt skydd", vad det nu innebär, efter 1 år.
Det är nog för tidigt att dra slutliga satser av Covid 19.
Mina siffror kommer från studien med personal på Danderyds sjukhus som insjuknade för ungefär 1,5 år sen.

Naturligtvis vet ingen allt om covid än och det kommer att fortsätta att vara så också, precis som man inte vet allt om något annat virus eller sjukdom.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Mina siffror kommer från studien med personal på Danderyds sjukhus som insjuknade för ungefär 1,5 år sen.

Naturligtvis vet ingen allt om covid än och det kommer att fortsätta att vara så också, precis som man inte vet allt om något annat virus eller sjukdom.
Om ett år kanske vi kan få en indikation om vartåt utvärderingen lutar.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Om ett år kanske vi kan få en indikation om vartåt utvärderingen lutar.
Utvärdering av vad?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Utvärdering av vad?
För att förstå tingens ordning kanske inte en studie baserad på insjuknad personal på Danderyds sjukhus räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.