Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
H
J Jocke Best skrev:
Du förstår.
Haha. Faktiskt inte. Jag har aldrig hört denna siffra i samband med att en person insjuknat. Utveckla eller redigera.
 
J Jocke Best skrev:
I detta fallet passar det ju bäst att läsa på om sannolikhet generellt.
En del tycks tro att de som vaccinerat sig är riktiga fuskisar som likt trojanska hästar för med sig smitta in på arbetsplatsen eller var det nu är, och där sprider smittan i hemlighet så att de stackars ovaccinerade blir sjuka i onödan. Eftersom risken för både att smittas och smitta vidare minskar så är det ju inte så. Återigen, för en grupp. Det är därför som inte tusentals människor loggar in på byggahus med nystartade konton och berättar om vaccinerade kompisar som aldrig blev sjuka. Den statistiken.
Inga siffror?
 
J
H Huspappan skrev:
Haha. Faktiskt inte. Jag har aldrig hört denna siffra i samband med att en person insjuknat. Utveckla eller redigera.
Fixat!
 
  • Gilla
Huspappan
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Inga siffror?
Det behövs inga siffror. Det är inte jag som påstår något som avviker från den allmänna uppfattningen. Jag sitter alltså nöjd. Ju mer man läser på om matematik och sannolikhet, desto nöjdare blir man. Jag är även nöjd om du är nöjd, så inga problem om du vill tro på din uppfattning. Så här långt fram i spridningen har det ingen större påverkan på samhället ändå. Vi vann. Både dom som valde att gambla och dom som tog vaccinet. I stort. Dom ovaccinerade som ännu inte blivit smittade lever farligast men dom ställer inte till det för samhället.
 
BirgitS
H Huspappan skrev:
Det är väl knappt 400.000 inv i Uppsala län. 259 smittade i artikeln, varav 90 stycken hade fått sina två sprutor. Det ville Birgit få det till att "suck, nu är dom ovaccinerade i farten igen".
Jag ville påvisa att de ovaccinerade är rejält överrepresenterade när det gäller antalet bekräftade fall. Håller du med om att det stämmer utgående från fakta på sidan jag länkade till?
 
H
BirgitS BirgitS skrev:
Jag ville påvisa att de ovaccinerade är rejält överrepresenterade när det gäller antalet bekräftade fall. Håller du med om att det stämmer utgående från fakta på sidan jag länkade till?
Jag håller absolut med om faktan som du länkade till. Jag håller inte med om att en 65-35 ratio är "rejält överrepresenterad".
 
J
H Huspappan skrev:
Jag håller absolut med om faktan som du länkade till. Jag håller inte med om att en 65-35 ratio är "rejält överrepresenterad".
Även en 50-50 ratio är en rejäl överrepresentation. Åtminstone i ett samhälle där tex 20% av befolkningen är ovaccinerad. Det beror på underlaget.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Jag ville påvisa att de ovaccinerade är rejält överrepresenterade när det gäller antalet bekräftade fall. Håller du med om att det stämmer utgående från fakta på sidan jag länkade till?
Det stämmer, men jag ser det inte som ett stort problem. Det viktiga är att riskgrupperna har tillgång till vaccinet och även en 3, 4 eller 10de dos när den behövs.
 
H
J Jocke Best skrev:
Även en 50-50 ratio är en rejäl överrepresentation. Åtminstone i ett samhälle där tex 20% av befolkningen är ovaccinerad. Det beror på underlaget.
Då vi ändå kastar matte till höger och vänster så kan vi fortsätta med den artikeln och utveckla den ännu mer. Av dessa 259 som blev smittade så hamnade 0% på IVA. Sen om du och jag har skilda åsikter om vad som borde få kallas överrepresentation kan vi nog aldrig enas om. Men jag hoppas att du håller fast vid din ståndpunkt och anammar den när vi inför valet kan diskutera minoritet i befolkningen och dess överrepresentation i brottsstatistiken, då tror jag nog att du vill vända kappan igen och att underlaget inte spelar någon roll. Din lilla kappvändare där.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
J
H Huspappan skrev:
Då vi ändå kastar matte till höger och vänster så kan vi fortsätta med den artikeln och utveckla den ännu mer. Av dessa 259 som blev smittade så hamnade 0% på IVA. Sen om du och jag har skilda åsikter om vad som borde få kallas överrepresentation kan vi nog aldrig enas om. Men jag hoppas att du håller fast vid din ståndpunkt och anammar den när vi inför valet kan diskutera minoritet i befolkningen och dess överrepresentation i brottsstatistiken, då tror jag nog att du vill vända kappan igen och att underlaget inte spelar någon roll. Din lilla kappvändare där.
Ojoj. Nu kom den upp. Ja i det fallet kanske vi är mer överens än du tror även om jag inte är helt hundra på hur du menar men säkrast att släppa det sidospåret. Faktor 2,3 är annars en väsentlig förändring i vika sammanhang som helst.
 
H
J Jocke Best skrev:
Ojoj. Nu kom den upp. Ja i det fallet kanske vi är mer överens än du tror även om jag inte är helt hundra på hur du menar men säkrast att släppa det sidospåret. Faktor 2,3 är annars en väsentlig förändring i vika sammanhang som helst.
Vi skjuter upp det goda sidospåret inför nästa höst när det kan skapas en mer relevant tråd och hinna poppa kilovis med popcorn.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Det stämmer, men jag ser det inte som ett stort problem. Det viktiga är att riskgrupperna har tillgång till vaccinet och även en 3, 4 eller 10de dos när den behövs.
Problemet är att folk inte vet om de tillhör en riskgrupp t.ex. därför att folk inte känner till sina gener och att många inte vet om att de har högt blodtryck.

Om folk visste om att de tillhörde en riskgrupp hade det nog inte varit 27 st 30-39 år som skrevs in på vanlig vårdavdelning vecka 37.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
Det finns ju gott om rapporter från vården om att patienter ångrar att de låtit bli att vaccinera sig.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
J
H Huspappan skrev:
Vi skjuter upp det goda sidospåret inför nästa höst när det kan skapas en mer relevant tråd och hinna poppa kilovis med popcorn.
Låter bra. Hoppas vissa riksdagsmän får ner sin överrepresentation tills dess.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
H Huspappan skrev:
Av dessa 259 som blev smittade så hamnade 0% på IVA.
Hur vet du det?
Just den första dagen som tvåveckorsperioden började skrevs det in en person på IVA.

Men naturligtvis påverkar det vården även när folk skrivs in på vanlig vårdavdelning. Med tanke på att vårdtiden på vanlig avdelning är kort (vanligast är 3 dagar) så har ju flera av dessa 259 skrivits in på sjukhus eftersom det var 3 st där i torsdags samt 6 när tvåveckorsperioden tog slut. Samt 1, 2 eller 3 skrevs in under vecka 38, (Socialstyrelsen uppger inte antalet när det är 1-3 st under en vecka).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.