S Styrman_jansson skrev:
TS skulle även kunna kika på Forester. Vi gillade den skarpt utrymmesmässigt men den årsmodell vi kikade på hamnade över budget.
Forester ja, den verkar onekligen rymlig. Ska kolla upp och provköra.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi har varit i en snarlik sits, dock bara ett barn och en hund på 5 kg. Men buren tar fortfarande massor av plats i vår V60 i kombination med barnvagn.
Vi valde och köpa en Kodiaq där utrymmet är mycket bättre, nu hade vi inte samma begränsade budget men våra andra alternativ var typ V90, Passat och Superb.
Men en lite äldre Multivan/Caravelle/Transporter borde ju ge er gott om plats.


Kodiaq:en verkar riktigt grym ja, hade lätt blivit en sån om utrymme funnits i budgeten.


Vi har idag två BeSafe med begränsningen 18 kg pga Isofix, men fick förra veckan upp ögonen för Axkid One som fixar 23 kg och Isofix. Den är dyr(lika dyr som vår vridbara BeSafe) men den kommer inhandlas i framtiden. Vår tjej beräknas nå gränsen kring 3 år, så vi har ett år tillgodo än så länge.
Men hade jag köpt en idag hade Axkid One varit det självklara valet, dock synd på avsaknaden av snurrfunktionen som vi verkligen älskar på BeSafe.

S Styrman_jansson skrev:
Man får tänka steget längre också. Vad kan TS göra för pengarna som han inte binder i leasing/lån.

I de exempel på hemsidan ligger månadskostnaden för ränta och amortering på runt 12 000kr, d.v.s. runt 140 000kr om året. En rimlig månadskostnad för en bil för 120 000 på 5 år ligger kanske runt 2500kr. Det blir 9500kr över varje månad som med mycket god marginal borde räcka till både bränsle, service och någon reparation. Alternativt investera överskottet på börsen med 10% avkastning.
Räckte med att läsa din första mening för att jag skulle bli kallsvettig :rofl:

S sinuslinus skrev:
Vi har Axkid one i vår Passat. Svindyr men guldvärd. Det blev 10 cm mer utrymme fram och mer benutrymme för barnet bak jämfört med den tidigare bilstolen. Vi bytte stol när sonen växte ur den tidigare bakåtvända (105 cm).
Otroligt att det kan göra sån skillnad... Våran besafe är tydligen en av de största, kanske inte var ett så genomtänkt köp...

S Styrman_jansson skrev:
Vi var väldigt intresserade av S-max när vi letade bil för ett år sedan men blev väldigt besvikna när vi provade. De ligger högt i pris så vi förväntade oss något särskilt men hela bilen kändes lätt plastig och tråkig, min tonårsgrabb kunde inte sitta bakom mig som är 1.94 lång och stolsystemet upplevdes som bökigt. Dessutom så verkar rostskyddet vara obefintligt. Vibilägare har en följetång på en Mondeo som S-max delar bottenplatta med där man fått byta bärande balkar redan under garantitiden.

Den enda plus vi hittade var att den är förhållandevis rolig att köra.
Detta låter helt klart lite avskräckande, både gällande utrymmen och rost :confused:
 
S Styrman_jansson skrev:
Snackar man Ford gillade vi däremot utrymmena i SUVen Edge. Lite udda att köra då det är en amerikansk modell så väldig mjuk fjädring. Finfin komfort samt tyst.

Föll tyvärr på priset men annars troligtvis en trevlig familjesuv.
Edgen har jag kollat på med, vilket LOK! Tyvärr alldeles för dyrt i alla avseenden.
 
Ett annat tips är BMW GranTourer. Vi fastnade skarpt för den men föll då vi inte hittade något ex till rimligt pris nära oss.

Dock ligger de kanske något över budget;
https://www.blocket.se/vi/98795399.htm

Finns även med 4WD men då med en högre prislapp.

Mkt trevlig interiör samt att köra. Nackdelen är väl att det inte är 3st separata säten i mittenraden så mittenplatsen lite jobbigare, samt att de två platser i bagage mest lämpar sig för små barn eller korta sträckor.

Mkt bra bagageutrymme med platserna bak nerfällda dock.
 
M MARTINOV skrev:
Hallå!

Vi har absolut inga problem med att en vuxen får sitta bak. Problemet är att det i vår opel astra sports tourer med nöd och näppe fick plats med det lilla babyskyddet framför den bakåtvända stolen. En till bakåtvänd funkar absolut aldrig där. Då är Astran ändå ingen liten bil, så att det skulle gå att ha dem på rad i en ännu mindre bil låter osannolikt men jag blir gärna överbevisad. Dock behöver jag utöver detta även ha stort bagage till hundbur och packning.
Jag har en SAAB 9-3 från 01 och där var det inga problem alls, dock är den relativt liten utanpå jämfört med moderna bilar men desto större inuti.
 
M MARTINOV skrev:
Forester ja, den verkar onekligen rymlig. Ska kolla upp och provköra.

Det är stor skillnad i storlek på olika bilbarnstolar. Stolar med Isofix verkar tyvärr vara väldigt stora. Vi valde Britax max way av anledningen att de är relativt små, men verkar vara säkra. När vi hade en sådan i baksätet på en Saab 9-3 så kunde inte jag sitta framför i passagerarsätet (jag är 190 cm) det gick inte ens några minuter. Det går bättre med Volvon.




Räckte med att läsa din första mening för att jag skulle bli kallsvettig :rofl:



Otroligt att det kan göra sån skillnad... Våran besafe är tydligen en av de största, kanske inte var ett så genomtänkt köp...



Detta låter helt klart lite avskräckande, både gällande utrymmen och rost :confused:
 
M MARTINOV skrev:
Hallå!

Vi har absolut inga problem med att en vuxen får sitta bak. Problemet är att det i vår opel astra sports tourer med nöd och näppe fick plats med det lilla babyskyddet framför den bakåtvända stolen. En till bakåtvänd funkar absolut aldrig där. Då är Astran ändå ingen liten bil, så att det skulle gå att ha dem på rad i en ännu mindre bil låter osannolikt men jag blir gärna överbevisad. Dock behöver jag utöver detta även ha stort bagage till hundbur och packning.
Har befunnit mig i precis samma situation med samma bil och samma åldersskillnad mellan barnen. Problemet är att babyskyddet tar mer plats än den bakåtvända stolen. Det kommer bli mer plats om ni uppgraderar till bakåtvänd stol för den lilla. Vi har en Maxi cosi xl fram och en axkid minikid bak. Våra barn är 4 och 2-1/2. Vi har sträckkört 30 mil utan några klagomål från barnen.

Ska tilläggas att det är nu, vid denna åldern som det börjar kännas trångt igen.
 
S Sesulo skrev:
Har befunnit mig i precis samma situation med samma bil och samma åldersskillnad mellan barnen. Problemet är att babyskyddet tar mer plats än den bakåtvända stolen. Det kommer bli mer plats om ni uppgraderar till bakåtvänd stol för den lilla. Vi har en Maxi cosi xl fram och en axkid minikid bak. Våra barn är 4 och 2-1/2. Vi har sträckkört 30 mil utan några klagomål från barnen.

Ska tilläggas att det är nu, vid denna åldern som det börjar kännas trångt igen.
Intressant, ni har alltså en sports tourer nu?
På Lekia sa de att babyskyddet är nättare än bakåtvänd stor. Men visst, hade det gått att köra en bakåtvänd höger bak och en i passagerarstolen fram behöver vi ju inte byta bil egentligen. Skulle dock vilja ha lite rymligare bil generellt.

Vår besafe höger bak är bältesmonterad av någon anledning trots att där finns isofix. Minns inte varför vi valde det faktiskt?! Hur som helst tror jag att den stolen nu är monterad med max benutrymme redan från början, dvs "plattan" som trycker ifrån mot ryggstödet bakåt är fullt utdragen. Troligtvis kan man tillfälligt minska på pojkens benutrymme och då få in en till bakåtvänd bakom, men han kommer ju behöva benutrymmet framöver.
 
Titta på en Subaru Outback! Har sett Legacy kombi nämnas, Outbacken är i princip samma bil fast med högre markfrigång (21cm tror jag). Den är betydligt rymligare än en Forester. Har själv en från 2010 som har rullat 24000 mil nu, trevlig fast lite bruksig bil. Bra dragbil dessutom om det råkar bli en husvagn har jag märkt...
 
M Mr B skrev:
Titta på en Subaru Outback! Har sett Legacy kombi nämnas, Outbacken är i princip samma bil fast med högre markfrigång (21cm tror jag). Den är betydligt rymligare än en Forester. Har själv en från 2010 som har rullat 24000 mil nu, trevlig fast lite bruksig bil. Bra dragbil dessutom om det råkar bli en husvagn har jag märkt...
Vi upplevde det som tvärtom. Outbacken må ha någon cm till i baksätet men eftersom jag är lång och måste ha stolen lågt för att se ut genom vindrutan och inte stirra in i taket i outbacken så kunde bakomvarande passagerare in få plats med sina fötter under mitt säte. Det gick utmärk i Forestern eftersom framrutan är högre så jag inte behöver sänka stolen lika mycket.
 
Frågan är om TS snöat in sig på något bilmärke som den vill hålla sig till? Gav förslag på två bilar högre upp som gick obemärkt förbi alt obesvarat.
 
S Simonstahl skrev:
Frågan är om TS snöat in sig på något bilmärke som den vill hålla sig till? Gav förslag på två bilar högre upp som gick obemärkt förbi alt obesvarat.
Sorry, hade missat ditt inlägg. Tack för tipsen! E-klass känns som en värdig kandidat, frågan är om man hittar ett vettigt ex. för runt 120k. Ska kolla runt! Hade älskat en x5 och har sökt runt en del, tyvärr blir den sanslöst dyr försäkring, typ 15k per år helförsäkring. Antar att det bara är pga märket i sig, eller så är jag för ung :rofl: har kört bil i 12 år helt skadefritt men mitt försäkringsbolag vägrade göra något åt premien på en x5a jag kollade upp.

Vad landar din försäkring på om man får fråga?

Edit: kollade upp en random x5 på blocket, nästan 8k i skatt och 17,5k helförsäkring... synd, blir helt enkelt för oekonomiskt...
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Försäkring är alltid den tråkiga biten utav ett bilägande tyvärr. Jag hittade min E-klass för 139.000kr så nog går det att hitta fina exemplar runt din budget. :) Min X5a är den billiga att försäkra utav dom båda , men även den bilen som är äldst utav dom. X5:an kostar mig 237kr i månaden helförsäkrad , E-klassen kostar 518kr i månaden helförsäkrad. 30år och bosatt i villa i mindre samhälle.
 
PeterFalun
VW Sharan
 
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Försäkring är alltid den tråkiga biten utav ett bilägande tyvärr. Jag hittade min E-klass för 139.000kr så nog går det att hitta fina exemplar runt din budget. :) Min X5a är den billiga att försäkra utav dom båda , men även den bilen som är äldst utav dom. X5:an kostar mig 237kr i månaden helförsäkrad , E-klassen kostar 518kr i månaden helförsäkrad. 30år och bosatt i villa i mindre samhälle.
Vad i... är det sån skillnad på att bo i mindre samhälle?! Dags att byta folkbokföringsadress till nån industrilokal i Smålandsstenar :D jag bor ändå inte i nån storstad utan i Jerusa... menar Jönköping, och den billigaste försäkringen jag hittat på x5 är 740/mån för halv och 1400 för hel... Hade det kostat under 300/månad hade jag haft en x5 för länge sen :love:
 
Jag skulle vilja säga att det beror nog mest på försäkringsbolag , men självklart spelar även adressen in. Mitt tips är att ringa och prata med olika bolag , priserna varierar rätt mkt om man jämför med att teckna försäkring på webben.

Vad jag förstått är det diesel du tittar på , eftersom du anger den höga skatten?

M MARTINOV skrev:
Vad i... är det sån skillnad på att bo i mindre samhälle?! Dags att byta folkbokföringsadress till nån industrilokal i Smålandsstenar :D jag bor ändå inte i nån storstad utan i Jerusa... menar Jönköping, och den billigaste försäkringen jag hittat på x5 är 740/mån för halv och 1400 för hel... Hade det kostat under 300/månad hade jag haft en x5 för länge sen :love:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.