Plantera häck.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Man får väl gräva 50cm ner utan marklov?
 
Myrstacken
Jag tror vi alla känner igen oss i den här situationen..
Ibland är det gött att ha en mina över som bara legat i förrådet år efter år som man velat bli av med men man aldrig gör det för man tänker att någon gång kanske man behöver den..
Då är det gött att gräva ner den på hörnet av tomten och få två flugor i en smäll osv osv osv
 
  • Gilla
Arstidjal och 3 till
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Jag tror vi alla känner igen oss i den här situationen..
Ibland är det gött att ha en mina över som bara legat i förrådet år efter år som man velat bli av med men man aldrig gör det för man tänker att någon gång kanske man behöver den..
Då är det gött att gräva ner den på hörnet av tomten och få två flugor i en smäll osv osv osv
Inte för att vara sån, men nattens posthistorik säger mig att du borde ha alkolås på din telefon/padda/dator :cool: .
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
göm.stället och 43 till
  • Laddar…
Bussmotor Bussmotor skrev:
Hur kan jag på laglig väg hindra ”folk att hindra. Att använda min hörn på tomten som genväg??
Nu är det många medlemmar som har hjälpt dig att förtydliga frågan. Det är ju inte säkert att alla gissat helt rätt, det är omöjligt för oss att veta. Men om bilderna nu stämmer - är det någon särskild anledning till att du inte satt upp ett staket eller en häck runt din tomt? Det är väldigt vanligt att folk gör det, både för att avstyra intrång och för att det är snyggt.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
C
Karl.s Karl.s skrev:
[bild]
Ha ha, men vad f-n, klart folk kör där när hörnet i praktiken är en del av vägbanan.

Nog för att en och annan idiot skulle köra sönder hörnet även om det vore gräsmatta, men då hade man åtminstone haft en anledning att blir förbannad.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 9 till
  • Laddar…
Karlia
I nuläget syns det inte att det är en del av din tomt utan de som kör där tror (förståeligt nog) att det är en del av vägbanan. Du behöver göra något för att det ska synas - om det är staket eller blomlåda är upp till dig.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 9 till
  • Laddar…
Bussmotor Bussmotor skrev:
Och jag har ledsnat på alla som trakasserar mig
Trakasserier innebär att någon med berott mod & vilja djävlas med dig,
Tror inte det är fallet här.
Min gissning är att de flesta/"alla" inte har en aning om att det är din tomt de genar över.

Att i tid & otid ta på sig "offerkoftan" är sällan klädsamt.
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Vi hade sista huset på gatan när det var nybyggt.
När grannarna började bygga, använde lastbilar vår tomt som vändplan. Inga problem fram till att min far hade anlagt gräsmatta. Det var djupa spår i den nysådda gräsmattan på kvällen.
Träpinnar slogs ner på tomtgränsen och ett snöre monterades. På kvällen var allt nerkört med tydliga spår i gräsmattan.
Pinnarna restes och en ersattes av ett järnrör.
Under kvällen nästa dag hörde vi att en lastbil försökte vända utanför för att sedan bli stående delvis inkörd på tomten. Det visade sig att järnröret hade lyft växellådan så mycket att kardanaxeln hade lossat. För att få fast kardanaxeln måste lastbilen lyftas och pallas upp. Min far hjälpte lastbilschauffören i flera timmar innan han kunde köra iväg. Men ingen körde på gräsmattan mer.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Mattias1969 och 42 till
  • Laddar…
Jag ägde halva vägen utanför min tomt. Jag ställde inte ut blomkrukor, för då skulle bussen inte komma förbi.
 
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
Dom är helt medvetna om var vägen går.
Men ignorerar det helt och sedan ska tydligen en affär eller nått öppna så lastbilar behöver komma in.
Som jag ser det så är det inte min skyldighet att förse dom med genväg.

O olofh skrev:
Parkera din bil där så har du löst det för stunden. Men annars får du ju anlägga något som gör plätten okörbar, staket, mur, sten, häck. Se till så att de är tydligt var den egentliga vägen går och vad som inte är väg. Tvivlar på att någon i dess egentliga mening trakasserar dig
richardtenggren richardtenggren skrev:
Några betongsuggor? :)
Hep Hep skrev:
Be lantmäteriet att sätta ut en gränsmarkering. Förläng den med en träpinne och sätt reflextejp runt allt. Då skulle åtminstone jag akta både däck och lack.
Kommunen kunde inte mäta exakt. har för mycket blåsten
Tack för alla feedback. Love you
 
  • Gilla
pve och 1 till
  • Laddar…
Bussmotor Bussmotor skrev:
Dom är helt medvetna om var vägen går.
Men ignorerar det helt och sedan ska tydligen en affär eller nått öppna så lastbilar behöver komma in.
Som jag ser det så är det inte min skyldighet att förse dom med genväg.
Nej naturligtvis har du ingen skyldighet att förse dem med en genväg, men det är just det du i praktiken har gjort.
Du har rätt att ta bort den genvägen och du har fått många tips redan hur du relativt enkelt kan göra det.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
Så här går min tomtgräns röd markering. fast jag tror att tomten är till den orange streckade.
 
  • Flygbild över fastighet med markerade tänkta tomtgränser i rött och orange streckat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Street view-bild med röda och orangea linjer som visar diskutera tomtgränser vid ett bostadshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
engs
Fortsätt med likadant staket du har på andra sidan infarten? Så blir det enhetligt och ingen kan klaga på att det är för högt / skymmer sikten i korsningen. Är det infekterat lär de anmäla om det är minsta risk för regelöverträdelse.
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Man kommer in på grannfastigheten med lastbil även om du sätter staket efter din gräns…. Dom har ju även möjlighet att flytta sin infart lite åt vänster utifrån sett :thinking:

Man har bara valt den enkla lösningen att köra över din fastighet ;) ett tomtmarkeringsrör isatt av lantmäteriet skulle med hjälp av några punkterade hjul minska ditt ”bekymmer”
 
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.