martin43 martin43 skrev:
Jag var inställd på att bli tvungen att bygga en för att få det jag vill ha (full kontrol, lokalt api) men det behövs ej eftersom denna redan har allt:
[länk]
Enkelt men fullständigt http lokalt api, modbus tcp, ifttt, stöd för tio tags, en komplett app där man kan göra alla inställningar, inbyggd trefas elmätning (per tag) osv.
7000kr drygt för ungefär samma funktionalitet som jag fick i den jag byggde själv. Inte billigt i alla fall.

Jag planerar att bygga om min då frugan blivit med elbil också. Planen är att sätta in dubbla laddsladdar i den och styra vilken av dem som är aktiv (en åt gången). Jag har räknat på detta med effekttariffer och det lär bli nattladdning på låg effekt som gäller. Jag tänker mig att min bil (laddhybrid) alltid skall vara prioriterad för att den skall hinna ladda fullt. Fruns bil lär nog bara laddas på helgerna ändå.

Jag återkommer med mina föreslagna förändringar på HW och mjukvara när det blir aktuellt.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
7000kt drygt för ungefär samma funktionalitet som jag fick i den jag byggde själv. Inte billigt i alla fall.

Jag planerar att bygga om min då frugan blivit med elbil också. Planen är att sätta in dubbla laddsladdar i den och styra vilken av dem som är aktiv (en åt gången). Jag har räknat på detta med effekttariffer och det lär bli nattladdning på låg effekt som gäller. Jag tänker mig att min bil (laddhybrid) alltid skall vara prioriterad för att den skall hinna ladda fullt. Fruns bil lär nog bara laddas på helgerna ändå.

Jag återkommer med mina föreslagna förändringar på HW och mjukvara när det blir aktuellt.
Mm. Frågan är om jag hittar någon i Sverige som säljer den med installation (-50%) dvs skruva dit basplattan o sen åka. CTEK Njord säljs så vilket ska vara ok enl. skatteverket..
 
Hmm, go-e är absolut åt rätt håll då den har öppen API men priset hamnar nära 10' med kabel etc.

Egentligen behöver jag ingen box som sitter på fasaden utan det räcker att jag har sladden med ordentlig dragavlastning sittande på fasaden och en normkapsling inomhus bredvid elcentralen med kontaktorer och JFB:erna som behövs + en https://raron.eu/ styrmodul.

Hur funkar det med låsfunktionen (solonoidstyrning) och hur styrs den? verkar vara lite olika när jag googla på det.

Edit: nu såg jag vad det menades med låsfunktionen. Det var på "box-sidan" och inte på bilsidan. I mitt fall tänkte jag mig en fas kabel på "box-sidan" så då behöver jag inte bry mig om den signalen.
 
Redigerat:
Räknade så här på min lösning baserat på att allt sitter i en normcentral bredvid befintlig central där jag redan har energimätare sedan tidigare:
JFB typ B 1500:-
Dvärgbrytare 200:-
Kontaktor 300:-
Raron styrenhet 1200:-
Kapsling 300:-
(Summa "styrning" 3500.- )

Kabel och dragavlastning 2500:-
 
A anis16 skrev:
Räknade så här på min lösning baserat på att allt sitter i en normcentral bredvid befintlig central där jag redan har energimätare sedan tidigare:
JFB typ B 1500:-
Dvärgbrytare 200:-
Kontaktor 300:-
Raron styrenhet 1200:-
Kapsling 300:-
(Summa "styrning" 3500.- )

Kabel och dragavlastning 2500:-
Som sagt, jag gick betydligt bättre priser än så. Nu har jag inte räknat med min JFB typB i tråden, men den köpte jag för 300kr på Blocket...
 
Tror easee har ett öppet API. Den sägs säljas för 6500 inkl installation.
 
T
Hur löser man lastbalansering om det inte är möjligt att dra kablar direkt mellan laddaren och inkommande central? Finns det nån trådlös mojäng man sätter i centralen för att mäta aktuell förbrukning?
 
T en_dator skrev:
Hur löser man lastbalansering om det inte är möjligt att dra kablar direkt mellan laddaren och inkommande central? Finns det nån trådlös mojäng man sätter i centralen för att mäta aktuell förbrukning?
Jag har byggt en elmätare med spolar på inkommande el som mäter, sedan skickar jag via WiFi styrningen till min laddbox. Men jag är ju inte riktigt som alla andra. Men en del av de kommersiella alternativen som finns bygger på samma princip...
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Googlade lite och jag tror jag har hittat lådan till min dubbelladdare jag skall bygga i vinter:
- https://www.elbutik.se/product.html/normkapsling-for-uttagscentraler-11-mod-ip66?category_id=1895

Sedan blir det två av denna:
- https://www.aliexpress.com/item/400...sceneId":"3339","sku_id":"10000001924714104"}

Sedan blir det bara standardkomponenter. Elektroniken har jag ju redan, den skall bara modifieras till två uttag (ytterligare en pinne ut samt att jag måste ha ytterligare en pinne ut för att kunna växla vilken bil jag övervakar - jag kan ju byta bil att övervaka ett par gånger i sekunden eller så, det räcker). Ytterligare ett tvåpoligt relä vill jag nog ha.

Pga effekttarifferna så kommer jag troligen inte att ladda mer än 6A enfas i normalfallet, men jag dimensionerar laddaren för 16A (totalt) ändå. Trefas är definitivt meningslöst pga effekttarifferna (jag har inte dessa ännu, men de kommer säkert snart). En natts laddning räcker för min laddhybrid och ett dygns laddning en gång i veckan räcker för fruns elbil (normalt uppdelat på två nätter dock).

Jag kommer att ha koll på max effekt jag har tagit ut ur huset någon timme, så jag kommer iofs att kunna ladda snabbare om jag har marginal till maxeffekten (detta räcker dock inte för att det skall gå att ha även trefasladdning). Styrning av vilka timmar laddningen är billigast kommer jag också att ha, jag håller på att programmera en prototyp för denna så att jag vet om det är värt att göra det smart eller om det är så att jag bara skall ladda på nätterna och helgerna. Jag misstänker att smart laddning inte lönar sig faktiskt utan nätter och helger räcker...
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
T
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har byggt en elmätare med spolar på inkommande el som mäter, sedan skickar jag via WiFi styrningen till min laddbox.
OK, något ytterligare att läsa på då :)
Iofs har jag redan spolar i elcentralen som värmepumpen använder för sin styrning, det går antagligen att plocka ut de värdena via modbusinterfacet (som jag inte heller fixat ännu).

Hade inte reflekterat över att mätningen inte går att lösa på det normala viset hemma hos oss.
 
T en_dator skrev:
OK, något ytterligare att läsa på då :)
Iofs har jag redan spolar i elcentralen som värmepumpen använder för sin styrning, det går antagligen att plocka ut de värdena via modbusinterfacet (som jag inte heller fixat ännu).

Hade inte reflekterat över att mätningen inte går att lösa på det normala viset hemma hos oss.
Du har kanske fått den nya "smarta" elmätaren hemma? Sök i så fall på h1/p1/han-port här i forumet...
 
T
pacman42 pacman42 skrev:
Du har kanske fått den nya "smarta" elmätaren hemma? Sök i så fall på h1/p1/han-port här i forumet...
Inte ännu, men det kommer snart tror jag.
 
T en_dator skrev:
Inte ännu, men det kommer snart tror jag.
Det finns lösningar för att läsa ur den nämligen.
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Jag är lite fascinerad över oron för effekttaxa. Vad peakar man på i ett normalt hushåll med matlagning osv., 6–8 kW? 4? Det skulle förvåna mig om du inte minst peakar på 4, vilket väl motsvarar 6 A trefas.

Å andra sidan kanske två enfasmatningar är klokt om man tror att man ska ladda långsamt nästan jämnt. Två 6 A- laddningar drar trots allt mindre än en trefas, och 6 A är väl det minsta en bil vill ha. I alla fall det minsta man brukar kunna ställa kommersiella laddare på.
 
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är lite fascinerad över oron för effekttaxa. Vad peakar man på i ett normalt hushåll med matlagning osv., 6–8 kW? 4? Det skulle förvåna mig om du inte minst peakar på 4, vilket väl motsvarar 6 A trefas
Påstår inte att vår fastighet är ens i närheten av normal, men stort hus med uppvärmning via luft/vatten värmepump. Ett stort elektronikintresse med bland annat lite effektslukande datorer och annat.
Vi har 16A huvudsäkring och det är inte alltid de propparna är svala :D :D

Däremot har jag inte börjat oroa mig över effekttaxa. Däremot är jag intresserad av att kunna ha en elbil laddad när den ska användas - och att värmepumpen ska få den ström den behöver för att hålla huset varmt under vintern - och helst utan att koka säkringarna på kuppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.