Tack för att vi äntligen fick se en detaljplan också.

Om TS tycker att han har det illa, kolla på de här villafastigheterna intill E18:
Detaljplan över villafastigheter vid E18, markerade områden bredvid trafikerad väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borde de också lägga ut stora stenar på E18?
Nej, i detaljplanen framgår att den delen av deras fastigheter inte är avsedd att användas till tomt, utan till vägområde.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Heidina och 18 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om TS tycker att han har det illa, kolla på de här villafastigheterna intill E18:
Nej, i detaljplanen framgår att den delen av deras fastigheter inte är avsedd att användas till tomt, utan till vägområde.
Kan man införa en kort men billig vägtull här, säg 50 öre per passerande fordon. :D
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Klantskalle och 5 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kan man införa en kort men billig vägtull här, säg 50 öre per passerande fordon. :D
Risken är att det slutar illa, typ så här:

Målning av barn som slåss vid en landsväg, en pojke står och ser på medan en gråter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Mattias1969 och 14 till
  • Laddar…
M
Varför ser tomten ut så till att börja med? Hur ska en bilist ens fatta att det är din tomt?? Ser ju ut som en vanlig väg.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Tack för att vi äntligen fick se en detaljplan också.

Om TS tycker att han har det illa, kolla på de här villafastigheterna intill E18:
[bild]
Borde de också lägga ut stora stenar på E18?
Nej, i detaljplanen framgår att den delen av deras fastigheter inte är avsedd att användas till tomt, utan till vägområde.
Verkar helt vansinnigt att det ska utgöra del av E18. Vägrättsupplåtelse borde inte användas för sådana vägar och egentligen inte heller för många andra vägar heller. Det gör att vägverket kan smita från sina förpliktelser som fastighetsägare. I den mån E18 ska läggas ned borde återlämning kunna skötas på andra sätt än genom att riva vägrättsupplåtelser.
 
Bussmotor Bussmotor skrev:
Hur kan jag på laglig väg hindra ”folk att hindra. Att använda min hörn på tomten som genväg??
Jag tycker precis som atomlab. Lägg en stenbumling där. Det gjorde min granne och sedan fick hon alla mot sig. Fast - hon är ju kvinna, lite äldre, och ensamstående. Och inte svensk.

När de helsvenska andra grannar sedan rullade stora stenbumligar (med hjälp av hjullastare) till cykelvägen för att blockera deras egna mopedligister till ungar, så sade ingen någonting.

Jag fick mina fiskar varma när jag målade texten STEN på dem med rexlexfärg. På båda sidor. Efter att nästan ha krockat med dom i mörker. Med cykel,

Livet i förorten är - tja... Ta't med humor....
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dowser4711 och 15 till
  • Laddar…
H Helena T. skrev:
Jag tycker precis som atomlab. Lägg en stenbumling där. Det gjorde min granne och sedan fick hon alla mot sig. Fast - hon är ju kvinna, lite äldre, och ensamstående. Och inte svensk.

När de helsvenska andra grannar sedan rullade stora stenbumligar (med hjälp av hjullastare) till cykelvägen för att blockera deras egna mopedligister till ungar, så sade ingen någonting.

Jag fick mina fiskar varma när jag målade texten STEN på dem med rexlexfärg. På båda sidor. Efter att nästan ha krockat med dom i mörker. Med cykel,

Livet i förorten är - tja... Ta't med humor....
Inte så ovanligt med väg över tomten.
Satellitbild av en tomt markerad med blå linje och en väg som sträcker sig över den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Det är ingen väg över tomten. Det är en väg över fastigheten.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 12 till
  • Laddar…
Som redan skrivits är det inte ovanligt med väg på en privatfastighet, men räcker det med en lågupplöst bild på en detaljplan för det eller borde det finnas något mer konkret skrivet?
 
  • Gilla
Commodore64 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen väg över tomten. Det är en väg över fastigheten.
Det kan vara både rätt eller fel. Det finns ingen direkt definition. På Boverket har man lagt upp litet olika tolkningar. Kan sammanfattas enligt nedan. Det TS kan göra är att synliggöra "tomtgränsen". Då blir det "tomt".

Tomtgräns
För att avgöra vilket område som är en eller flera byggnaders tomt kan man beakta om det finns avgränsningar med exempelvis staket eller häckar eller om terrängförhållandena i övrigt ger intryck av att markområdet kan betraktas som tomtmark. Andra exempel på avgränsningar kan vara skogskant, vägkant, strandlinje eller andra terrängförhållandena som ger intryck av att vara en avgränsning. Var tomten slutar kan även avgöras av vilken användning marken har i detaljplan. Exempelvis kan tomtgränsen vara där kvartersmark och allmän platsmark möts i detaljplan. Detta även om marken fysiskt används som tomt. Det kan även finnas andra omständigheter som kan vara avgörande för om ett markområde tillhör tomten till exempel om det består av gräsmatta eller är vildvuxet. Däremot så finns det inget stöd för att beakta ägarförhållanden. Även en byggnad på ofri grund kan ha en tomt enligt PBL.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C
lilytwig lilytwig skrev:
Det kan vara både rätt eller fel.
Fast om du läser lite längre upp i Boverkets sammanfattning:
"En tomt kan aldrig omfatta allmän plats
Enligt definitionen av tomt i PBL kan en tomt aldrig omfatta allmän plats. Allmän plats är definierat i PBL som en gata, en väg, en park, ett torg eller ett annat område som enligt detaljplan är avsett för gemensamt behov."
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast om du läser lite längre upp i Boverkets sammanfattning:
"En tomt kan aldrig omfatta allmän plats
Enligt definitionen av tomt i PBL kan en tomt aldrig omfatta allmän plats. Allmän plats är definierat i PBL som en gata, en väg, en park, ett torg eller ett annat område som enligt detaljplan är avsett för gemensamt behov."
Men man kan ändå säga att vägen går över tomten. Just vägbiten är då inte tomt, men om vägen inte fanns där så hade det varit tomt.
 
  • Haha
Moxmox och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att vi ska försöka att alltid hålla en trevlig ton. Det är olämpligt att gå till personangrepp och exempelvis kalla någon dum i huvudet. Tycker man att TrådStartaren inte har beskrivit frågan ordentligt kan man be om ett förtydligande. Finns det trots fler uppgifter fortfarande en del som är oklart är det givetvis ingenting att bli förbannad över. Ställ ytterligare frågor eller be om fler uppgifter. Eller avstå från att besvara frågan och avstå hellre från att läsa vidare än att bli otrevlig.

Tänk gärna på att alla inte är vana att starta trådar, det kan ju till och med vara första gången, och då är det väl extra olyckligt om trådstartaren ska bli utskälld. Alla har inte heller samma förmåga att uttrycka sig och det får vi lov att acceptera. Och en del behöver kanske bara bli lite varma i kläderna. I det här fallet kom ju trådstartaren med mycket fina bilder och förklaringar efter den första bilden som saknade markeringar om vad som är vad. Ha gärna lite tålamod.

Sedan tycker jag att flera kanske är lite väl fördömande när det gäller hans motiv. Det är väl inte konstigt om han vill använda sin egen tomt till något fint och inte bara ha en utökad körbana där. De som reagerade negativt får väl fundera om de vill offra ett hörn av sin egen fastighet till utökat vägområde.

Trådstartaren kan ju få en ännu finare entré om han utnyttjar även den aktuella sidan av sin infart. Han kan ju ha en stor kruka med vackra blommor där, staket och gräsmatta. Det möjliggör även en grind om han skulle önska. Eller varför inte enbart grindstolpar på vardera sidan, kanske i granit och kanske med blomkrukor ovanpå, eller belysning. Det finns massor av möjligheter och kan säkert bli jättefint. Självklart under förutsättning att ingen regel förhindrar honom.
 
  • Gilla
  • Älska
Jag äger ett fint hus och 28 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Inte så ovanligt med väg över tomten.
[bild]
Stackars tomten! Då blir det inga julklappar i år… :(
 
  • Haha
Currywurst
  • Laddar…
Men han dog väl ändå i covid? Så det gör inget om han blir överkörd också. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.